مدیرکل محیط زیست مازندران گفت که آخرین مهلت برای جمع آوری فاضلاب پلاژهای دستگاه های دولتی، حاکمیتی و شبه خصوصی حاشیه دریای خزر پایان تیر ماه امسال است و پس از آن پلاژهای متخلف تعطیل می شوند.
کد خبر: ۷۵۳۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳ 12 June 2019

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت که آخرین مهلت برای جمع آوری فاضلاب پلاژهای دستگاه های دولتی، حاکمیتی و شبه خصوصی حاشیه دریای خزر پایان تیر ماه امسال است و پس از آن پلاژهای متخلف تعطیل می شوند.

حسینعلی ابراهیمی کار نامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دومین باری است که برای جمع آوری فاضلاب این پلاژهای ساحلی مهلت تعیین می‌شود و انتظار هم این است که پس از این مدت مالکان این اماکن رعایت حقوق شهروندی و حفظ سلامتی مردم را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.

وی هشدار داد: محیط زیست مازندران برای برخورد با این متخلفان با همکاری دستگاه قضائی وارد عمل می‌شود و پلاژ هر دستگاهی که فاضلابش پس از تیر ماه همچنان وارد دریا شود، تعطیل می‌شود و تا زمانی که طرح کامل اجرایی نشود، اجازه استفاده نخواهد داشت.

تعیین ضرب الاجل برای جمع آوری فاضلاب پلاژهای ساحلی دریای مازندران پارسال با دستور مستقیم معاون اول رئیس جمهوری اجرایی شد و نخستین مهلت ۶ ماهه آن هم آبان ماه پایان یافته بود.

متولیان این پلاژها تمرکز اداره آنها در پایتخت و ستاد مرکزی دستگاه‌ها را علت تأخیر در اجرای ضرب الاجل اعلام کرده و مدعی شده بودند که جمع آوری فاضلاب نیازمند تعیین بودجه در ستاد مرکزی و اختصاص آن است و به همین دلیل نیز ضرب الاجل ۶ ماهه دوم برای همکاری و همراهی با دستگاه‌ها از سوی محیط زیست تعیین شد.

مدیرکل محیط زیست مازندران اظهار داشت: بازرسی‌ها نشان می‌دهد که تعدادی از پلاژ ها، طرح جمع آوری فاضلاب را عملیاتی کردند و تعدادی نیز رایزنی برای دریافت اعتبار جهت اجرای طرح را انجام دادند و بزودی طرحشان را اجرایی خواهند کرد ولی آنچه مسلم است به اندازه کافی به همه وقت داده شده و ما پس از پایان ضرب الاجل مطابق با قانون با متخلفان برخورد خواهیم کرد که تعطیلی پلاژ در مرحله اول است.

بر اساس گزارش‌های غیر رسمی حدود یکصد دستگاه دولتی، سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی و شرکت‌های شبه دولتی در حاشیه دریای خزر پلاژ داری می‌کنند. اگر چه برابر قانون پلاژ داری برای این دستگاه‌ها ممنوع است ولی این اماکن در زمان حاضر عناوینی مانند مجتمع فرهنگی، آموزشی و تفریحی را یدک می کشند در حالی که نقش پلاژ و استراحتگاه را انجام می‌دهند.

برنامه ریزی برای بهره گیری از این پلاژها نیز در ستاد مرکزی دستگاه‌ها صورت می‌گیرد و تنها کارکنان دستگاه‌های مالک می‌توانند از این اماکن با پرداخت اندکی اجاره و گاهی رایگان استفاده کنند و عموم مردم از آن محرومند.

طبق گزارش ستاد طرح دریا از ۳۳۸ کیلومتر ساحل خزر در مازندران حدود ۸۰ کیلومتر آن در قالب مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی و تفریحی در اختیار دستگاه‌های دولتی، حاکمیتی و شرکت‌های شبه دولتی است.

اگر چه بیش از ۲۵۰ کیلومتر ساحل دریای خزر در مازندران آزاد محسوب می‌شود ولی تنها ۹۵ نقطه از این محدوده که کمتر از ۱۰۰ کیلومتر طول دارد برای اجرای طرح دریا جهت استفاده جمعیت بیش از سه میلیون مازندرانی و جمعیت ده ها میلیونی گردشگر استان قابلیت استفاده دارد و بقیه مناطق به خاطر حادثه خیز بودن غیرقابل استفاده است.

بر اساس اعلام مسئولان، ساحل خزر در مازندران ۳۷۰ نقطه حادثه خیز دارد که تمام این نقاط هم در ۲۵۰ کیلومتر ساحل آزاد قرار دارد.

آ لودگی شناگاه ها، کمترین آسیب فاضلاب پلاژهای ساحلی

ورود فاضلاب پلاژ های ساحلی به دریای خزر در سواحل مازندران سبب شده است تا در سال‌های اخیر بسیاری از شناگاه های عمومی این استان دچار آلودگی شده و سلامت گردشگران، مسافران و مجاوران به صورت جدی در معرض تهدید قرار بگیرد.

آلودگی شناگاه های ساحلی دریای مازندران سبب شد تا سازمان محیط زیست به همراه دستگاه‌های متولی از جمله دانشگاه علوم پزشکی مازندران از سه سال پیش طرح سلامت سنجی این مناطق را به اجرا بگذارد. بر این اساس این طرح برای شناگاه ها پرچم‌هایی با سه رنگ آبی، زرد و قرمز تعریف شده که باید از آغاز فصل شنا نصب شود.

در نخستین سال اجرای این طرح در تابستان ۹۶ مشخص شد که از ۴۷ شناگاه عمومی تعریف شده برای جمعیت چند ده میلیونی گردشگر، مسافر و مجاور تنها چهار مورد دارای وضعیت سالم هستند و توانستند پرچم آبی به معنای تضمین سلامت را دریافت کنند. در همان سال چهار شناگاه نیز به خاطر بالا بودن میزان آلودگی و تهدید جدی برای سلامتی شناگران با دریافت پرچم قرمز تعطیل شدند و به ۴۰ مورد دیگر هم پرچم زرد داده شد که به معنای قابل تحمل بودن میزان آلودگی بوده است.

تابستان سال ۹۷ هم سواحل مازندران وضعیت بهتری نداشت به گونه‌ای که دستکم ۱۴ شناگاه به خاطر افزایش میزان آلودگی در حد تهدید کننده تعطیل شدند و هیچ شناگاهی نیز موفق به دریافت پرچم آبی به معنای سلامت کامل محیط برای شنا نشده بود.

امسال نیز طرح دریا و فعالیت شناگاه ها از اول خرداد شروع شد ولی تاکنون با وجود بارندگی‌های سیل آسای بهاری و تأثیر مثبت آن بر کاهش آلودگی، باز هم سه شناگاه دارای وضعیت فوق بحرانی و پرچم قرمز هستند.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار