اندرحکایت تصرف بیت المال در انتخابات؛
وقتی شنیده می‌شود در سال انتخابات، شورای یک شهر که چند عضو آن نیز کاندیدای انتخابات مجلس شده‌اند، با افزایش چندبرابری (به روایتی پنج برابری) بودجه‌ی فرهنگی شهرداری موافقت نموده، ضروری می‌نماید مسئولانِ این نهادِ متکی به مشارکت مردم، و یا دستگاه‌هایی با چنین شاخصه‌هایی را به مراقبت، و جدیت در حفظ حراست از ریال به ریال وجوهی که متعلق به مردم است توصیه نمود.
کد خبر: ۷۵۴۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۳ 17 June 2019

به گزارش تابناک کرمان، در گذشته‌ای نه چندان دور، ونه چندان نزدیک دیده شده که برخی ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی ، در آستانه رویداد مهمی چون انتخابات، به لطایف و ظرایف گوناگون، بودجه‌ی بیت‌المال را سخاوتمندانه صرف امور تبلیغاتی و شبه‌تبلیغاتی برخی کاندیداهای مورد نظر خود نموده ، و با استفاده از موقعیت ، نفوذ و امکانات خاصی که در اختیار دستگاه‌های مذکور قرار داشته ، فعالیتها و تحرکاتی که شاید سالها به تعویق و محاق سپرده شده بود ، نظیر اعطای وام، آسفالت معابر، تحویل خودرو، ساخت میدان، احداث مدرسه و نظایر اینها در راستای تحقق نقشه‌های کاندیدای مورد نظر آن دستگاه به طرز حیرت انگیزی شکل اجرا به خود گرفته که این نوع اقدامات اگر چه ابتدا حاصل بی‌تعهدیِ حاکم بر مدیریت دستگاه‌های یاد شده بنظر می‌رسد، اما در بطن خود نشان از هماهنگی و حرکت سازمان یافته‌ای دارد که در محافل نزدیک ، شکل گرفته و بطور هماهنگ و نانوشته مراحل تصویب و توجیه را طی می‌نماید، و در آخر به نسخه‌ی درمانی اشخاص ، گروه‌ها وجناحها برای بالابردن استطاعتِ ریخت و پاش ، خاصه خرجی و سبقت بر رقبای انتخاباتی تبدیل می‌گردد.

نگذاریم نهادها قلک انتخاباتی شوند

البته این موضوع با بحث پول‌های کثیف انتخاباتی که سه ، چهار سال قبل رحمانی فضلی وزیرکشور مورد اشاره قرار داد، تفاوت اساسی دارد. از آن جهت که پول‌های کثیف دارای منشأ وخواستگاهی چون رشوه خواری، رانت، قاچاق، زدوبند، گرانفروشی، احتکار، نزول خواری وغیره بوده که یقیناً در جریان انتخابات، هدف از بکارگیری آنها، تسهیل و گشایش درمسیر استحصال پول‌های هر چه بیشتری از این قسم است.
اما نقدینه‌های دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به جرأت می‌توان گفت حاصل جمع دسترنج حلال مردمی است که گاهاً هیچ به کف نداشته و برحسب الزامات ومقررات موجود، به حساب‌های دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها، خزانه کشور وبسیاری حساب‌ها و صندوق‌های تعریف شده ریخته و در آنجا انباشته گردیده است.
اموال وحقوق و وجوهی که هزینه کردشان در قالب‌هایی چون چاپ و تکثیر ، حمل ونقل؛ و برنامه‌هایی بامحتوای ظاهراً فرهنگی و باطناً انتخاباتی نظیر کنسرت، نمایش، جشن، سمینار، گالری، جنگ شادی و بسیاری موارد دیگر، آنرا گرچه ماهیتاً کثیف نیست، اما با تبدیل به ابزار حضور و تحرک انتخاباتیِ برخی افراد، حیف ومیل، کثیف ولجن مال می‌نماید.
این بحث از این جهت مورد توجه قرار گرفت که توصیه شده: وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ (اندرز بده که اندرز، مؤمنان را سودمند افتد) و بایسته است مدیران شهر، استان و حتی کشور را که یقیناً از مومنین ومومنات هستند، اندرز و انذاری مومنانه داده باشیم. و از دیگر سوء وقتی شنیده می‌شود در سال انتخابات، شورای یک شهر که چند عضو آن نیز کاندیدای انتخابات مجلس شده‌اند، با افزایش چندبرابری (به روایتی پنج برابری) بودجه‌ی فرهنگی شهرداری موافقت نموده، ضروری می‌نماید مسئولانِ این نهادِ متکی به مشارکت مردم، و یا دستگاه‌هایی با چنین شاخصه‌هایی را به مراقبت، و جدیت در حفظ حراست از ریال به ریال وجوهی که متعلق به مردم است توصیه نمود، که انشاالله آن عزیزان خود چنین احتیاطی را ملحوظ خواهند نمود.
هرچند شایسته‌تر بود شورای محترم و شهرداری دلایل، برنامه‌ها وطرح‌هایی که افزایشی تا بدین حد چشمگیر را به ناگاه واجد ضرورت تشخیص داده، اطلاع‌رسانی می‌نمودند.
زیرا این سؤال حداقل در ذهن اهالی رسانه بی‌پاسخ مانده که چرا در حالی که سال یاسال‌های گذشته حتی اندک بودجه‌ی ورزشی شهر نیز صرف تکمیل پروژه‌های ناتمام عمرانی گردیده(صرف نظر از درستی و نادرستی و یا تخلف بودن یانبودن این اقدام) اساساً هرگونه کاهش یا افزایش بودجه باید از «توازن» و اعتدال لازم برخوردار باشد ، ناگهان ضرورت هزینه کردِ وجوه متعلق به مردم، درحوزه‌ی فرهنگیِ شهرداری احساس شد؟ واین مطالبه‌ی جدی پیشاپیش بر همه دستگاه‌ها ومدیران اجرایی، به ویژه دستگاه‌های نظارتی و قضایی فرض ، لازم الرعایه است که از بروز کمترین اقدام انتخاباتی یا شبه‌انتخاباتی با سوءاستفاده ازفرصتها، امکانات و وجوه بیت‌المال در جای جای استان جلوگیری بعمل آورده و با مرتکبین چنین اقداماتی به اشدّ وجه برخورد نمایند البته از همین حالا ...
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار