یک عضو شورای شهر اهواز گفت: فعالیت دستفروشان در خیابان سلمان فارسی این شهر یک معضل است ، در شورای چهارم تلاش‌هایی برای ساماندهی آنها شد اما باز هم شاهد حضور آنها در مرکز شهر هستیم و این مساله سبب نارضایتی کسبه شده است.
کد خبر: ۷۵۳۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷ 12 June 2019
محمدجعفر فلسفی در نطق پیش از دستور خود در هشتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی با اشاره به بیانیه گام دوم رهبری اظهار کرد: این روزها بیانیه گام دوم رهبری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و در موضوعات مختلف به آن توسل می‌شود. باید تمام تلاش این باشد که خود را با این بیانیه تطبیق دهیم. باید این موضوع بر همه رفتار، ارکان و عملکردهای ما سایه بیندازد و به گونه‌ای نباشد که تنها از بخشی از آن استفاده کنیم. 
  
به گزارش"تابناک" وی افزود: اولین نکته این است که اعضای شورا چه میزان در مورد بیانیه گام دوم کار کرده‌اند و باید کمیسیون فرهنگی در این زمینه ورود کند. 
  
عضو شورای شهر اهواز گفت: باید از همه ظرفیت شورا استفاده شود تا متوجه شویم چگونه می‌توانیم این بیانیه را در عملکرد شهرداری، تصمیمات و سیاست‌های شورا عملی کنیم که این موضوع مستلزم کار جدی است. در این زمینه باید از توان شورا و ظرفیت‌های بیرونی استفاده شود. مسائل شهری نیازمند هم‌افزایی و هم‌اندیشی است که این موضوع می‌تواند محوری برای برنامه‌ریزی اعضای شورا باشد. 
  
فلسفی عنوان کرد: بیانیه گام دوم رهبری نکته‌های زیاد و جنبه راهبردی و تحلیلی دارد و در آن راهکارهای کلیدی نهفته است؛ شناخت درست انقلاب و ظرفیت‌ها و دستاوردهای انقلاب در این زمینه تاثیرگذار هستند. 
  
وی تصریح کرد: توصیه اکید مقام معظم رهبری به جوانان این است که گذشته را درست بشناسند و ما باید در این زمینه برنامه داشته باشیم تا متوجه شویم چگونه این آگاهی را به جامعه و مخصوصا جوانان بدهیم و به ارتقای آگاهی جامعه کمک کنیم. اگر گذشته را درست نشناسیم ممکن است دچار خطای فاحش شویم. 
  
عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: نکته بعد، در خصوص برخی سرفصل‌هایی است که مقام معظم رهبری در زمینه علم و فناوری، اقتصاد و عدالت و مبارزه با فساد بیان کرده‌اند. مقام معظم رهبری در این بیانیه بر عدالت بسیار تأکید کرده‌اند و گاهی از اینکه چرا نتوانستیم آن طور که باید این آرمان بزرگ را در جامعه محقق کنیم، گله‌مند شده‌اند. 
  
وی بیان کرد: در شورای پنجم تا جایی که توانستیم تلاش کرده‌ایم که بعد عدالت تحقق یابد و رویکرد محرومیت‌زدایی را مبنای کار قرار داده‌ایم. 
  
فلسفی ادامه داد: در شهر اهواز منطقه بزرگی مانند مهدیس در آذرماه سال 96 به اهواز تحویل داده شد و رسیدگی به آن در دستور کار شهرداری قرار گرفت؛ مهدیس با این همه مشکلات به شهرداری واگذار شده که در منابع مالی خود مانده است. علاوه بر این، در طرح جامع محدودیت فعالیت‌های‌مان را نیز افزایش داده‌ایم اما در مقابل آیا به منابع شهرداری چیزی افزوده شد؟ شهرداری اهواز شاید حدود 100 میلیارد تومان در مهدیس هزینه کرد اما چه چیزی به درآمد شهرداری افزود شد؟ بنابراین تنها الحاق کردن مناطق به شهر هنر نیست. 
  
وی افزود: همه کسانی که در زمینه زمینه الحاق برخی مناطق به اهواز اصرار می‌کنند باید به منابع آن نیز فکر کنند. ما اکنون مجبور هستیم عوارض را در جای دیگر هزینه کنیم و صدای مردم مناطق دیگر در بیاید. 
  
عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا استانداری در این زمینه چه اقدامی کرده‌اند یا چه منابع مالی به شهرداری اهواز افزوده‌اند؟ ما با این شرایط مدیریت شهری را انجام می دهیم. 
  
وی گفت: مقام معظم رهبری می‌فرماید عدالت و مبارزه با فساد لازم و ملزوم یکدیگر هستند. ایشان تأکید کرده‌اند که خطر فساد می‌تواند مشروعیت یک نظام را به چالش بکشاند. در سیستم شهرداری باید در حد توان خودمان جهت برقراری عدالت اقدام کنیم. بحث بیانیه گام دوم بسیار فراتر از یک مورد است. بحث جوان‌گرایی بسیار نکته کلیدی در فرمایشات رهبری است اما باید به بحث‌های دیگر مانند عدالت هم پرداخته شود. 
  
فلسفی با تاکید بر لزوم ساماندهی دست‌فروشان، عنوان کرد: وجود دست‌فروشان به یک مساله‌ تبدیل شده است. در شوراهای گذشته در این زمینه اقداماتی انجام شده و حتی شورای تأمین مصوباتی داشته است. اعضای شورا باید در این زمینه فکری کنند. اکنون صدای همه در آمده است. 
  
وی ادامه داد: کسبه نگران هستند و این مسائل، تأثیر منفی در روند مسائل شهری دارد. با فعالیت دست‌فروشان، کسبه‌ای که مالیات و عوارض پرداخت می‌کنند عملا مراجعه‌کنندگان کمتری دارند و برخی از مردم رغبتی به خرید از آنها ندارند. بنابراین کسبه‌ به تدریج از شهر می‌روند که این به صلاح شهر نیست و درآمد شهری ما هم آسیب خواهد دید. 
  
عضو شورای شهر اهواز تاکید کرد: بحث ساماندهی دست‌فروشان و ارائه طرحی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. 
  
وی با اشاره به قطعی آب در برخی مناطق اهواز، گفت: عمده مشکلات مردم در خصوص بحث آب است. مساله آب مستقیما به اعضای شورا مربوط نمی‌شود ولی مردم عنوان می‌کنند که شورا می‌تواند مطالبه کند که درست است. ما در حال تلاش هستیم اما هنوز جواب لازم را به دست نیاورده‌ایم. 
  
فلسفی تصریح کرد: همچینن سرقت درب‌های منهول‌ها یکی از مسائل و مشکلات دیگر است. جای تعجب دارد که در بازه زمانی یک هفته پس از سیل، تنها در مرکز شهر 56 درب منهول به سرقت رفت. 
  
وی گفت: این مسائل در حال تبدیل شدن به چالش است. مگر می‌شود این همه سرقت انجام شود و یک بار عنوان نکنند که چهار سارق دستگیر شده‌اند! اکنون با توجه به شرایط اقتصادی، درب منهول‌ها قیمت خوبی دارند و انگیزه برای سرقت بیشتر شده است که باید در این زمینه فکری شود. آیا طرح جایگزینی برای این مساله وجود دارد؟ باید بررسی‌های لازم در این زمینه انجام شود. 
  
عضو شورای شهر اهواز خطاب به سرپرست شهرداری اهواز تذکر داد: قرار دادن سنگ‌های نیوجرسی در برخی جاهای منطقه زیتون کارمندی صدای مردم را در آورده است. درست است که گاهی جلوی اداره‌ها سنگ نیوجرسی قرار داده می‌شود اما جلوی پیاده‌رو گرفته نشده است. گاهی فضا اجازه می‌دهد جلوی یک ساختمان نیوجرسی قرار دهیم اما کسی روی پیاده‌رو که محل عبور مردم است نیوجرسی قرار نمی‌دهد. قرار دادن نیوجرسی روی پیاده‌رو مخل تردد است و حتی می‌تواند موجب تعقیب کیفری شود. 
  
وی گفت: همچنین باید در برگزاری جلسات شورا توجه بیشتری شود. طبق آیین‌نامه باید زمان برگزاری جلسه قبل از 24 ساعت به اعضای شورا اطلاع داده شود، اما ساعت 23 روز 13 خردادماه پیامی مبنی بر اینکه روز 14 خردادماه جلسه‌ای برگزار می‌شود، داده شد. یعنی این جلسه غیرقانونی بوده است. 
  
فلسفی در پاسخ به انتقادات یکی از اعضای شورا در خصوص تذکر به شهردار، تصریح کرد: پیش از این نیز در زمان آقای کتانباف نسبت به استقرار نیوجرسی‌ها در مکان‌های نامناسب اعتراض کردیم که وی به شهرداران منطقه دستور داد که این مشکل را رفع کنند. 
 
فتح الله حاجتی یکی دیگر از اعضای شورای شهر اهواز به صحبت‌های فلسفی واکنش نشان داد و گفت: شهردار پیشین ۲۰ ماه مدیریت شهرداری اهواز را برعهده داشت اما هیچگاه تذکر جاگذاری نیوجرسی‌ها به وی داده نشد حال که سرپرست جدید شهرداری منصوب شده او را مورد خطاب قرار می‌دهید.

عبدالزهرا سنواتی رئیس شورای شهر اهواز تذکر آئین نامه‌ای فلسفی را وارد ندانست و یادآور شد: زمانی که ریاست شورا یک موضوع را مهم تشخیص دهد دستور تشکیل جلسه را می‌دهد و اگر زمان اعلام تا برگزاری جلسه کمتر از ۲۴ ساعت باشد اعضا پس از حضور در جلسه می‌توانند به برگزاری یا عدم برگزاری آن رأی دهند.

 رحیم کعب عمیر دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز در این نشست عنوان کرد: الحاق مناطق محروم به کلانشهرها دقیقاً در راستای عمل به منویات رهبری در بحث تبعیض زدایی است.

وی ادامه داد: جنگ تحمیلی و اجرای برخی پروژه‌های ملی سبب توسعه حاشیه نشینی در اهواز شده است و حال باید در جهت رفع انها تلاش کنیم.

کعب عمیر یادآور شد: درآمدهای شهرداری از سه منبع حق آلایندگی، ارزش افزوده و عوارض پرداختی مردم تأمین می‌شود، با الحاق نقاط محروم به اهواز حق آلایندگی و ارزش افزوده آنها بر طبق جمعیت موجود به درآمد شهرداری افزوده می‌شود، در صورت سند دار شدن منازل نقاطی مانند مهدیس نیز آنها عوارض را به شهرداری پرداخت می‌کنند.

همچنین امیر صفی‌خانی با اشاره به تصویب لایحه افتتاح حساب جهت سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی اظهار کرد: از بدو تأسیس سازمان سرمایه‌گذاران تاکنون حسابی نداشتیم که این مساله مشکلات عدیده‌ای در پی داشته است. امیدواریم با مصوبه امروز شورا، مشکلات و مسائل سازمان را برطرف کنیم.
 
وی با اشاره به برنامه‌های این سازمان، گفت: احداث مجتمع طبقاتی در مرکز شهر در دستور کار است اگر این پروژه اجرا شود برای نخستین بار در مرکز شهر پارکینگ طبقاتی احداث می‌شود. پس از احداث پارکینگ طبقاتی کارون در سال 71 دو پیشنهاد‌دهنده داشتیم که مذاکرات اولیه انجام و اسناد بررسی شده است و 10 تیرماه نیز زمان بازگشایی پاکات مزایده است.
 
صفی‌خانی همچنین با اشاره به پروژه پردیس سلامت، گفت: برای اجرای پروژه پردیس سلامت از یک شرکت با شاخص‌های احداث پردیس سلامت پیشنهاد داریم. پروژه پردیس سلامت یک پروژه ملی است زیر حجم سرمایه‌گذاری آن حداقل یک هزار میلیارد تومان است بنابراین هر سرمایه‌گذاری به خود اجازه نمی‌دهد این حجم سرمایه‌گذاری را انجام دهد.
 
وی افزود: این سرمایه‌گذار یک سری دغدغه دارد که در خواست کرده با شهردار و اعضای شورای شهر اهواز جلسه‌ای داشته باشد تا اگر حمایت شود در فراخوان شرکت کند زیرا تنها ضمانت شرکت در فراخوان، 3 میلیارد تومان است.
 
در این جلسه، لایحه افتتاح حساب جهت سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی به تصویب رسید. 
  
همچنین در این جلسه، فروش چهار پلاک از طریق مزایده عمومی جهت احداث هتل به تصویب اعضای شورای شهر اهواز رسید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار