معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: تکلیف میزان خسارت وارده به واحدهای تولیدی و صنعتی خوزستان بر اثر سیلاب تا تیرماه مشخص می‌شود.
کد خبر: ۷۵۶۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹ 24 June 2019

امید حاجتی امروز 3 تیرماه در ششمین جلسه قرارگاه بازسازی و نوزسازی مناطق سیل زده خوزستان اظهار کرد: خسارت‌هایی که در حال تامین و جبران آن‌ها هستیم در دو بخش خسارت مردمی و خسارت زیرساخت‌ها قابل پرداخت است.

به گزارش"تابناک" وی افزود: 926 میلیارد تومان در بحث پرداخت خسارت‌های کشاورزی تخصیص 50 درصدی داده شده اما تامین نقدینگی آن به استان داده نشده است و در این زمینه هر زمان که نقدینگی تامین شود، نسبت به پرداخت خسارت‌های حوزه کشاورزی اقدام خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به بحث خسارت مردمی تصریح کرد: بحث خسارت‌های کشت و صنعت‌های نیشکر از قلم افتاده بود و در این زمینه با توجه به همکاری‌های انجام گرفته، قرار است تا از طریق تسهیلات ارزان قیمت خسارت‌های وارد شده به این بخش جبران شود.

حاجتی عنوان کرد: در بخش زیرساختی برای بخش تاسیسات آب کشاورزی، بخش آب و فاضلاب اهواز و روستایی، راه و عمران شهری و روستایی 1474 میلیارد تومان تعیین شده است و تفکیک بخش استانی و ملی آن در حال انجام است تا بتوان نسبت به پرداخت این خسارت‌ها اقدام کرد.

وی ادامه داد: در بحث بنیاد مسکن جدای از هماهنگی‌های انجام گرفته برای تامین آهن و سیمان، سر جمع پرداخت بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت حدود 70 میلیون تومان به ازای هر واحد است و این میزان در نظر گرفته شده می‌تواند اتفاقات خوبی را برای تکمیل واحدهای روستایی رقم بزند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان عنوان کرد: هماهنگی‌ها با بانک‌ها انجام گرفته تا تسهیلات بانک‌ها در کنار کمک‌های بلاعوض به بازسازی مناطق سیل زده کمک کند و شاهد تسریع روند بازسازی مناطق سیل زده خوزستان باشیم.

حاجتی ادامه داد: در بحث اعلام خسارت زیرساخت‌ها دقت نظر مطلوب توسط برخی از دستگاه‌های اجرایی انجام نگرفته است. در این زمینه بعضا مشاهده می‌شود که اختلاف فراوانی میان میزان خسارت‌ها و آنچه از سوی دستگاه‌ها اعلام شده وجود دارد و انتظار داریم تا همکاری‌ها با دقت بیشتری انجام گیرد.

همچنین فاضل عبیات اظهار کرد: در ارتباط با بحث مسکن حدود 3 هزار مسکن احداثی و 10 هزار مسکن تعمیراتی وجود دارد و کارهای مربوط به آغاز بازسازی و نوسازی این واحدها انجام گرفته است.

 
وی افزود: مراحل مختلف اعطای وام به منظور ساخت و بازسازی واحدهای آسیب دیده از سیلاب آغاز شده است اما در این زمینه نیاز به همکاری بیشتری از سوی بانک‌ها است.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: در ارتباط با برخی از روستاها نیاز به تجدید نظر در ارزیابی‌ها وجود دارد و در این زمینه با همکاری فرمانداران این شهرستان‌ها این کار انجام خواهد شد.
 
عبیات با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت مدارس در مناطق سیل زده گفت: عملیات اجرایی بسیاری از مدارس در شهرستان های شوش، شوشتر آغاز و در شهرستان‌های شادگان و دشت ازادگان نیز به زودی آغاز می‌شود. در این زمینه 34 مدرسه احداثی و 74 مدرسه تعمیری داریم.
 
وی در خصوص بحث راه‌های آسیب دیده از سیلاب ادامه داد: در بحث بازسازی راه‌های مواصلاتی بین روستاها و راه‌های اصلی با توجه به مصوبه دولت امیدواریم هستیم تا بتوانیم اقدامات اساسی انجام دهیم.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: در ارتباط با مشخص شدن حریم 4 و 5 روستا نیاز به تحقیق بیشتر است اما اولویت اصلی برای روستاها آن است که بتوانیم درجاسازی انجام دهیم و در همان محل‌هایی که بوده‌اند این روستاها مجددا ساخته شوند.

عبیات خاطرنشان کرد: در ارتباط با سیل‌بندها کارهای خوبی انجام گرفته است و در این زمینه قرار است تا نقاط بحرانی مشخص شود و سپس بتوانیم عملیات اجرایی آن‌ها را آغاز کنیم.
 
نصرالله دهقانی رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان اظهار کرد: پس از بررسی‌های انجام شده پس از سیلاب خوزستان واحدهای مسکونی شهری و روستایی مشمول بازسازی و تعمیر در استان خوزستان ۱۶ هزار و ۱۳۰ واحد برآورد شد.

وی افزود: ۳ هزار و ۳۹۲ واحد مسکونی احداثی هستند و ۱۲ هزار و ۷۳۸ واحد مسکونی تعمیری هستند که طبق پیش‌بینی‌ها کار تعمیر واحدهای مسکونی تعمیری تا پایان تابستان انجام می‌شود و واحدهای مسکونی احداثی تا پایان سال به اتمام می‌رسند.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان، عنوان کرد: ۵۰ واحد مسکونی احداثی در مرحله پی‌سازی، ۴۲۷ واحد در مرحله پی‌کنی و ۱۷۲ واحد در مرحله آواربرداری هستند؛ همچنین مراحل تعمیر ۱۲۰ واحد مسکونی تعمیری به اتمام رسیده است و ۴ هزار و ۶۵۱ واحد مسکونی تعمیری نیز آغاز شده است.

وی گفت: ۴ هزار و ۵۰۰ تن سیمان رایگان و ۱۲۰ تن انواع میلگرد رایگان برای ساخت و تعمیر واحدهای مسکونی سیل‌زده تاکنون توزیع شده است.

دهقانی با اشاره به تسریع پرداخت تسهیلات از هفته گذشته، اظهار کرد: تاکنون ۱۲ میلیارد تومان به‌صورت بلاعوض پرداخت شده است و ۱۱ هزار و ۲۰۰ مورد به بانک‌های عامل برای عقد قرارداد معرفی شدند که ۲ هزار و ۲۰۰ مورد آن‌ها تاکنون به عقد قرارداد منجر شد و یک هزار و ۳۰۰ مورد پرداخت انجام شد.

وی افزود: به واحدهای مسکونی آسیب‌دیده در مناطق شهری ۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه و ۱۲ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود؛ همچنین به واحدهای مسکونی آسیب‌دیده در مناطق روستایی ۴۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه و ۱۰ میلیون تومان به‌صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.

در ادامه نورالله حسن‌زاده اظهار کرد: همه واحدهای تولیدی و صنعتی که مستقیماً دچار خسارت شده‌اند، بررسی و مشخص شده‌اند و حتی میزان خسارت‌های آنها نیز برآورد شده است.

وی افزود: واحدهایی که در حوزه میراث فرهنگی دچار مشکل شده‌اند باید از سوی این مجموعه میزان خسارت‌ها اعلام شود زیرا آمار اعلام شده با واقعیت‌ها اندکی متفاوت بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم تا پایان تیرماه وضعیت خسارت واحدهای تولیدی در استان را مشخص کنیم و نسبت جبران خسارت‌های این واحدها اقدام کنیم.

حسن‌زاده گفت: تعدادی از واحدها به دلیل ابگرفتگی در شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز و قطع بودن راه ارتباطی به صورت غیرمستقیم از سیلاب خسارت دیدند و امکان فعالیت آنها در آن زمان وجود نداشت.

وی افزود: گروهی از واحدهای تولیدی هستند که به دلیل نبود مواد اولیه با توجه به مشکلات سیلاب امکان تولید نداشتند و در این زمینه دچار خسارت‌هایی شدند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان یادآور شد: یک دسته به صورت مستقیم خسارت دیدند به شکلی که آب وارد واحدهای آنها شد و به ماشین‌آلات و واحدهای آنها خسارت‌هایی وارد کرد اما تعداد این واحدها محدود است.

در ادامه جمال عالمی نیسی افزود: ما کاری به سازمان آب و برق خوزستان نداریم، اگر اعتبار بدهند خودمان به شیوه‌های مختلف نسبت به ساخت و ترمیم سیل بندهای شهرستان اهواز اقدام می‌کنیم.

وی بیان کرد: بیش از ۲۰ کیلومتر از سیل بند بخش بامدژ از بین رفته و هیچ سیل بندی در این منطقه وجود ندارد؛ در بخش اسماعیلیه و کارون نیز حدود ۱۲ کیلومتر سیل بند به طور کامل از بین رفته و در این زمینه هیچ اقدامی در بحث بازسازی این سیل بندها انجام نگرفته است.

وی اصافه کرد: انتظار می‌رود اعتبارات به درستی و بر اساس آسیب شناسی و برآوردهای انجام گرفته در بحث خسارت‌ها صورت گیرد.

فرماندار اهواز با بیان اینکه شهرستان اهواز پس از سیلاب به حال خود رها شده گفت: ۵۰ درصد از ضربه سیلاب به شهرستان اهواز وارد شد و ۵۰ درصد دیگر مربوط به سایر شهرستان‌های استان بود.

اوایل فروردین امسال به دلیل طغیان رودخانه‌های دز، کارون و کرخه سیلاب در مناطق حاشیه‌ای این رودخانه‌ها جاری شد.
بر اساس گزارش هلال احمر خوزستان ۲۱ شهرستان خوزستان در فروردین امسال دچار سیلاب و آبگرفتگی شدند و در جریان این سیلاب به ۲۵۰ هزار نفر امدادرسانی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار