کشف ۲۱۲ سکه و ۱۹ قطعه اشیای تاریخی در ساری
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از دستگیری قاچاقچیان عتیقه در این استان هنگام خرید 212 سکه تاریخی خبر داد .
کد خبر: ۷۵۳۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹ 13 June 2019

سرهنگ محمدرضا کردان روز پنجشنبه گفت که سکه ها مربوط به تاریخ پیش از اسلام است و پنج نفر قاچاقچی نیز پای معامله این سکه ها و ۱۹ شی تاریخی دیگر دستگیر شدند.

وی افزود: عملیات دستگیری و ناکام گذاشتن قاچاقچیان عصر دیروز چهارشنبه در منطقه شهری ساری و هنگامی انجام شد که قاچاقچیان قصد فروش این آثار را داشتند.

کردان با اعلام اینکه باند قاچاق سکه ها و اشیای تاریخی دارای اعضای دیگری است که تلاش برای شناسایی و دستگیری آنها ادامه دارد، خواستار مسئولیت پذیری همگانی برای حفظ هویت تاریخ و تمدنی مازندران شد.

مازندران به خاطر سابقه تمدنی همواره یکی از نقاط مهم مورد طمع قاچاقچیان عتیقه بوده است به گونه‌ای که تنها در سال گذشته بر اساس اعلام میراث فرهنگی ۷۸ باند حفاری و قاچاق اشیای باستانی و تاریخی در این استان کشف و منهدم و ۳۲۷ نفر سوداگر اشیای تاریخی نیز دستگیر شده بودند.

همچنین از این باندها ۵۵ دستگاه فلزیاب و دیگر ادوات و ابزار حفاری به همراه یک هزار و ۶۰۰ قطعه تاریخی اصل و تقلبی از جمله ۲۰۰ قطعه سکه باستانی اصلی و بدلی کشف شده بود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه بیشترین کشفیات آثار تاریخی در شهرهای ساری، بهشهر و سوادکوه در مازندران اتفاق می افتد، گفت: اما حفاری های غیر مجاز را در نقاط مختلف استان شاهد هستیم و نیاز است مردم با اطلاع رسانی به موقع، ما را در پیشگیری از وقوع جرم، کمک کنند.

وی افزود: تلاش ما برای دستگیری سایر عوامل این باند قاچاق آثار تاریخی ادامه دارد.

کردان یادآور شد: شماره های ۰۹۶۶۲ و ۳۳۳۹۱۰۰۷ _۰۱۱ برای اطلاع رسانی مردم از حفاری های غیر مجاز در سراسر استان، اعلام شد و مردم می توانند گزارش های خود را برای ما ارسال کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار