آق‌گل تالابی فصلی و طبیعی در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان ملایر در مرز بین استان همدان و مرکزی از سال ۸۸ به عنوان منطقه شکارممنوع به اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان واگذار شده است.
کد خبر: ۷۵۳۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵ 15 June 2019
تالاب آق گل پس از ۱۰ سال توانست به ظرفیت واقعی خود برسد البته کاهش رواناب‌های سطحی علت اصلی خشک شدن تالاب در طول این سال‌ها بوده است.

به گزارش فارس، به مناسبت هفته محیط زیست یک تور رسانه‌ای بازدید از این منطقه با حضور جمعی از خبرنگاران و مسوولان اداره محیط زیست همدان برگزار شد تا از نزدیک آبگیری حداکثری این تالاب مورد مشاهده قرار گیرد.

در این بازدید رئیس اداره نظارت بر امور وحوش اداره کل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه تالاب آقگل بزرگترین تالاب فصلی استان همدان است اظهار کرد: ظرفیت دریاچه تالاب بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هکتار و وسعت حواشی آن نیز بیش از ۸۰۰ هکتار است.

رضا دانش‌پژوه افزود: پرندگان این تالاب به سه دسته پرندگان خشک‌زیست، آبزی و تابستان‌گذر در ۷۲ گونه در این تالاب زندگی می‌کنند که در سال‌های گذشته مورد سرشماری قرار گرفته‌اند.

وی با تاکید بر این موضوع که بقای تالاب و رونق گردشگری آن دغدغه امروز مسوولان محیط زیست استان است گفت: امیدواریم بتوانیم تالاب را از حالت فصلی به صورت دائمی درآوریم که البته این امر میسر نمی‌شود مگر اینکه حق‌آبه تالاب که در حدود ۲ میلیون مترمکعب است سالانه توسط وزارت نیرو تامین شود.

 رئیس اداره نظارت بر امور وحوش اداره کل محیط زیست استان همدان با اشاره به برنامه عملیاتی اکوتوریسم و گردشگری تعریف شده برای تالاب آق‌گل بیان کرد: امیدواریم در سال‌های آتی مطالعه در زمینه پرندگان آبزی و ایجاد سایت موفقی برای پرنده‌نگری در این منطقه شکل گرفته شود تا به جاذبه گردشگری این منطقه کمک کند.

وی با بیان اینکه همدان دارای دو تالاب فصلی آق‌گل و چمشور در همدان و اسدآباد است تصریح کرد: از دیگر تالاب‌های استان تالاب پیرسلمان، شیرین‌سو، سد کلان ملایر، سد اکباتان و آبشینه است و آب‌بند‌های نصب شده در رودخانه گاماسیاب ارزش این رودخانه را بالا برده است.

دانش‌پژوه افزود: خوشبختانه تالاب آق‌گل پس از ۱۰ سال توانست به ظرفیت واقعی خود برسد البته کاهش رواناب‌های سطحی علت اصلی خشک شدن تالاب آق‌گل در طول این سال‌ها بوده است.

در ادامه یک فعال محیط زیستی با بیان اینکه گونه‌های پرندگان مهاجر و آبزی بسیاری در این تالاب زندگی می‌کنند گفت: اغلب پرندگان مهاجر در ۶ ماهه دوم سال از آبان تا بهمن ماه در ایران هستند و پرندگانی که در کنار این تالاب مشاهده می‌شوند در کنار تالاب زندگی می‌کنند.

بهنام نادری در خصوص مشاهده فسیل زنده در این تالاب ادامه داد:این فسیل که برای نخستین بار در تالاب آق‌گل توسط یک عکاس مشاهده شد و پس از دو هفته به تایید محیط زیست استان قرار گرفته یک گونه سخت‌پوست است که می‌تواند ۹۰ روز زندگی کند.

وی در خصوص یکی از دغدغه‌های موجود در تالاب یادآور شد: متاسفانه در حواشی تالاب یونجه‌کاری به دلیل اینکه این محصول پرآب‌بر است زیاد است که همین منجر به حفر چاه‌های غیرمجاز، پمپاژ آب و کف‌کشی آب از تالاب می‌شود.

عضو شورای اسلامی اسلام شهر آق‌گل نیز با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مسوولان این منطقه حفظ تالاب و از فصلی به دائمی تبدیل شدن است اضافه کرد: عدم برداشت از آب تالاب می‌تواند منجر به حضور گردشگر در منطقه شود.

جمشید رحیمی با اشاره به اینکه درصدد هستیم خانه بوم‌گردی را با همکاری اداره محیط زیست و میراث فرهنگی در این منطقه احیا کنیم اظهار کرد: ایجاد درمانگاه لک‌لک‌ها در این منطقه می‌تواند گردشگران بیشتری را جذب کند.

در پایان آنچه برای ما در این منطقه جالب بود دیدن فسیل‌های زنده در کنار تالاب و پاکسازی منطقه توسط خبرنگاران از زباله بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار