مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان اینکه منشأ ۴۰ درصد از ریزگردهای خوزستان کانون‌های خارجی است، خواستار همکاری سازمان‌های بین المللی برای مهار کانون‌های گرد و غبار در کشورهای همسایه ایران شد.
کد خبر: ۷۵۸۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴ 30 June 2019
محمدجواد اشرفی در جلسه کارگروه پسماند که امروز (9 تیرماه) با حضور هیات نمایندگان اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به اهداف سفر این هیات اظهار کرد: اتحادیه اروپا در ارتباط با موضوعات مختلف با جمهوری اسلامی تفاهم‌نامه منعقد کرده است و این هیات اروپایی  در راستای مسائل زیست محیطی در خوزستان حضور دارند. 
  
به گزارش"تابناک" وی افزود: این هیات در جریان سفر خود از کانون‌های گرد و غبار شرق اهواز، کانون‌های ایجاد آلودگی در بخش گرد و غبار و صنعت و امروز از سایت پسماند دفن زباله اهواز بازدید کردند و در جریان اقدامات انجام شده قرار گرفتند. همچنین  در جلساتی در خصوص آلودگی محیط زیست و کارگروه پسماند شرکت کردند. 
  
اشرفی عنوان کرد: یکی از اهداف سفر هیات اروپایی، بررسی موضوعات، ارائه راهکارها و انتقال دانش نوین اروپا به ایران در زمینه کنترل و مدیریت آلودگی هوا و پسماند و مخصوصا پایش آلودگی ها در چنین مراکزی است. 
  
سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وضعیت سایت دفن زباله اهواز، بیان کرد: علیرغم تلاش‌ها و فعالیت‌های انجام شده در سایت صفیره، اما محل دفن زباله اهواز با چالش‌ها و بحران‌های اساسی مواجه است. 
  
وی گفت: وضعیت این سایت به طور قطع بهداشت و سلامت شهروندان اهوازی را به شدت تهدید می کند. 
  
اشرفی عنوان کرد: وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد، وقوع انفجار به دلیل عدم وجود سیستم مدیریت قوی در مدیریت پسماند و آتش‌سوزی به دلیل وجود افراد دوره گرد و سودجو در اطراف این سایت و مضوعات مختلف فنی و اجتماعی موجب شده به ویژه در فصل گرما شاهد آتش‌سوزی‌های متعدد در این سایت باشیم. 
  
سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: وقوع این آتش‌سوزی‌ها علاوه بر انتشار دود و بوی نامطبوع و تهدید سلامت مردم، شرایط روحی نامناسبی برای شهروندان اهوازی ایجاد می‌کند. 
  
اشرفی بیان کرد: تفکیک زباله به صورت نیمه مکانیزه و متمایل به سنتی در این سایت انجام می‌شود که نیاز به ارتقا و توسعه دارد. 
  
وی تصریح کرد: بیان این مشکلات به معنای نادیده گرفتن تلاش‌های مجموعه شهرداری اهواز نیست. شهرداری اهواز چالش‌های مالی و عدم توانمندی در زمینه‌های فنی مواجه است که این موارد موجب شده تاکنون سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه بازیافت و تفکیک زباله که سرمایه ملی محسوب می‌شود، انجام نشود. 
  
سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: وضعیت دفن پسماند شهری اهواز فوق بحرانی است. در حال حاضر دفن زباله در اهواز به صورت سنتی انجام می‌شود که باعث شرمندگی ما بین مردم می‌شود. 
وی افزود: سلول دفن زباله این سایت به ارتفاع ۱۴ متر رسیده که این وضعیت استاندارد نیست. عملا تنها کار دفن زباله انجام می‌شود و دفن زباله بهداشتی نیست. 
  
اشرفی عنوان کرد: مدیریت پسماند اهواز جزو مطالبات مردم است که اگر اقدامان لازم در بازه زمانی مقرر انجام نشود، این مطالبه مردم را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم زیرا  نمی‌توانیم بیشتر از این زمان اجازه دهیم که سلامت مردم تحت تاثیر مشکلات درون سازمانی قرار بگیرد. 
 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه منشأ ۴۰ درصد از ریزگردهای خوزستان کانون‌های خارجی است، خواستار همکاری سازمان‌های بین المللی برای مهار کانون‌های گرد و غبار در کشورهای همسایه ایران شد.
 
مسئول مدیریت پسماند محیط زیست اتریش نیز در این نشست بر ساماندهی مدفن زباله های اهواز به عنوان اولویت نخست همکاری های طرفین تاکید کرد.

بریژیت کاریل (Brigitte Karigl) افزود: همکاری های هیات اروپایی با ایران در ۲ بخش ملی و فعالیت هایی که برای استان های پایلوت انتخاب شده، انجام می شود که در این بخش تمام تمرکز در خوزستان است.

وی پیشنهاد کرد: اولویت نخست سال اول به همکاری رسیدگی به مشکلات مدفن پسماندهای اهواز، پایش تاثیرات زیست محیطی و انتشار گازها و اثر آن روی آب های زیرزمینی و استفاده از تکنولوژی های جدید برای ساماندهی آن اختصاص یابد.

کاریل اضافه کرد: درباره مدفن قدیمی پسماند نیز باید راهکارهایی پوشاندن آن و جلوگیری از انتشار گازهایی که باعث انفجار می شود، درنظر گرفت.

وی با اشاره به بحث هایی که در تهران درباره همکاری ها صورت گرفته اظهار داشت: مدیریت شیرابه، پسماند صنعتی، انتخاب محل های دفن مطابق با استاندارد، تبادل کارشناس و بازدیدهای دوجانبه صحبت شده اما در زمینه پسماندهای پزشکی و بیمارستانی و نحوه مدیریت پسماندهای کلینیک های خصوصی و مطب ها صحبتی نشده است.

به گفته وی تمام فعالیت ها و همکاری ها باید مشترک و دو طرفه و با همکاری شهرداری برای بهبود عملکرد فعلی آن اجرا شود.

کیامرث حاجی زاده با تاکید بر اهمیت جایگاه جامعه بین المللی در رسیدگی به مسائل زیست محیطی به ویژه در خاورمیانه، گفت: کانون‌های گرد و غباری که کشور و به ویژه خوزستان را تحت تأثیر قرار داده در کشورهای عربستان، سوریه و عراق قرار دارند.

وی نیازهای زیستی و ایمنی و بهداشت را جزو نیازهای اولیه انسان دانست و تصریح کرد: مدعیان حقوق بشر با تشکیل گروه‌های تکفیری باعث شده‌اند که محیط زیست در کشورهای همسایه تخریب شده و بازسازی آن به اولویت آخر تبدیل شود و برنامه‌های نظارت و حفاظت محیط زیست در این کشورها از بین برود.

حاجی زاده با اشاره به اجرای طرح مقابله با ریزگردها در ۴۰ هزار هکتار از کانون‌های فوق بحرانی گرد و غبار خوزستان، افزود: با وجود سیل بی سابقه اما کانون‌های گرد و غبار خارجی همچنان فعال هستند.

در ادامه آنیتا ریچ با اشاره به سفر به خوزستان در قالب تفاهمنامه همکاری بین ایران و اتحادیه اروپا اظهار کرد: کارشناسان این هیات اروپایی از سه کشور اتریش، آلمان و فنلاند هستند و در جریان این سفر و بازدیدها، سازمان  محیط زیست، نهادها و سازمان‌های مرتبط دیگر اطلاعات خوبی در اختیار ما قرار گذاشتند. 
  
وی با اشاره به هدف سفر این هیات اروپایی به خوزستان و اجرای پروژه زیست محیطی در خصوص مدیریت هوا و آب، گفت: مدت زمان اجرای این پروژه سه سال و در جهت همکاری مشترک اتحادیه اروپا با وزارت نیرو در زمینه مدیریت منابع آب و سازمان محیط زیست در زمینه آلودگی هوا و پسماند است. همچنین تامین مالی این پروژه توسط اتحادیه اروپا و سازمان محیط زیست آلمان انجام می‌شود. 
  
ریچ تصریح کرد: انتخاب خوزستان به عنوان استان پایلوت در زمینه آلودگی هوا و پسماند قابل درک است زیرا طبق آن چیزی که متوجه شدم خوزستان ستون اقتصاد این کشور است و می‌تواند منفعت زیادی برای مردم داشته باشد البته همراه با خود چالش‌های زیادی نیز خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار