همتی گفت: ۴۷ درصد فوت در سال گذشته فارس به دلیل بیماری های قلبی و عروقی و همچنین سکته قلبی و مغزی بوده است.
کد خبر: ۷۵۸۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷ 30 June 2019

تابناک فارس به نقل از شبستان: «عبدالرسول همتی»، امروز (یکشنبه 9 تیر) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طرح پیشگیری از فشار خون بالا توسط وزارت بهداشت و درمان ارائه شد، گفت: میزان مرگ و میر در اثر بیماری های قلبی و عروقی بیشترین عدد را به خود اختصاص داده است.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه 47 درصد فوت در سال گذشته فارس به دلیل بیماری های قلبی و عروقی و همچنین سکته قلبی و مغزی بوده است، اضافه کرد: فشار خون قاتل خاموش است چرا که فرد تا زمانی به حد حاد نرسد فرد متوجه نمی شود و زمانی متوجه می شود که دیر است.

 

وی با یادآوری این مطلب که باید در نحوه تغذیه تغییر شکل گیرد، افزود: مصرف نمک در غذاهای ایرانی ها 12 گرم در روز است که استاندارد جهانی آن پنج گرم در روز عنوان شده است.

 

همتی با اشاره به اینکه اگر نمکدان از سر سفره ها برداشته شود 30 درصد فشارخون را کنترل کردیم، اظهارداشت: ایستگاه های فشارخون طراحی شد که به شکل ثابت و سیار بودند و از 27 اردیبهشت ماه طرح غربالگری همزمان با سراسر کشور آغاز شد و در فارس 2 هزار و 200 پایگاه وجود داشت که فشار خون را کنترل می کرد که علاوه بر آن 200 ایستگاه هم در مکان های عمومی و یا به شکل سیار فعالیت داشتند.

 

وی با اشاره به اینکه گروه سنی بالای 30 سال جمعیت هدف این طرح بود و علاوه بر آن افراد باردار و بیماران کلیوی هم در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: تا امروز در این طرح فشار خون یک میلیون و 544 هزار نفر از جمعیت بالای 30 سال فارس را گرفتیم که 70 درصد کل جمعیت بالای 30 سال را شامل می شود.

 

همتی با تاکید بر اینکه این طرح در 15 تیرماه ادامه خواهد داشت، افزود: شیوع فشار خون بالا در فارس 22 درصد است و انتظار داریم 480 هزار بیمار فشار خون داشته باشیم و افرادی که فشار خون 14 روی 9 به بالا داشته باشند، به عنوان بیمار فشار خون معرفی می شوند.

 

وی با اشاره به اینکه 321 هزار نفر شناسایی شده است که 66 درصد جمعیت مذکور است، گفت: افراد پس از غربالگری به متخصص ارجاع داده می شوند.

 

همتی اضافه کرد: پس از پایان طرح به پزشکان خانواده ای که کم کاری داشته اند به تعداد افرادی که کم کاری کرده اند، حذف سرانه خواهند داشت.

 

وی گفت: بیمه ها باید به سمت پیشگیری بروند که حتی برای پیشگیری هم هزینه کنند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار