سیل‌زدگان روستاهای خسرج حمیدیه خواستار تأمین آب و اصلاح فوری جاده ارتباطی خود جهت افزایش رسیدگی و نظارت مسؤولان بر بهداشت منطقه با توجه به گرمای 50 درجه‌ای هوا هستند.
کد خبر: ۷۵۳۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷ 12 June 2019

اهالی روستاهای سیل‌زده مسیر خسرج شهرستان حمیدیه به عنوان یکی از طولانی ترین نقاط درگیر با سیل، دو ماه و اندی به جنگل پناه برده بودند که بخشی از مردم اخیرا به کاکنس منتقل شده‌اند و بخشی به منازل آسیب دیده خود بازگشته‌اند و اغلب همچنان تا ماه‌ها با تبعات سیل رو به رو خواهند بود.

با توجه به این وضعیت و ضرورت تعمیر یا احداث مجدد منازل روستائیان در اسرع وقت، خرابی مسیر ارتباطی این روستاها بر انتقال مصالح ساختمانی و رسیدگی هرچه بیشتر به سیل‌زدگان در همه ابعاد تاثیر چشم‌گیری گذاشته است.

از جمله مواردی که با توجه به افزایش شدید گرمای هوا به نظارت مسؤولان نیاز دارد، موضوع سلامت و بهداشت آب و غذا برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف است.

از طرفی پس زدگی فاضلاب نه تنها در این منطقه بلکه در بسیاری از مناطق اهواز، کارون، دشت آزادگان و حمیدیه نیز نگرانی از سلامت مردم را تشدید کرده است.

بوی بد فاضلاب و آب راکد تمام خانه را گرفته است

خدیجه یکی از اهالی  روستای علاونه (مسیر خسرج) است که از سیل فروردین تا کنون به روستای خودشان باز نگشته است و به همراه 3 دختر خود پیش خواهرش در حمیدیه زندگی می‌کند وی می‌گوید: تمام وسایل من در خانه تا الان در خانه هستند اما از بین رفتند و قابل استفاده نیستند؛ اغلب شوهرم که سر زمین کشاورزی می‌رود به خانه سر می‌زند حتی در صورت تمیز شدن خانه بازگشت و زندگی در آنجا سخت است، بوی بد فاضلاب و آب راکد تمام خانه را گرفته و کف خانه مرطوب است.

وی می‌افزاید: اگر کشت تابستانه انجام دهیم باید منتظر برداشت بمانم تا چیزی دست ما را بگیرد زندگی خود را بچرخانیم؛ اگر چه کمک های خوبی به ما شد اما از قبل از ماه رمضان تا کنون من خانه خواهرم آمدم چون هزینه‌ تهیه مواد غذایی را نداریم؛ آب شرب سالم نداریم؛ ممکن چند روز بدون حمام بمانیم چون آب لوله کم و یا کدر است.

کیفیت آب به صورت مستمر کنترل و نظارت می‌شود

سیدمهدی حسینی‌زاده سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه نظارت مرکز بهداشت استان در مناطق سیل زده به صورت مستمر و بدون وقفه صورت می‌گیرد، اظهار کرد: بیشترین مداخلات حوزه بهداشت در مناطق سیل‌زده نظارت بر سلامت آب و غذا است که این مهم با حساسیت  نه تنها در مناطق درگیر سیل بلکه در کل استان دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تا کنون مورد بیماری بر اثر آب و یا غذا گزارش نشده است، افزود: نظارت بر تهیه مواد غذایی در رستورانها و به طور کل  محل‌های پخت و تامین غذا سیل‌زدگان بر اساس چک لیست‌ها از دیگر اقدامات حوزه بهداشت استان است.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر سالم سازی مخازن آب با استفاده از کلر مادر، نمونه برداری میکروبی آب و بررسی وضعیت کلر باقی مانده آب این مخازن، گفت: آب مورد استفاده مردم باید کدورت آن پایین باشد، بو ندهد،کلر کافی داشته باشد و از نظر میکروبی مشکل ندارد.

حسینی‌زاده با بیان اینکه از کلیه مخازن آب در مناطق روستایی نمونه‌برداری میکروبی می‌شود، عنوان کرد: بر کلیه مخازن آب تمام تاسیسات آبی که تامین‌کننده آب روستایی است نظارت می‌شود، در محل برداشت آبی که پمپاژ می‌شود کلر اندازه‌گیری می‌شود؛ در روستا نیز آب لوله کشی منازل نیز، توسط خانه‌های بهداشتی با دستگاه کلر سنجی نمونه‌گیری می‌شود.

وی در رابطه با نظارت بر وضعیت بهداشت با توجه به بالا رفتن دمای هوا و پیک اول بیماری‌های روده‌ای، بیان کرد: عمده ترین مداخله بهداشتی نظارتهای مستمری است که در مناطق انجام می‌شود؛ وظیفه تامین آب با آبفا است اما نظارت بر کیفیت ملزم کلرزنی مطلوب و نمونه‌هایی است که باید گرفته شود.

حسینی‌زاده افزود: با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی گرم مستعد رشد میکروب است دستورالعمل‌هایی برای لایروبی جوی‌های روباز  و دفع بهداشتی فاضلاب به شهرداری داریم .

وی گفت: شماره تلفن 190 به صورت آنلاین برای رسیدگی به شکایات مردم در رابطه با پس‌زدگی فاضلاب و لایروبی جوی‌های روزباز در تمام نقاط،  تعریف شده است.

آب روستا به لحاظ بهداشتی به ندرت کنترل می‌شود

حکیم جنادله حکیم رئیس شورای بخش مرکزی حمیدیه با اشاره به اُفت شدید فشار آب در روستاهای مسیر خسرج، اظهار کرد: فرسودگی لوله‌های آب  شرب بسیار بالا است  و از آنجایی که جنس لوله‌ها پلی‌اتیلن است در گرما ترک برمی دارد و طول می ‌کشد تا اصلاح شود.

وی افزود: در برخی روستاها بر روی نقاطی که آب سیلاب جمع شده بود ماسه ریخته شد تا تردد اهالی آسانتر صورت بگیرد اما اکنون با کوچکترین وزش باد ماسه وارد خانه و زندگی مردم شده و حتی سبب آلودگی آبی که در مخازن است می‌شود.

رئیس شورای بخش مرکزی با بیان اینکه مصرف آب غیر بهداشتی تاثیر خود را به سرعت بر سلامتی می‌گذارد، عنوان کرد: اُفت فشار در روستاهای مسیر خسرج به ویژه روستاهای شیخ طعمه، خسرج خلف، حمدان سلجه و.... کیفیت آب را پایین آورده است؛ اهالی به دلیل قطعی آب مجبورند از رودخانه آب بیاورند و در خانه اقدام به تصفیه آن کنند.

وی گفت: آب روستاها کمتر به لحاظ بهداشتی کنترل می‌شود و به نظر من علت اصلی آن خرابی جاده ارتباطی روستاها است که مسؤولان زحمت آمدن در این مسیر را به خود نمی‌دهد.

مردم به آب رودخانه پناه  می‌برند

رئیس شورای روستای ضعیف نیز می‌گوید: آب لوله‌کشی از زمان وقوع سیل تا کنون گِلی است و به حالت سابق بازنگشته است؛ اهالی روستا آب شرب خود را از ماشین‌های دوره‌گرد تهیه می‌کنند.

حبیب جنادله می‌افزاید: با توجه به گرمای هوا مصرف آب قطعاً بالا است اما فشار ضعیف آب سبب شده مردم به آب رودخانه پناه بیاورند.

با طغیان رودخانه کرخه، 13 روستای بخش مرکزی حمیدیه در مسیر خسرج زیر آب رفت و با وجود اینکه  اغلب اهالی به خانه‌های خود بازگشته‌اند اما همچنان سایه سیل در زندگی و معیشت آنها احساس می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار