مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور گفت: سیلوی ۳۰ هزار تنی شهید حجت ا… آذر پیکان اهواز به طور رسمی و قانونی به بخش خصوصی واگذار شد.
کد خبر: ۷۵۸۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰ 30 June 2019

خدارحم امیری زاده افزود: مالکیت این سیلو در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی از بخش دولتی به بخش خصوصی منتقل و فرآیند مزایده و واگذاری آن به صورت قانونی از طریق سازمان خصوصی سازی کشور انجام شده است.

وی مبلغ مزایده این سیلو را که پیش از آن در مالکیت شرکت بازرگانی دولتی ایران بوده حدود ۴۸۰ میلیارد ریال بیان کرد و گفت: خریدار بخش خصوصی سیلو موظف است بر اساس قرارداد ۱۵ درصد این مبلغ را به صورت نقدی و بقیه آن را به صورت اقساط ۶ ساله پرداخت کند.

امیری زاده در خصوص برخی اعتراض‌ها نسبت به مبلغ واگذاری این سیلو بیان کرد: قیمت گذاری این سیلو با ۳۵ هزار متر مربع مساحت و سه دستگاه منزل سازمانی خرداد سال ۱۳۹۷ توسط کارشناسان رسمی دادگستری قیمت گذاری شده است.

وی با تایید اعتراض‌های نهادهایی همچون سازمان بازرسی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دیوان محاسبات و دادگستری خوزستان در این باره افزود: تاییدیه فروش این سیلو به امضای وزیران دادگستری و امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان خصوصی سازی رسیده و چنانچه ابهامی در فرآیند واگذاری سیلوی اهواز وجود داشته باشد قابل بررسی در نهادهای عالی کشور است.

واگذاری سیلوی شهید آذرپیکان اهواز به بخش خصوصی که از مظاهر شهری اهواز محسوب می‌شود در افکارعمومی خوزستان و فضای مجازی بازتاب زیادی داشته و بسیاری قیمت فروش این سیلو را بسیار کمتر از ارزش واقعی آن بیان کرده‌اند.

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان سیلوی شهید آذر پیکان را به عنوان یک اثر شاخص کلانشهر اهواز در تاریخ معاصر با تایید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران با شماره ۳۲۱۶۲ ثبت کرد.

این سیلو که در ساحل غربی رودخانه کارون قرار دارد، محل نگهداری و ذخیره‎سازی غلات و به ویژه گندم است و در زمان های گذشته که کشتیرانی در کارون در جریان بود گندم از طریق این راه آبی به این سیلو حمل می شد.

این سیلو در سال ۱۳۱۵ شمسی طراحی و احداث ساختمان آن در سال ۱۳۱۷ شمسی آغاز شد و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۱۹ شمسی با هزینه ۱۵ میلیون ریال پایان یافت.

ساختمان اصلی بنا شامل یک ۶۰ استوانه ذخیره غلات است که در سه ردیف ۲۰ تایی احداث شده و این مخازن ذخیره را یک ساختمان مستطیل شکل با بازشوهای متعدد احاطه کرده‌اند و در بالای استوانه‌ها ساختمان مستطیل دیگری با سقف شیروانی دیده می‌شود.

این سیلو به سه راه آبی (رود کارون)، شوسه و راه آهن دسترسی دارد و به عنوان محل صادرات گندم در منطقه جنوب کشور به کشورهای همسایه حایز اهمیت فراوان بوده است و به عنوان یک نماد شهری یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر محسوب می‌شود.

گفته می‌شود اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در حال پیگیری قضائی برای بازپس گیری سیلو که به اذعان کارشناسان در فهرست آثار ملی قرار دارد و کسی حق فروش آن را ندارد می‌باشد.

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان به تازگی نیز به فروش منازل نیوساید اهواز (نفت) که گفته می‌شود ارزش تاریخی دارد اعتراض کرده و خواستار توقف واگذاری منازل آن به ساکنان شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار