وزیر دفاع گفت: اتهام به ایران در حمله به نفتکش‌ها، ناجوانمردانه است، زیرا نیروهای مسلح کشورمان نقش بسیاری در تامین امنیت منطقه و آب‌راه‌های بین‌المللی داشته‌اند.
کد خبر: ۷۵۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸ 19 June 2019

 

تابناک / امیر حاتمی، وزیر دفاع در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: این اتهامی که علیه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در رابطه با موضوعات نفتکش ها در دریای عمان بیان شده کاملا کذب است و من با قاطعیت این موضوع را رد می‌کنم.

وی افزود: ایران کشوری مقتدر، قانون مدار و مسئول است و اگر بخواهد کاری را انجام دهد، مسئولیت آن را می پذیرد این اتهامی ناجوانمردانه به نیروهای مسلح ایران است که نقش بسیاری در تامین امنیت منطقه و آبراه‌های بین المللی انجام داده و این اتهام را در راستای ادامه تخریب های علیه ایران می‌دانیم.

امیر حاتمی درباره اطلاعات در مورد منشا حادثه نفتکش های دریای عمان، گفت: اطلاعات ما همانی است که منابع خبری، آنها را منتشر کرده اند،‌ اما نکات بسیار مهمی در این اطلاعات منتشر شده وجود دارد.

وی ادامه داد: اماراتی ها اطلاعات بندر فجیره را در اختیار داشتند ابتدا سعی کردند اصلا آن را بیان نکند و بخشی از اطلاعات را خیلی مدیریت شده منتشر کردند.

وزیر دفاع با اشاره به مشکوک بودن رفتار اماراتی ها در انتشار اطلاعات و مدیریت آن برای استفاده سیاسی گفت: نکته خیلی مهم‌ در این باره این است که تغییری در راهبرد آمریکا و غرب در مورد آبراه های بین المللی این بوده که امنیت آبراه‌ها را همیشه به عنوان یک هدف بالا دنبال می‌کردند، اما امروز این مضمون را از رئیس جمهور آمریکا می‌شنویم که می گوید امنیت خلیج فارس به من چه ربطی دارد، این یعنی تغییر راهبرد اساسی اتفاق افتاده است و به نظر می آید از این موضوع هم به دنبال استفاده سیاسی هستند.

وی افزود: برای اینکه از این موضوع برای تحت فشار قرار دادن کشورهایی که در آبراه ها دارای منافع هستند استفاده کنند، عمدا کشورهایی در این آبراه ها هستند که در رقابت با آمریکا هستند از جمله کشورهای چین، ژاپن، کره و اروپایی ها که نفت خود را از این آبراه ها منتقل می کنند.

امیر حاتمی گفت: علاوه بر این چند موضع، فشارهای ناجوانمردانه که علیه مردم و جمهوری اسلامی ایجاد می کنند می خواهند زمینه ایران هراسی را برای جمهوری اسلامی ایران رقم بزنند این تغییر در راهبرد به نظرم موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

وی افزود: نکته دیگری که یک تغییر در رفتار آمریکایی ها از ۱۰ سال گذشته بود تغییر رویکرد از دخالت مستقیم نظامی به استفاده از گروه های نیابتی مثل داعش در سوریه و عراق بود.

وزیر دفاع گفت: این نوع کاری که در خلیج فارس دریای عمان و بندر فجیره اتفاق می افتد به لحاظ جنس و مدیریت بسیار شبیه به همین نوع رفتارها برای نا امن کردن آبراه ها در جهت منافع خودشان است.

وی تأکید کرد: شرایط بسیار پیچیده ای که باید همه آن را با دقت دنبال بکنند و ما قطعا این اتهام را با قاطعیت رد می کنیم و نیروهای جمهوری اسلامی جز برای صلح کاری انجام نمی دهند.

وی با اشاره به اقدام سریع و به موقع ایران برای نجات نفت‌کش‌ها گفت: نیروهای مسلح و سایر نهاد های وابسته به جمهوری اسلامی مثل سازمان بنادر جز اولین واحد هایی بودند که برای امداد و نجات به دریای عمان و نفت‌کش اول رسیدند.

وی افزود: آنها توانستند 23 نفر را نجات دهند و از آنجا مراقبت کنند و با هواپیماهای باسرنشین و بی‌سرنشین در آن منطقه پرواز کردند و بلافاصله به سراغ نفت کش دوم رفتند و آنها گفتند که یک نفت کش دیگری قبل نیروهای ایرانی رسیده و به آنها کمک کرده است.یعنی شناور آمریکایی قبل از شناور ایرانی به نفت کش دوم رسیده بوده است.

وی با اشاره به این که ایران همیشه نقش کمک‌کننده را داشته و خواهد داشت، افزود که این اتهامات خیلی ناجوانمردانه است چرا که ما امنیت آبراه ها را امنیت خودمان می دانیم امنیت بسیاری از واردات و صادرات ما وابسته به امنیت این آبراه ها است.

امیر حاتمی ادامه داد با این حال دریا یک محیط بسیار وسیع است و با همه این مراقبت ها کسانی که بخواهند بحث های اینچنین را دنبال کنند کار خود را انجام می دهند.

وی با اشاره به فیلم های منتشر شده از کشتی هایی که به نفت‌کش‌ها نزدیک شده اند، گفت: فیلم منتشر شده، نه تاریخ و نه مکانش قابل تشخیص و صحت است،

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عنوان کرد: وقتی که شناورهای ما به آنجا رفتند مراحل امداد و نجات را انجام داده اند و آنها می توانند این فیلم ها را به هر شکلی که بخواهند نشان دهند این نوع فیلم ها هیچ سندیتی ندارد.

منبع: فارس
برچسب ها: وزیر دفاع ، برجام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار