نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه به دلیل نوسانات نرخ ارزی و تحریم‌های آمریکا مشکلات بسیار زیادی برای تامین داروهای مورد نیاز مصرفی به‌خصوص داروهای بیماران خاص و وارداتی ایجاد شد، از این رو وزارت بهداشت و درمان برای کاهش مشکلات حوزه دارو راهی بجز کنترل هزینه‌ها ندارد که مهمترین آن مدیریت مصرف بی رویه دارو در کشور است و باید از طریق کنترل تجویز‌های بی‌رویه دارو توسط پزشکان و همچنین مصرف بی‌رویه توسط مردم، انجام شود.
کد خبر: ۷۵۹۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ 03 July 2019

تابناک فارس به نقل از خانه ملت:محمد جواد جمالی نوبندگانی در پاسخ به این سوال که آیا اینستکس یا سازوکار حمایت از مبادلات تجاری می‌تواند مشکلات موجود در حوزه دارو را حل کند؟ گفت: معتقدم باید با این موضوع تا زمانی که همه ابعاد عملیاتی آن به صورت کامل مشخص نشده، بسیار محتاطانه برخورد شود، چرا که هنوز مشخص نیست که آیا اروپایی‌ها با اجرای یک سازوکار ویژه مالی به دنبال ایجاد روابط اقتصادی با ایران بوده و یا مجدداً به دنبال وقت‌گذرانی و فرار رو به جلو هستند؟

اینستکس پتانسیل کافی برای پوشش تمامی تعهدات اروپا در برجام را ندارد

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اینستکس نمی‌تواند همه آن چیزی را که تعهد اروپا در برجام بوده است را پوشش دهد، افزود: باید قبل از اظهار نظر و تصمیم‌گیری، کارشناسان مسئول در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی عملیاتی بودن اینستکس را تایید کنند.

فشار بر ایران هدف واحد آمریکا و اروپا از دو مسیر مختلف است

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها به تعهدات خودشان در سال‌های پس از برجام به خوبی عمل نکرده‌اند، تصریح کرد: پیمان‌های نانوشته‌ای بین کشور‌های اروپایی و آمریکا وجود دارد و هدف مشترک فشار بر جمهوری اسلامی ایران را از مسیر‌های متفاوت دنبال می‌کنند، از این رو تا زمانی که همه ابعاد عملیاتی‌اش مشخص نشود نمی‌تواند ارزیابی دقیقی از آن داشت.

مصرف بی‌رویه دارو در کشور مدیریت شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: به دلیل نوسانات نرخ ارزی و تحریم‌های آمریکا مشکلات بسیار زیادی برای تامین داروهای مورد نیاز مصرفی به‌خصوص داروهای بیماران خاص و وارداتی ایجاد شد، از این رو وزارت بهداشت و درمان برای کاهش مشکلات حوزه دارو راهی بجز کنترل هزینه‌ها ندارد که مهمترین آن مدیریت مصرف بی رویه دارو در کشور است و باید از طریق کنترل تجویز‌های بی‌رویه دارو توسط پزشکان و همچنین مصرف بی‌رویه توسط مردم، انجام شود.

ضرورت توجه به توسعه زیرساخت‌های تولید مواد اولیه دارویی

جمالی نوبندگانی با تاکید بر اینکه در حوزه تحقیقات پزشکی باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد، اظهار کرد: صرفه جویی در هزینه‌های غیر ضروری ناشی از انجام فرآیندهای تشخیصی گران‌قیمت و مصرف بی‌رویه دارو می‌تواند، منابع لازم برای تحقیقات و توسعه زیرساخت‌های تولید مواد اولیه دارویی را تامین کند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تاثیرات تحریم‌ها بر تولید و تهیه مواد اولیه دارویی، گفت: خوشبختانه، اکثر داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و تنها بخش اندکی از خارج کشور وارد می‌شود، اما بخشی از این دارو‌های وارداتی مربوط به بیماران خاص است که در صورت کمبود، مشکلات زیادی را برای این بیماران ایجاد می‌کند، بنابراین باید برای تامین داروهای موردنیاز مصرفی به‌خصوص داروهای بیماران خاص اقدامت جدی انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار