معاون سازمان جهاد كشاورزي خوزستان با بیان اینکه حدود 14 هزار هکتار باغات مثمر و حدود 2 هزار هکتار باغات جوان نخیلات در سیل اخیر آسیب دید، گفت: در مجموع 2 هزارو 220 میلیارد ریال به نخیلات استان خسارت وارد شد.
کد خبر: ۷۵۵۶۶۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸ 21 June 2019

محمد قاسمی نژاد در رابطه با میزان خسارت سیل به نخیلات استان اظهار کرد: ساختار نخیلات به صورت تک لپه با تنه لیفی و فاقد استوانه مرکزی است که تا شعاع 25 متری زیر خاک می‌رود با وجود اینکه نخل دارای اندام ریشه به عنوان اندام تنفسی است اما ماندگاری حجم  زیاد سیلاب به مدت طولانی در ناحیه ریشه سبب آسیب رساندن به نخیلات شد.

وی افزود: آبگرفتگی باغات نخل سبب شد تلقیح (گرده افشانی) نخیلات به خوبی در زمان مناسب انجام نشود همچنین آب زیاد مانع رسیدن اکسیژن به ناحیه ریشه و ریزش گل و میوه را تحت تاثیر خود قرار داد.

معاون حفظ نباتات و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به زیر آب رفتن باغات جوان گفت: حدود 14 هزار هکتار باغات مثمر  و حدود 2 هزار هکتار باغات جوان  نخیلات در سیل اخیر آسیب دید.

قاسمی‌نژاد با بیان اینکه در مجموع 2 هزارو 220 میلیارد ریال خسارتی است که سیل به نخیلات استان  وارد کرد، عنوان کرد: پرداخت خسارت به باغداران به منظور انجام فعالیت‌های میان باغی، تامین نهال یارانه دار با یارانه صدرصد برای باغاتی که در اثر سیل کامل  از بین رفتند، تامین اعتبار برای مدیریت کف باغات، تامین اعتبار برای تخلیه اصولی آب از باغات از جمله اقداماتی است که با هدف بازسازی و احیای باغات نخیلات صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه 95 درصد آب سیل در باغات نخیلات تخلیه شده است، بیان کرد: در همه استان از دشت آزادگان و هویزه گرفته تا شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان در برخی جاها با وجود اینکه  آب تخلیه شده اما آب تحت الارضی هنوز بالا است چرا که زهکش‌ها کشش کافی برای خروج آب ندارند.

قاسمی‌نژاد گفت: به منظور تخلیه کامل آب باید دستگاه‌های سنگین را وارد و استان‌های معین به کمک ما بیایند تا سریعتر گیاه به حالت عادی خود برگردد.

وی در رابطه با تاثیر خسارات سیل بر حجم تولید خرمای امسال گفت: با توجه به مدت زمان باقی مانده تا برداشت خرما بین 30 تا 35  کاهش محصول پیش‌بینی می‌شود و احتمال دارد این روند تا  اواخر تیرماه نیز سبب ریزش میوه خرما شود.

قاسمی‌نژاد گفت: بازگشت نخیلات با حالت نرمال بستگی به تخلیه سریع آب، تغذیه متعادل باغات، فعال شدن زهکش‌ها و... است چرا رطوبت بالا سبب شیوع بیماری‌ها مثل خشکیدگی برگ، خامج در  و... در نخیلات می‌شود.

وی در رابطه با اظهارات مدیر سابق حفاظت محیط زیست خوزستان مبنی بر اینکه  با توجه به  تجربه خشکسالی در چندسال گذشته سیلاب ضرری به نخیلات نمی‌رساند، گفت: سال گذشته بخشی از نخیلات در شهرهای آبادان و خرمشهر در اثر کم آبی و افزایش EC آب صدمه دیدند در حالی که اگر آب به شکل اصولی در اختیار گیاه قرار بگیرد و از سوی دیگر تخلیه شود اظهارات وی صحیح است اما اگر آب 30 تا 40 روز ریشه گیاه را فرا گرفته و سبب عدم تنفس گیاه شود قطعاً به نفع گیاه نیست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار