کد خبر: ۷۵۴۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰ 17 June 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز گفت که آفرودسواران یکی از تهدیدات جدی برای منابع طبیعی و محیط زیست و عاملی برای ایجاد گرد و غبار در استان هستند.

مهدی مهرور در همایش مقابله با بیابان زایی و پدیده گرد و غبار که در سالن شهدای پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، افزود: ما با ورزش مفرحی همچون آفرود مخالف نیستیم ولی باید این ورزش در بیابان‌ها و مناطقی که خالی از پوشش گیاهی است انجام شود نه در مناطقی که پوشیده از گونه‌های گیاهی است.
وی اظهار داشت: متأسفانه آفرودسواران و موتورسواران روزهای تعطیل به ارتفاعات البرز به خصوص به ارتفاعات برغان شهرستان ساوجبلاغ هجوم آورده و پوشش گیاهی این منطقه را از بین می‌برند به طوریکه در این روزها با ترافیکی سنگین در جاده‌های این منطقه به دلیل حضور این افراد مواجه می‌شویم.
مهرور گفت: این موضوع در کارگروه فضای سبز استان مطرح شد و قرار شد تا ادارات کل منابع طبیعی و ورزش و جوانان استان فضایی را در محدوده اشتهارد به این ورزش اختصاص دهند تا فضای سبز و پوشش گیاهی که با سختی احیا می‌شود در امان بماند.
وی ادامه داد: باید نگاه ویژه مردم؛ ادارات؛ سمت‌ها و رسانه‌ها به این سمت باشد که بحث درختکاری احیای محیط زیست و منابع طبیعی در اولویت کاری ما باشد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: ما وظیفه داریم فضا را برای زندگی نسل آینده مهیا کنیم.
وی اضافه کرد: پیش از این شهرستان کرج و محدوده البرز یکی از خوش آب و هواترین مناطق کشور بوده ولی امروزه به یکی از آلوده‌ترین مناطق کشور تبدیل شده اند.
مدیر کل بحران استانداری البرز افزود: نگاه ویژه و توسعه گرایانه به منابع طبیعی و محیط زیست باعث شده تا در سال‌های اخیر از تمام ظرفیت‌های این بخش استفاده کنیم.
وی اظهار داشت: علیرغم وضعیتی که استان البرز در گذشته داشت ولی امروزه شاهد هستیم که در روزهای سرد سال یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور هستند به طوریکه وقتی در مدیریت بحران ۲۱ بلای طبیعی و انسان ساز در استان آنالیز شد در البرز چهار بحران شاخص بود که یکی از مهم‌ترین آنها آلودگی هوا بوده است.
مهرور گفت: هم اکنون نظرآباد یکی از کانون‌های ریزگرد در استان است که برای کنترل آن اقدامات کنترلی و احیاگرانه در تالاب صالحیه واقع در این شهرستان انجام شده است.
وی از دیگر اقدامات برای کنترل کرد وغبار و ریزگرد در استان را جنگل کاری ارتفاعات شمال کرج در محدوده هزار هکتاری عنوان کرد که تا کنون حدود ۷۰۰ هکتار آن عملیاتی شده است.
وی از دیگر این اقدامات را حذف سوخت مازوت از نیروگاه منتظر قائم فردیس و جایگزین کردن گاز دانست که تأثیر بسزایی در بهبود هوای این شهرستان داشته است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز همچنین یکی دیگر از اقدامات برای بهبود هوای کلانشهر کرج را حفظ باغات‌خصوصی در درون شهر عنوان کرد که باید شهرداری‌ها با مالکین همکاری کنند تا این باغات حفظ شود علاوه بر اینکه باغاتی که در محدوده مرکزی شهر و در منطقه جهانشهر می‌باشد یکی از اولویت‌های برای احیا و حفظ فضای سبز می‌باشد.

وی تاکید کرد که اگر تمام سه میلیون نفر مردم استان البرز فضایی سبز برای آینده می‌خواهند داشته باشند باید از جان و دل حامی فضای سبز باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار