فرماندار خوی گفت: خطر کم‌آبی زندگی ۴۰۰ هزار مردم اهل این شهرستان را تهدید می‌‌کند و با ادامه این روند در چهار سال آینده مشکل اساسی در خوی به وجود خواهد آمد.
کد خبر: ۷۵۸۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹ 30 June 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی سیدمحمد عابدی عصر امروز با حضور در برنامه در مسیر توسعه شبکه استانی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه خوی با مشکل‌ کم‌آبی مواجه است، اظهار کرد: با ادامه این روند در چهار سال آینده خطر کم‌آبی زندگی ۴۰۰ هزار نفر از مردم این شهرستان را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شاید خوی تنها شهرستان بدون سد ایران باشد، افزود: ۹۳ درصد آب شرب و کشاورزی خوی از دیرباز از طریق چاه تامین می‌شود که برای این منظور ۹۱۹ چاه عمیق، ۴۹۰ چاه نیمه‌عمیق و ۱۳۸ قنات منبع تامین آب مردم در این سال‌ها بوده‌اند اما در سال‌های آخر سطح ایستایی این چاه‌های عمیق به شدت کاهش یافته و مشکلات بسیاری را به وجود آورده و تبدیل به دغدغه مهم مردم شده است.

طرح تامین آب شرب خوی از طریق سد آغ‌چای در مرحله مطالعه متوقف شده است

فرماندار خوی با بیان اینکه برای حل این مشکل، پیشنهاد شد تا آب شرب مردم این شهرستان از طریق سد آغ‌چای تامین شود، ادامه داد: اما در چند سال گذشته تنها مطالعه کمی برای عملیاتی شدن این راه‌حل انجام شده است و در واقع در این مدت فقط اقدامات در حد مطالعه شده و به مرحله عملیاتی نرسیده است.

وی با بیان اینکه آب پشت سد آغ‌چای هر ساله سرریز می‌شود، عنوان کرد: با وجود این ظرفیت بزرگ در خوی چرا باید مردم همچنان از مشکل کم‌آبی رنج ببرند و برای حل این مشکل باید فکر اساسی انجام شود چرا که در حال حاضر نیز در خانه‌هایی که دینام وصل نشده است آب به طبقات بالا پمپاژ نمی‌شود و ضعف فشار آب مشهود است.

عابدی با اشاره به اینکه برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی استفاده از روش‌های نوین آبیاری در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: در ۱۵ ماه گذشته یک هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی خوی به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز شده‌اند.

تکمیل مجموعه شمس تبریزی خوی سیل گردشگران را روانه این شهرستان خواهد کرد

وی در ارتباط با ظرفیت‌های بالای گردشگری خوی تصریح کرد: طبق ارزیابی‌های کارشناسان با تکمیل مجموعه شمس تبریزی خوی سیل گردشگران به این شهرستان روانه خواهد شد که این موضوع نیازمند ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها است که برای این منظور از حضور سرمایه‌گذاران در این شهرستان استقبال و حمایت می‌شود.

فرماندار خوی با بیان اینکه افزایش سرانه ورزشی در خوی نیازمند تامین اعتبارات ملی است، گفت: در ماه رمضان سالن زورخانه‌ پوریای ولی و سالن سرپوشیده فیرورق خوی با حضور وزیر ورزش و جوانان افتتاح و خبرهای خوشی در آینده در این ارتباط شنیده خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار