استاندار خوزستان از کاهش 42 درصدی درخواست معلمان برای خروج از استان خبر داد و گفت: علت این موضوع می‌تواند اختصاص مبلغی تحت عنوان حق مناطق جنگی به حقوق معلمان یا کاهش بروز پدیده ریزگردها باشد.
کد خبر: ۷۵۶۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹ 25 June 2019

غلامرضا شریعتی در حاشیه جلسه شورای آموزش و پرورش اظهار کرد: بهبود وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش خوزستان به عنوان یک اولویت از طریق بسترسازی برای جذب و به کارگیری نیروهای خرید خدمات و حق التدریس دنبال می شود.

به گزارش"تابناک" وی با بیان اینکه در سال جاری شاهد کاهش ۴۲ درصد میزان تقاضای فرهنگیان برای خروج از استان بودیم، بیان کرد: فعالیت های گسترده ای در سطح استان برای نگه داشت نیروی انسانی در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار خوزستان در ادامه با برشمردن اقدامات استان در خصوص نگه داشت نیروی انسانی، توضیح داد: اختصاص حق مناطق جنگی و مرزی، کنترل کانون های ریزگرد، تلاش های صورت گرفته برای ارتقا و بهبود شاخص ها و بارش های اخیر نقش مهمی در کاهش میزان تقاضای خروج فرهنگیان از استان داشته است.

شریعتی همچنین با اشاره به راهبردهای پیش روی مجموعه مدیریتی استان در خصوص تسهیل روند تحصیل دانش آموزان مناطق سیل زده تصریح کرد: همه مدارس تخریبی در اثر سیل اخیر تا قبل از مهرماه به صورت کامل تعمیر و نوسازی خواهند شد. برنامه های جامعی برای حمایت از دانش آموزان مناطق سیل زده در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان گفت: برنامه ریزی برای نگه داشت نیروی انسانی و همچنین ارتقای بهره وری نیروی انسانی آموزش و پرورش در همه حوزه ها می بایست به عنوان اولویت عملکردی مجموعه تعلیم و تربیت استان قرار گیرد.

علی‌حسین حسین‌زاده نیز در این جلسه اظهار کرد: وضعیت آموزش و پرورش ما وضعیت خوبی نیست. رتبه‌های ما بسیار نگران‌کننده هستند و این رتبه‌ها اصلا در شأن خوزستان نیستند.

وی گفت: آموزش و پرورش نیروهای با کیفیت زیادی در اختیار دارد. با وجود چنین ظرفیتی در آموزش و پرورش استان می‌بینیم که وضعیت آموزش و پرورش این چنین است. برای ما موجب سرافکندگی است که رتبه آموزش و پرورش استان با وجود ظرفیت‌های موجود در استان، به این شکل است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: شورای آموزش و پرورش مهم‌ترین شورای استانی است. این شورا حتی از شورای برنامه‌ریزی و بهداشت نیز مهم‌تر است.

حسین‌زاده در خصوص برنامه‌ریزی‌های لازم برای اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان تصریح کرد: باید جلسه‌ای با حضور مدیرکل ورزش و جوانان، مدیرکل کتابخانه‌ها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فنی و حرفه‌ای استان برگزار شود تا ببینیم چطور می‌توانیم از امکانات استانی برای این مساله استفاده کنیم.

وی افزود: اعتبارات لازم برای بازسازی خسارات ناشی از سیل اختصاص داده شده است. از سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان می‌خواهم نامه‌ای در این زمینه بنویسند و بخشی از اعتبارات را به اوقات فراغت و بخشی را نیز به مسائل سخت‌افزاری اختصاص دهند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: در حوزه نیروی انسانی در گذشته مصوباتی داشته‌ایم. جلساتی نیز با سازمان برنامه و بودجه در این زمینه داشته‌ایم. با توجه به درخواست‌ها و نیازی که هست، پیشنهاد می‌کنم سوابق استانی را در این زمینه بررسی کنید.

حسین‌زاده افزود: در بحث استخدام‌های نیروهای حق‌التدریس در آموزش و پرورش ما یک نارضایتی عجیب را در استان ایجاد کردیم، چرا که کار ما ضابطه‌مند نبود و باید جذب این نیروها را ضابطه‌مند کنیم.

در ادامه مهدی رفیعی بیان کرد: اگر هفت هزار و ۴۰۰ معلم حق التدریس در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ در خوزستان جذب نمی‌شدند مهر امسال با کمبود ۱۶ هزار و ۷۰۰ معلم روبه رو بودیم.

وی گفت: با توجه به برخی امتیازات که به خوزستان داده شده از جمله پرداخت حق مناطق جنگی، میزان انتقالی معلم‌ها و فرهنگیان از این استان امسال ۴۲.۷ درصد کاهش یافته است با این وجود همچنان با کمبود معلم روبه رو هستیم.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: خرداد پارسال (ف ص نق و انتقال فرهنگیان) ۷۷۴ نفر فرهنگی از خوزستان درخواست انتقال دادند که این رقم در خرداد امسال به ۳۳۱ نفر کاهش یافته است.

وی گفت: اگر روند بازنشستگی و انتقال نیروهای فرهنگی به خارج از خوزستان به همین شکل ادامه یابد آموزش و پرورش تا پنج سال آینده با کمبود شدید نیروی انسانی روبه رو خواهد شد.

رفیعی ادامه داد: لازم است که با همکاری نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی و استانداری برای جذب معلم در خوزستان به طور سالانه برنامه‌ای در نظر گرفته شود تا مشکل کمبود نیرو در استان تا حدودی حل شود.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در ادامه با اشاره به شاخص‌های آموزش و پرورش در خصوص تعلیم و تربیت دانش آموزان بیان کرد: متأسفانه به دلیل پر رنگ شدن برخی شاخص‌ها مثل کنکور و نمرات امتحانات نهایی از برخی شاخص‌ها که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد دور شده ایم.

وی درادامه با اشاره به عملکرد انجمن اولیا ادامه داد: متأسفانه عملکرد انجمن اولیا مناسب نبوده است و مشارکت و همکاری مناسبی با مدارس نداشته اند؛ رؤسای انجمن‌ها باید مطالبه گری را یاد بگیرند و مدارس نیز باید پاسخگوی مطالبات انجمن اولیا باشند.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به دیگر اهداف این اداره کل مبنی بر ارتقای کیفیت آموزشی بیان کرد: متاسفانه افت تحصیلی بیشتر در مدارس مناطق محروم است به همین دلیل باید تمرکز بر کیفیت آموزشی را در مناطق محروم داشته باشیم.

وی گفت: باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم که عدالت آموزشی در مدارس مناطق محروم در مقایسه با مدارس شهری چقدر رعایت می‌شود این موضوع بسیار مهم است که باید بررسی شود.

حرج چلداوی معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اظهارکرد: پراکندگی جغرافیایی استان و جمعیت روستایی ما موجب شده است تا تراکم ما در برخی مناطق به عدد یک رقمی برسد که این مساله موجب افزایش نیاز ما به نیروی انسانی می‌شود.

وی افزود: ما نمی‌توانیم دانش‌آموزان را از یک روستا به روستای مجاور بفرستیم. افزایش جمعیت دانش آموزی یکی ازعواملی است که سال به سال نیاز ما را به نیروی انسانی افزایش می‌دهد. بازنشستگی بسیار بالای نیروهای ما نیز عامل دیگری است که نیروی انسانی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. امسال حدود 2 هزار و 700 نفر بازنشسته می‌شود که این رقم سال بعد افزایش می‌یابد و این روند صعودی تا 1400 ادامه پیدا می‌کند. به طوری که تا سال 1400 میزان بازنشستگان ما به چهار هزار نفر می‌رسد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: در حوزه نقل و انتقالات سال گذشته سه هزار نفر متقاضی نقل و انتقال داشتیم که این تقاضاها تا سال گذشته رو به افزایش بود اما امسال به دلیل اختصاص حق مناطق جنگی یا مساله سیل، این عدد کاهش پیدا کرد. البته تعداد زیادی از فرهنگیان ما در زمانی که بخشنامه نقل و انتقالات آمد، درگیر سیل بودند و از مناطق سیل‌زده نیز کسی برای نقل و انتقال درخواست نداد. به همین دلیل سیل می‌تواند یکی از عوامل درخواست کاهش‌ها باشد.

چلداوی گفت: عوامل دیگری نیز هستند که موجب افزایش نیاز ما به نیروی انسانی شدند. به طور مثال ما نیروی مامور به دستگاه و نیروهای معذور زیاد داریم. در سال گذشته 342 هزار ساعت در هفته معادل 14 هزار و 250 نفر به نیرو داشتیم؛ امسال نیز نیاز ما برابر 16 هزار و 700 نفر خواهد بود. باید برای مهرماه این نیروها را تامین کنیم.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل در سال‌های 94، 95 و 96 ما هفت هزار و 400 نیروی حق‌التدریس جذب کردیم. اگر این کار را نمی‌کردیم، امسال اول مهر مشکلات زیادی داشتیم. دریافتی این نیروها بسیار پایین است. برای مهرماه به 9 هزار و 300 نفر نیروی جدید نیاز داریم که تامین آن بسیار مشکل است و اگر از الان فکری برای آن نکنیم، در مهرماه دچار مشکل می‌شویم. 

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: این کمبود نیرو را باید از طریق نیروهای رسمی تامین شوند. اینکه نیروهای رسمی‌مان بیشتر از ساعت‌های موظف خود کلاس بردارند، موجب پایین آمدن کیفیت آموزشی می‌شویم. نیروهای رسمی و موظف ما نیز راغب نیستند این کلاس‌ها را بگیرند، چرا که حق‌الزحمه آن‌ها دیر پرداخت می‌شود.

چلداوی افزود: کمبود نیروی انسانی برای آموزش و پرورش یک ابرچالش است، باید برای آن تدابیری اندیشیده شود. باید از دولت درخواست کنیم که ردیف‌های ویژه‌ای در احکام فرهنگیان اعمال کند تا به خاطر این مبالغ انگیزه فرهنگیان برای ماندن در استان افزایش پیدا کند.

چلداوی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنیم یک ردیف ویژه استخدامی برای خوزستان در نظر گرفته شود و سالانه دو هزار نیرو خارج از سهمیه آموزش و پرورش خوزستان به این استان اختصاص پیدا کند. به طور معمول در کشور سالانه 15 هزار نفر جذب آموزش و پرورش می‌شوند. سهمیه آموزش و پرورش خوزستان از این مقدار 6 درصد یعنی 900 تا یک هزار نفر در سال است. این در حالی است که خروجی ما سه هزار نفر در سال است.

وی با اشاره به اخذ مجوز پنج هزار نفر خرید خدمات آموزشی از سوی آموزش و پرورش خوزستان، گفت: به دلایل مختلفی نمی‌توانیم به سمت خرید خدمات آموزشی برویم. اخیرا نیز خرید خدمات آموزشی محدودیت‌های قانونی پیدا کرده است. پیشنهاد ما این است که این مساله توسط آموزش و پرورش استان با وزارتخانه مطرح شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان افزود: ما هیچ یک از نیروهای آموزش و پرورش را به اجبار وادار به بازنشستگی نمی‌کنیم، بلکه اصرار داریم که به همکاری خود با ما ادامه دهند.

معاون سلامت و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان نیز بیان کرد: از دهم تیر جاری فعالیت یک هزار پایگاه اوقات فراغت در خوزستان آغاز می‌شود.

محمود معزی گفت: پارسال ۴۰ هزار دانش آموز در کانون‌های اوقات فراغت ثبت نام کردند و امسال پیش بینی می‌شود ۸۰ هزار دانش آموز در این پایگاه‌ها ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: ۲۵ رشته ورزشی و ۵۰ رشته مختلف هنری در این پایگاه‌های اوقات فراغت امسال برای علاقه مندان در نظر گرفته شده است.

معاون سلامت و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اینکه دانش آموزان چهار سال از دوره تحصیل خود را در اوقات فراغت هستند گفت: آموزش مهارت و کارآفرینی را باید در تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان مد نظر داشت.

معزی بیان کرد: دولت به ۴۴۰ نفر از دانش آموزان مناطق سیل زده خوزستان سهمیه استفاده از پایگاه‌های اوقات فراغت داده است که از استانداری تقاضا داریم این تعداد سهمیه را در این مناطق افزایش دهد.

وی گفت: مناطق سیل زده دچار محرومیت زیادی شدند و دانش آموزان این مناطق برای شرکت در کلاس‌های اوقات فراغت نیاز به حمایت دارند.

معاون سلامت و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان افزود: پایگاه‌های اوقات فراغت نیاز به حمایت و تامین تجهیزات دارند به عنوان مثال به تامین ۲۰۰ کولر برای این پایگاه ها در خوزستان نیاز است.‌

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار