وزیر اقتصاد گفت: در بندر امام خمینی روزانه ۱۱ کشتی پهلوگیری می کنند و ۲۵ کشتی هم در انتظار پهلوگیری وجود دارند که باید زمان معطل شدن این کشتی ها را کاهش دهیم.
کد خبر: ۷۵۳۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸ 13 June 2019

فرهاد دژپسند پنجشنبه در نشست با فعالان اقتصادی و تجار داخلی که در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی (ره) برگزار شد، اظهارداشت: لازم است در ترخیص کالاهای اساسی وارداتی هماهنگی‌های بیشتری بین دستگاه‌های مسئول از جمله اداره استاندارد و نیز دامپزشکی انجام شود.

به گزارش"تابناک" وی با اشاره به اینکه بین ادعای فعالان اقتصادی با آنچه مقامات مسئول در خصوص مدت زمان ترخیص کالا بیان می‌کنند فاصله زیادی وجود دارد که برای رفع این فاصله بررسی‌های بیشتری انجام خواهد شد تصریح کرد: برای روشن شدن علل نارضایتی وارد کنندگان از کندی روند انجام تشریفات، یک فرم خاص طراحی و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وزیر اقتصاد و دارایی یادآور شد: دامپزشکی و جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند که قبل از فرآیند اظهار کالا از سوی وارد کنندگان امکان کنترل کیفی را دارند و به همین منظور لازم است همکاری‌های بیشتری صورت بگیرد.

وی افزود: برای سرعت در کارها بهتر است که نمونه برداری از کالاها در آزمایشگاه‌های بخش خصوصی منطقه صورت بگیرد و دیگر این نمونه‌ها به آزمایشگاه مرجع، ارجاع نشوند و اگر در این رابطه نیاز به مجوزی است، آن را پیگیری می‌کنیم.

این عضو هیئت دولت در ادامه با تاکید بر کاهش مدت زمان معطلی کشتی‌های وارداتی، گفت: ضروری است که تخلیه کشتی‌ها در بندر سرعت بیشتری داشته باشد تا شاهد بهبود هرچه بیشتر وضعیت ترخیص کالا در بندر امام خمینی (ره) باشیم.

دژپسند با اشاره به اینکه روزانه بخشی از کالاهای مورد نیاز کشور از ۱۱ فروند کشتی در این بندر تخلیه می‌شود، گفت: در همین مدت زمان نیز تعداد ۲۵ کشتی دیگر در انتظار پهلو گیری در بندر امام هستند تا بتوانند وارد مرحله تخلیه بار شوند.

وزیر اقتصاد همچنین خاطر نشان کرد: کشورمان در بخش تجارت فرامرزی طی سال میلادی ۲۰۱۹ توانسته جایگاه خود را ۴۱ رتبه بهبود ببخشد و با این وجود نیز لازم است همکاری با فعالان اقتصادی بیشتر انجام داد.

وزیر اقتصاد و دارایی برای سفری یک روزه صبح پنجشنبه از طریق فرودگاه اهواز وارد خوزستان شد.

بندر امام خمینی بعد از بندر شهید رجایی بزرگترین بندر تجاری ایران است که راه آهن سراسری آن را به پایتخت پیوند می‌دهد. طول اسکله تجاری مجتمع بندری امام حدود هفت کیلومتر است و سالانه ۳۰ میلیون تن کالا را پذیرش می‌کند که از این رو از بزرگترین و مهم‌ترین پایانه تجارتی دریایی کشور محسوب می‌شود.

همزمان با افزایش تعداد شناورهای ورودی حامل کالاهای اساسی به بندر امام خمینی (ره) طی دو ماهه نخست سال جاری بیان با توجه به ضرورت تسهیل و تسریع در پذیرش و تخلیه کشتی‌های حامل کالاهای اساسی مورد نیاز کشور، یک میلیون و ۶۲۵ هزار و ۹۴۶ تن در پایان اردیبهشت ماه جاری تخلیه شد که در نوع خود یک رکورد است.

منطقه ویژه اقتصادی بندری امام خمینی (ره) به عنوان یکی از دروازه‌های ورود کالاهای اساسی به کشور، نقش و مسئولیت خود را در زنجیره‌ی تأمین این نوع کالاها با شایستگی ایفا می‌کند.

رکورد پیشین مجتمع بندری امام خمینی (ره) که طی بهمن ماه سال گذشته به ثبت رسیده معادل یک میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۵ تن بوده است.

همچنین غلامرضا شریعتی اظهار کرد: در هنگام صادرات و واردات نکته مهمتر از آزمایشگاه مرجع، این است که دستگاه‌های مختلف یک آزمایش و نمونه گیری را از یک محصول انجام می‌دهند و هر دستگاه نیز جواب مختلف و در تضاد با دیگر دستگاه‌ها را دارد و این طور منابع کشور را به هرز می بریم و این بروکراسی‌های اداری باید کاهش و با بازنگری در قوانین به وحدت رویه برسیم.

وی افزود: مسائل مربوط به واردات و صادرات کالا باید یکسان سازی و یکپارچه سازی شود؛ متولی تجارت دستگاهی مسئول داشته باشد و سایر دستگاه‌های متناظر تحت فرمان آن باشند و یک نرم افزار مشترک نیز طراحی شود.

شریعتی با تاکید بر لزوم اصلاح برخی فرآیندهای موجود افزود: در برخی زمینه مقررات متناقض وجود دارد و دستگاه‌ها در مقابل هم قرار گرفته‌اند که باید یکپارچگی لازم در این زمینه ایجاد شود.

استاندار خوزستان گفت: برخی مواقع در یک دستگاه مدیرکل دستور و مجوز می‌دهد ولی واحد دیگری از انجام کار ممانعت می‌کند و یا برخی دست‌های پنهان برای انجام شدن یا نشدن امور تصمیم گیری و روند را با مشکل مواجه کنند.

شریعتی عنوان کرد: اصلاح فرآیندها، شفاف سازی و یکپارچه سازی مدیریت در تجارت راه حل مسائل مبتلابه واردات و صادرات است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار