مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به پیش بینی افزایش چهار برابری تولید انرژی در نیروگاه های برقابی استان، گفت: در ماه های گرم پارسال، میزان تولید انرژی نیروگاه های برقابی استان حدود ۳ هزارگیگاوات ساعت بوده که بر اساس برنامه ریزی ها امسال به ۱۳ هزار گیگاوات ساعت افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۷۵۶۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶ 24 June 2019

داریوش بهارلویی اظهار داشت: با شروع فصل تابستان، دروه گرم و آغاز برداشت آب کشت های تابستانه، سدهای خوزستان آمادگی کامل برای تنظیم و تخصیص خروجی های آب متناسب با کشت و تولید انرژی برقابی را دارا هستند.

وی اهمیت و نقش انرژی برقابی در عدم خاموشی و تامین مصارف برق استان را یادآور شد و افزود: نیروگاه های برقابی استان طی سال آبی جاری با آمادگی و اقدامات متخصصان سدها و بخش های نیروگاهی نقش مهمی در کنترل سیلاب ها، تنظیم خروجی و تولید انرژی ایفا کرده اند.

بهارلویی با اشاره به اینکه نیروگاه های برقابی استان برای دوره زمانی پیک مصرف انرژی در روز تنظیم می‌شوند گفت: در سال جاری و از ابتدای زمستان تا کنون این نیروگاه‌ها فراتر از نقش خود به طور مداوم طی ۲۴ ساعت روز مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند، این مهم نشان از برنامه ریزی فنی و توان متخصصان داخلی است که اجازه نداده‌اند خللی به این بخش وارد شود.

وی رکوردشکنی تولید روزانه انرژی طی سال آبی جاری و نقش نیروگاه‌ها را در تابستان پیش رو حائز اهمیت دانست و اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی سدها در در ماه‌های گرم (خرداد تا شهریور) سال جاری ۱۳ هزار گیگاوات ساعت انرژی تولید می‌شود، این در حالیست که میزان تولید انرژی نیروگاه های برقابی استان در سال گذشته حدود ۳ هزارگیگاوات ساعت بوده است.

بهارلویی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۹۵ درصد سدهای استان پرآب است و برنامه ریزی تولید در نیروگاه‌ها (دز، مارون، کرخه، کارون ۳، گتوند، عباسپور و مسجدسلیمان) بر اساس حجم ذخیره مخازن، میزان خروجی و آمادگی نیروگاه‌ها انجام می‌شود.

به گفته وی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مصرف انرژی خوزستان در تابستان به وسیله نیروگاه های برقابی تامین می‌شود و چنانچه این نیروگاه‌ها و سدها آمادگی لازم را برای تولید انرژی برقابی نداشتند در روزهای آینده خاموشی خوزستان را طی گرمای طاقت فرسا فرا می‌گرفت که تجربه بسیار ناخوشایندی محسوب می‌شود.

بهارلویی همچنین اتهام نگاه اقتصادی سازمان آب و برق خوزستان به تولید انرژی برقابی را رد کرد و افزود: هیچگاه صرفه اقتصادی تولید انرژی هدف و اولویت این سازمان نبوده اما بسیار منطقی و علمی است که تا جای ممکن بهترین صرفه و استفاده از آب در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سدهای خوزستان اهداف چند منظوره داشته و نباید انتظار داشت فقط یک هدف تامین و دنبال شود، بلکه برنامه ریزی موفق و بهینه منابع آبی ایجاد تعادل در بین این اهداف است که گاه می‌تواند متضاد و در تقابل هم باشد.

امسال تولید انرژی در نیروگاه های برقابی استان در حالی رخ داده که تابستان پارسال که ورودی به سدهای استان با ۶۱ درصد کاهش مواجه بود، مسئولان برق نسبت به تهدید تولید انرژی در نیروگاه های برقابی هشدار داده بودند.

درپی وقوع سیل در رودخانه‌های کرخه، کارون و دز، امسال مخازن سدهای استان کاملاً پرآب شده‌اند.

محمود دشت بزرگ مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان مرداد ۹۷ در کارگروه ملی گرد و غبار سهم نیروگاه های برقابی استان را در تولید برق ۶۰ درصد دانسته و گفته بود: خشکسالی و کاهش ذخایر سدها باعث کاهش تولید انرژی در نیروگاه های برقابی خوزستان شده، بر همین اساس باید توسعه نیروگاهی در دستورکار قرار گیرد.

در اردیبهشت ۹۴ تعطیلی نیروگاه سد کرخه به دلیل خشکسالی ۸۲ درصدی در این حوزه به بیش از یک هزار روز رسیده بود، ۸۷ درصد خشکسالی در رودخانه مارون- جراحی در سال ۹۷ نیز باعث شده بود نیروگاه مارون بیش از سه ماه تعطیل باشد.

همچنین حسن کریمی سرپرست توزیع نیروی برق خوزستان در آخرین شورای آب و برق استان در هفته گذشته اظهار داشت: اگر چه خوزستان امسال از نظر تولید برق مشکلی ندارد اما در تامین تجهیزات برق اعم از خطوط و پست‌های توزیع، انتقال و فوق توزیع با محدودیت و مشکلاتی مواجه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار