مدیر کل هواشناسی خوزستان نیز بیان کرد: گرد و خاک ناشی از کانون‌های ریزگرد ربطی به میزان بارندگی ندارد لذا باید فکری به حال آنها شود چرا که جنس خاک کانون‌های ریزگرد در خوزستان به گونه‌ای است که اگر یک ماه بارندگی نباشد فعال می‌شوند.
کد خبر: ۷۵۴۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹ 17 June 2019

کیامرث حاجی زاده روز دوشنبه در نشست بررسی راهکارها و اقدامات لازم برای حل مشکل عرصه‌های ریزگرد در سطح استان در اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان اظهار داشت: سیلاب و باران‌های بسیاری که در سال آبی جاری داشتیم عوارضی مانند افزایش تبخیر، افزایش دما و.. را به دنبال دارند که این موارد منجر به خشک شدن سریع خاک و حتی ایجاد کانون‌های ریزگرد جدید می‌شوند.

به گزارش"تابناک" وی افزود: پروژه نهال کاری که در عرصه‌های ریزگرد کلید خورد جزو پروژه‌های ملی و بسیار مهم در استان خوزستان محسوب می‌شود چراکه اگر این پروژه مهم نبود مقام معظم رهبری به آن ورود نمی‌کردند تا اعتباری از صندوق توسعه ملی به آن تخصیص یابد یا اینکه دولت مصوبه ۲۶ فروردین ۹۶ را به عنوان مهمترین مصوبه نمی‌گذراند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به سومین نشستی که برای حل مشکل معارضین کانون‌های ریزگرد برگزار می‌شود ادامه داد: متأسفانه هزینه کرد اعتبارات در کانون‌های ریزگرد به درستی انجام نمی‌شود و نهال‌های کاشته شده نیز در حال خشک شدن هستند.

وی ادامه داد: هیچ گونه اهمال کاری از ناحیه هیچ نهادی در آسیب دیدن نهال‌ها پذیرفته نیست و با این اهمال کاری‌ها قاطعانه برخورد می‌کنیم زیرا پای پروژه ملی و بیت المال در میان است که باید به خوبی مدیریت شود.

حاجی زاده تاکید کرد: جهاد نصر متولی تأمین آب در عرصه‌های ریزگرد در همه حوزه‌های آب اندازی، آب نهال‌ها، مراتع، حفظ ذخیره‌های مرتع و قرنطینه‌ای و مراقبت نهال‌ها است و اگر تاکنون آبی از سوی جهاد نصر به نهال‌ها داده نشده است باید پاسخ گو باشد.

وی با اشاره به نیاز ۳۰ هزار هکتار عرصه ریزگرد به آب توضیح داد: اگر آب جنوب شرق و کانال کوت امیر نبود تاکنون نهال‌ها خشک شده بودند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با تاکید بر به سرانجام رساندن پروژه‌های نهال کاری توضیح داد: برخی دستگاه‌ها فکر می‌کنند کار در عرصه‌های ریزگرد به پایان رسیده است در حالی که این گونه نیست و کار باید همچنان ادامه یابد لذا انتظار ما از جهاد نصر، اداره کل منابع طبیعی و سازمان آب و برق این است که همکاری در این زمینه را مضاعف کنند.

وی تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی ملزم به پرداخت ۲۰ میلیارد ریال جهت راه اندازی کردن پمپ‌های آب در شرکت آب جنوب شرق است و از سوی دیگر نیز مساله ترمیم و برطرف کردن جاده شریف آباد در شهرستان کارون باید هر چه سریع‌تر انجام شود.

محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان در خصوص وقوه پدیده ریزگرد، اظهار کرد: جنس خاک مناطقی که به عنوان کانون ریزگرد در خوزستان وجود دارند، به گونه‌ای است که اگر یک ماه بارندگی نداشته باشیم مجددا کانو‌ن‌های ریزگرد فعال می‌شوند. 
 
وی افزود: در سالی که در خوزستان گرد و خاک شدید رخ داد، در پاییز بارش خوبی در منطقه داشتیم اما به دلیل اینکه در دی ماه در بازه زمانی 20 روزه باران نبارید در بهمن ماه شاهد وقوع گرد وخاک شدید بودیم.
 
مدیرکل هواشناسی خوزستان ادامه داد: بنابراین کانون‌های ریزگرد، زمین‌های فعالی هستند که باید فکری به حال آنها شود.
 
سبزه‌زاری با اشاره به وضعیت دمای هوای خوزستان، گفت: دما از فردا در سطح استان کاهش می‌یابد و تا اواخر هفته به 44 تا 43 درجه سانتیگراد خواهد رسید. البته دما در دهدز شاید به کمتر از 30 درجه سانتیگراد هم برسد.
 
وی افزود: در این مدت دما در اهواز نیز به 44 درجه می‌رسد اما از روز سه‌شنبه هفته آینده مجددا دما افزایش می‌یابد و به 48 تا 49 درجه سانتیگراد خواهد رسید.
 
مدیرکل هواشناسی خوزستان  گفت: همچنین روز چهارشنبه هفته جاری وزش باد شدید خواهیم داشت که بابد مشخص شود سرعت باد به چه میزان است تا متوجه شویم پدیده گرد و خاک خواهیم داشت یا خیر.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار