مشکلات آب شرب و افت فشار آب در اهواز پس از سیل اخیر از مهم ترین مشکلاتی است که شهر و روستاهای اهواز با آن روبه رو هستند که بر اساس وعده های داده شده مشکلات این حوزه در شهر تا ۱۵ تیر جاری و روستاها نیز ۲ تا سه ماه آینده باید برطرف شوند.
کد خبر: ۷۵۸۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴ 02 July 2019

مدیرکل بازرسی استانداری خوزستان در نشست بررسی بحران آب شهرهای خوزستان که در سرسرای استانداری برگزار شد، بیان کرد: در یک هفته گذشته گزارشات نگران کننده ای از وضعیت آب اهواز و شهرستان هایی مانند هویزه، رامهرمز، هندیجان، باغملک و کارون دریافت کردیم که مهم ترین آنها موضوع کم آبی و در بعضی از روستاها بی آبی بوده است.

شهاب رزمی با بیان اینکه وضعیت موجود در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها بازتاب زیادی داشته افزود: شهرستان اهواز نسبت به دیگر شهرستان هایی که با مشکل کمبود و یا قطعی آب رو به رو هستند جدی تری است.

 کمبود دبی آب عمده مشکل شهر اهواز

دستیار ویژه استاندار خوزستان نیز عمده مشکلات اهواز را کمبود دبی و فشار آب در مناطق مرکزی و شرق آن بیان کرد و گفت: روستاهای بخش اسماعلیه شامل روستاهای شموس، دب حردان با جمعیت یک هزار و ۱۰۰ نفر، بخش مرکزی شامل هشت روستا با جمعیت یکهزار و ۵۰۰ نفر و بخش غیزانیه با ۷۰ تا ۸۰ روستا با جمعیت ۶ هزار نفر، مردم با مشکل نبود آب رو به رو هستند.

پیمان کاظمی نژاد بیان کرد: راه اندازی تصفیه خانه شماره یک و استفاده از کل ظرفیت خط انتقال علی ابن مهزیار اهواز به مخازن منبع آب مهمترین راهکاری است که در این رابطه می‌توان پیشنهاد داد و همانطور که پیش از این اعلام شد مشکلات این مناطق با اقدامات برنامه ریزی شده می‌تواند تا ۱۵ تیر امسال برطرف شوند.
وی همچنین با تاکید بر اصلاح شبکه آب مرکز شهر اهواز و نیز اتمام عملیات خط انتقال آب از شیبان به غیزانیه، گفت: بیشترین مشکل در این روستاها هستند که متاسفانه به شدت مشکل آب دارند و لازم است این خط انتقال انجام شود.

دستیار ویژه استاندار خوزستان همچنین در خصوص مشکلات مربوط به موضوع آب در شهرستان کارون گفت: در این شهرستان مناطق اسلام آباد شرقی، مهدیس (در محدوده شهرستان اهواز)، شکاره یک و ۲، کانتکس، کوی شریعتی، کوی شهید منتظری و درویشیه نیز با دبی و افت فشار آب رو به رو هستند.

کاظمی نژاد ادامه داد: برای برطرف کردن مشکلات آب در شهرستان کارون، گرفتن انشعاب از تصفیه خانه فولاد خوزستان، افزایش دبی خروجی آب طرح آبرسانی موسوم به آب حیات در محل پیپ خزامی پیشنهاد می‌شود.


آبفا و آبفار تعهدات خود را در اهواز عملی کنند

یکی از نمایندگان مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی باید به تعهدات خود در مناطق درگیر با بحران آب عمل کنند، گفت: پیش از این استاندار در خصوص برطرف کردن مشکلات موجود دستورات خود را به این ۲ شرکت ابلاغ کرد اما تا کنون بخش عمده‌ای از آنها عملی نشده‌اند.

جواد کاظم نسب الباجی افزود: ما به دنبال ایجاد آرامش در استان هستیم اما عملی نشدن وعده‌ها باعث شده تا مردم ما را به عنوان مسئولانی که قول می‌دهند اما عمل نمی‌کنند محسوب می‌کنند.

وی گفت: مناطقی از اهواز شامل کوی مندلی، سیاحی، علوی، زویه، عین ۲ و زرگان مشکلات حاد آب دارند و هم اکنون در برخی از مناطق آب و فاضلاب مختلط شده که موجب نارضایتی و گلایه مردم شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بر تامین بودجه مورد نیاز برای برطرف کردن مشکلات آب شرب در غیزانیه از توابع اهواز نیز تاکید کرد.

 مشکلات آب در اهواز رو به کاهش است

سرپرست شرکت آبفای اهواز نیز در این نشست با بیان اینکه به مرور زمان مشکلات در اهواز رو به کاهش است، افزود: اگر نام محله‌ای از اهواز به عنوان منطقه دارای مشکل آب بیان می‌شود منظور این نیست که تمام منطقه دچار مشکل است و ممکن است یک خیابان دچار مشکلاتی باشد.

صادق حقیقی پور یکی از مشکلات مربوط به آب در مناطق مورد اشاره از سوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی را انشعابات غیر مجاز بیان کرد و گفت: در این خصوص شورای تامین مصوبه‌ای را ابلاغ کرده که در قبال دریافت مبلغی ناچیز به خانه‌ها انشعاب قانونی داده شود و این شرکت آمادگی این کار را دارد.

وی افزود: توسعه فیلتراسیون تصفیه خانه شماره یک اهواز تا ۱۵ تیر امسال به اتمام می‌رسد و مشکل آب شرق و مرکز شهر اهواز برطرف خواهد شد.

سرپرست آبفای اهواز همچنین درباره مشکل آب منطقه اسلام آباد شرقی در شهرستان کارون نیز گفت: تلاش شد برای برطرف کردن مشکل این منطقه آب مورد نیاز را از کوت عبداله تامین کنیم تا شرایط بهبود پیدا کند.

حقیقی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مهم شهرستان اهواز خراب بودن تصفیه خانه آن، که ۷۰ درصد آب شهر را تامین می‌کند می‌باشد ادامه داد: ممکن است در شرایط پیک مصرف برق با مشکلات دیگری در تاسیسات و تجهیزات رو به رو شویم.

وی همچنین از فعالیت پیمانکاران در حوزه بهبود شبکه آب در اهواز خبر داد و گفت: در این رابطه به قدری لوله انتقال آب خریداری شده که حتی در پرداخت حقوق کارکنان نگرانی‌هایی ایجاد شده است.

 غیزانیه نقطه بحرانی

سرپرست شرکت آبفای روستایی خوزستان نیز در ادامه این نشست بیان کرد: برای برطرف کردن مشکل منطقه غیزانیه از توابع اهواز برنامه ریزی بحرانی کوتاه مدت صورت گرفته و تاکنون خطوط فرسوده‌ای که از رامهرمز آبگیری می‌شود ترمیم شده و به همین دلیل آب پمپاژ شده تا حدودی بهبود پیدا کرده است و تا برطرف کردن نهایی مشکل، ۱۱ تانکر آبرسانی سیار در منطقه مستقر شده که در حال مدیریت آن هستیم.

عادل حرباوی یادآور شد: برای برطرف کردن اساسی مشکلات این دهستان احداث خط آبرسانی شهید الماسی به صفیره از ۲ هفته پیش شروع شده و سه کیلومتر آن تاکنون حفاری صورت شده است.

وی با بیان اینکه مسیر خط آماده لوله گذری است، افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته در ۲ تا سه ماه آینده این منطقه از بحران خارج می‌شود اما با این وجود به تخصیص اعتبار نیاز داریم.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان همچنین به نبود آب لوله کشی در ۲۰ روستای بخش الهایی از توابع اهواز اشاره کرد و گفت: روستاهای این بخش وضعیت مناسبی ندارند که به همین دلیل خواستار ایجاد یک خط انتقال از کرخه به طول ۲ کیلومتر هستیم.

حربا وی همچنین مشکل اساسی در بخش غیزانیه را کیفیت آب دانست و افزود: سیلاب اخیر بر تصفیه خانه تامین کننده آب مورد نیاز این بخش تاثیر گذاشته ولی با این وجود درخواست می‌شود تا از طریق یک خط انتقال به طول ۲.۵ کیلومتر آب این منطقه از خط انتقال غدیر تامین شود.

نماینده ولی فقیه در خوزستان در خطبه‌های نماز جمعه گذشته با بیان اینکه برخی از مسایل تبدیل به مطالبه عمومی شده، گفت: به مسئولان در زمینه حل مشکلات آب آشامیدنی، امنیت، سرقت و اشتغال فرصت معینی می‌دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدنبی موسوی فرد افزود: بالغ بر ۳۰۰ نقطه کلانشهر اهواز دچار قطعی آب است و روستای سیف السادات نیز بیش از یک ماه است که با قطعی آب روبه رو است.

وی خطاب به مسئولان مربوطه گفت: در مواردی که توان تأمین آب آشامیدنی برای مردم نیست حداقل با تانکر، آب موردنیاز آنها را باید تأمین کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار