معاون روابط کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: قانون روابط کار مناطق آزاد کشور با گذشت ۲۴ سال از تصویب و اجرای آن نیازمند بازنگری و اصلاح است.
کد خبر: ۷۵۸۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸ 02 July 2019

حاتم شاکرمی در نشست بررسی مشکلات جامعه کارگری منطقه آزاد اروند در فرمانداری آبادان اظهار داشت: قانون روابط کار مناطق آزاد، پارک های علم و فن آوری و مناطق ویژه اقتصادی متناسب با شرایط

بین المللی کار نیازمند اصلاح و بازنگری هستند.

وی افزود: طبق نظر و مصوبه دیوان عدالت اداری کشور آنچه در بخش قانون کار و اشتغال در قانون مناطق آزاد از جمله بازرسی از محیط کار مسکوت مانده است از قانون سرزمین اصلی تبعیت می کند.

شاکرمی گفت: کارگران شاغل در مناطق آزاد نیز طبق قانون می توانند تشکلات کارگری داشته باشند.

وی از تشکیل کمیته متشکل از نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کار، نمایندگان جامعه کارگری منطقه آزاد اروند، اداره کل کار و امور اجتماعی استان خوزستان و نماینده منطقه آزاد اروند برای بررسی مشکلات کارگری در این منطقه به صورت تخصصی خبر داد و گفت: این کمیته برای هماهنگی بیشتر و بررسی راهکارهای برطرف کردن مشکلات کارگری هفته آینده تشکیل می شود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص بهره مندی صیادان از قانون مشاغل سخت و زیان آور نیز گفت: آن دسته از صیادان که دارای کارفرما هستند می توانند از قانون مشاغل سخت و زیان آور بهره مند شوند.برای

بهره مندی صیادانی که کارفرما ندارند نیز نیازمند اصلاح قانون هستیم تا این صیادان نیز از مزایای مشاغل سخت و زیان آور بهره مند شوند.

به گزارش ایرنا سخنگوی کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: قانون کار مناطق آزاد مبتنی برحمایت از کار فرماست و این قانون برای حمایت از جامعه کارگری نیازمند بازنگری است.

جلیل مختار اظهار داشت: تناقض حاکمیتی در قانون کار در مناطق آزاد با سرزمین اصلی باعث دوگانگی برخورد با جامعه کار و کارگری شده است.

وی به بررسی و اصلاح ساختار قانون کار و لحاظ شدن منافع کارگران در مناطق آزاد کشور در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد افزود: کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تلاش می کند با ایجاد برخی اصلاحات مشکلات کارگران در مناطق آزاد برطرف شوند.

وی از اعمال قانون کار مناطق آزاد در پالایشگاه و پتروشیمی آبادان که بیش از ۵۰ سال سابقه فعالیت در سرزمین اصلی دارند انتقاد کرد و افزود: اعمال برخی محدودیت ها باعث شده تا منافع کارگران شاغل در پالایشگاه و پتروشیمی از سوی پیمانکاران رعایت نشود و این موضوع در حال تبدیل شدن به چالش کارگری در آبادان است.

مختار اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل کارگران، پرداخت نشدن پایه سنوات کارگران پالایشگاه آبادان و بلاتکلیفی کارگران شهرداری آبادان را از مشکلات کارگری در این شهرستان عنوان کرد.

وی گفت چهار هزار و ۳۰۰ نفر از کارگران پالایشگاه آبادان در شرایط سخت و گرمای طاقت فرسا کار تولید را برعهده دارند در حالی مشکلات آنها نادیده گرفته شده است.

دیگر نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: پالایشگاه آبادان با هشت هزار و ۵۰۰ کارگر سالانه ۶ تا هشت میلیارد دلار نفت را پالایش و به باراز عرضه می کند.

عامر کعبی گفت :۲ تا سه هزار نفر از کارگران پالایشگاه آبادان در شرایط بسیار سخت مشغول کار هستند و از حقوق و مزایای پایینی بهره مند می باشند.

نائب رئیس کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اجرای طرح طبقه بندی مشاغل بر اساس قانون توسعه برنامه ششم کشور را در پالایشگاه آبادان خواستار شد و گفت: متاسفانه تفاوت حقوقی زیادی بین کارگران پالایشگاه دیده می شود.

در این جلسه تعدادی از نمایندگان جامعه کارگری ابادان مشکلات خود را مطرح کردند.

به گزارش ایرنا اشتغال ۱۰۰ نفر از کارگران پیمانکار واحد آب و برق، بخار و تعمیرات پالایشگاه آبادان اخیراً با مشکل مواجه شد.

این کارگران چندی پیش با تجمع مقابل درب ورودی پالایشگاه آبادان خواستار برطرف شدن مشکلات صنفی خود شدند.

پالایشگاه نفت آبادان هم اکنون بیش از ۲۵ درصد از محصولات مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

این پالایشگاه فرآورده‌های گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال های نفتی، گوگرد، نفتای (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام) را تولید می‌کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار