کد خبر: ۷۵۹۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹ 06 July 2019

 

جواد نکونام بعد از سه تجربه مربیگری در تیم خونه به خونه بابل، تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه نساجی مازندران امسال هدایت فولاد خوزستان را به عهده گرفته است.این مربی جوان که موفق شد نساجی مازندران را بعد از ۲۴ سال به لیگ برتر هدایت کند، حالا سرمربیگری تیمی را بر عهده گرفته که به نوعی تیم اول استان خوزستان محسوب می‌شود.

نکونام در گفت‌وگویی مفصل با فارس از انگیزه‌هایی که برای آینده دارد، سخن گفت مدعی شد هدف‌های بزرگی دارد که فولاد خوزستان می‌تواند سکوی پرتابی برای آن اهدافش باشد.

ابتدا از فولاد خوزستان شروع کنیم و خودتان توضیح دهید که چه اهدافی با این تیم در پیش دارید.

در ابتدا باید بگویم خیلی خوشحالم در خدمت مجموعه فولاد هستم. فولاد تیمی است که سال‌های سال در کشور ما از نظر بازیکن و همچنین معرفی استعدادها خدمت کرده و به نوعی مهد فوتبال ایران است. من از این بابت خیلی خوشحالم و ممنون مدیران این باشگاه هستم که به من اطمینان کردند و حالا امیدوارم این تیم را به راه اصلی‌اش که لیاقت مردم خوزستان است، برگردانیم. 

در فصل نقل و انتقالات هستیم و آیا خواسته‌های شما در این فصل برآورده شده یا خیر؟

ما لیست یک،‌ دو و سه داشتیم و با توجه به شرایطی که تیم دارد بازیکنانی که می‌خواستیم را انتخاب کردیم. قطعا نتوانستیم بازیکنانی که در لیست اول‌مان حضور داشتند را جذب کنیم چون برخی از بازیکنان مبالغ و پیشنهادهای نجومی داشتند که ترجیح دادند به باشگاه‌های دیگری بروند و در آنجا قرارداد امضا کنند.شاید باور نکنید ولی برخی بازیکنان ارقامی پیشنهاد می‌کردند که ما اصلا نمی‌توانستیم نزدیک آنها شویم. در لیست دوم ما بازیکنانی حضور داشتند که باید کمی صبر می‌کردیم تا ببینیم آنها به تیم ما می‌آیند یا نه. برخی بازیکنان پیشنهاداتی به ما دادند که مثلا با دلار با آنها قرارداد ببندیم یا اینکه رقم قراردادشان بیش از دو و نیم میلیارد تومان بود که این توان را نداشتیم و با همه این توضیحاتی که دادم در نهایت به لیست سوم رسیدیم.

به غیر از بازیکنان خارجی که ما در تیم مان داریم و طبعا به خاطر قیمت دلار رقم آنها به میلیارد می‌رسد، در تیم ما دیگر بازیکن میلیاردی نداریم. من فکر می‌کنم بهترین بازیکنانی که می‌خواستیم و می‌توانستند کنار ما حضور داشتند را جذب کردیم. یک بازیکن از ما طلب ۳ میلیارد تومانی کرده بود. برخی بازیکنان هم بودند که مثلا ۸۰۰ میلیون تومان بیشتر از باشگاهی که در حال حاضر با آن قرارداد بسته به وی پیشنهاد کردیم اما به هر دلیل او به تیم ما اضافه نشد. دوست دارم تماشاگران فولاد بدانند که ما تمام تلاش‌مان را انجام دادیم  که بازیکنان مدنظرمان را جذب کنیم و هر بازیکنی را با هر قیمتی به خدمت نگرفتیم.

سعی کردیم بازیکنان بومی داشته باشیم و از بازیکنان جوان‌تر در کنار بازیکنان باتجربه استفاده کنیم که این موضوع برای آینده ما هم مفید باشد. این موضوع برای آینده فولاد خوزستان بسیار خوب است و باز هم تاکید می‌کنم ما هم مثل برخی تیم ها که فوق‌العاده یارگیری کردند می‌خواستیم که تیمی در آن حد ببندیم ولی این کار را نکردیم و روی اصول‌مان باقی ماندیم. یادم می‌آید با یک بازیکن صحبت کردیم و حتی با او توافق شد قرارداد را برای او ارسال کردیم که او به ما گفت اگر می‌شود تا یکشنبه ساعت ۶ بعد از ظهر برای من صبر کنید و فردای آن روز پیامک داد که من به تیم شما نمی‌آیم و متوجه شدیم با مبلغی دو برابر مبلغ پیشنهادی ما به یک باشگاه دیگر رفته است. 

ظاهرا سینا مریدی هافبک شما در تمرینات غیبت‌های زیادی داشته است. دلیل این موضوع چیست؟‌

مریدی از روزی که تمرینات ما آغاز شده در برنامه‌های ما حضور نداشت.این بازیکن نیم فصل سال گذشته قرارداد جدیدی را با باشگاه ما به امضا رسانده و به مدت دو سال قرارداد او تمدید شده است. این بازیکن در پایان فصل به باشگاه اعلام کرد که دوست دارد قراردادش افزایش پیدا کند و حتی تصمیم داشت جدا شود اما وقتی مدیرعامل باشگاه با من تماس گرفت از او خواستم که با مریدی توافق کند. مدیرعامل باشگاه شبانه با این بازیکن جلسه گذاشت و این نشست تا نیمه‌های شب ادامه داشت و در نهایت قرارداد مریدی با شرایط بهتر با این بازیکن منعقد شد.بعد از امضای قرارداد تیم ما به شهر کرد رفت و این بازیکن به ما اعلام کرد که درگیر امتحاناتش است و حتی برنامه امتحانی را برای ما ارسال کرد. من هم موافقت کردم او به امتحاناتش برسد ولی متوجه شدیم این بازیکن از تاریخ ۶ تا ۱۱ تیر ماه امتحانی نداشته و انتظار داشتیم او در اردوی ما حضور پیدا کند اما باز هم مریدی به تمرینات ما نیامد.

متاسفانه در اردوی تهران هم مریدی غایب بود و تلفن همراهش را هم خاموش کرد و هیچ کسی از او خبر نداشت تا اینکه روز گذشته اضافه شد. مریدی با باشگاه قرارداد بسته بود و باید به قراردادش پایبند باشد. کاری که او انجام داده کاملا غیرحرفه‌ای بوده و دوست دارم هواداران فولاد خوزستان بدانند از بازیکنانی حمایت می‌کنند که بعضا چه شرایطی را برای مربی تیم‌شان ایجاد می‌کند. آنها بدانند اگر بازیکنی از ترکیب تیم دور ماند و یا به او بازی نرسید به چه دلایلی بوده است. من هر سال به خاطر دوران بدنسازی کارم را زودتر آغاز می‌کنم چون می‌دانم ممکن است بازیکن با چنین مشکلاتی مواجه شود. بعضا بعضی از بازیکنان علیرغم اینکه قرارداد حرفه‌ای امضا می‌کنند اما شرایط حرفه‌ای را رعایت نکرده و در حال حاضر ما سه هفته است تمرینات‌مان را شروع کرده‌ایم اما مریدی در تمرینات حضور ندارد. هم من وهم مدیریت باشگاه از این موضوع ناراحت هستیم ولی امیدوارم این بازیکن هر چه سریع‌تر به تمرینات ما اضافه شود. 

وضعیت لوسیانو پریرا چگونه است و آیا او در فولاد می‌ماند یا خیر؟

سال گذشته که قرارداد این بازیکن تمام شد او از ایران رفت. پریرا بازیکنی است که فصل قبل در نساجی هم او را می‌خواستند. بعد از اینکه فصل تمام شد باشگاه تمامی مراحل ترانسفر پول او را انجام داد اما متاسفانه به خاطر مشکلاتی که شما هم می‌دانید این پول به حساب بازیکن نرفته است. البته ما با این بازیکن در حال مذاکره هستیم و پول او هم آماده است و امیدواریم که او هر چه سریع‌تر به تیم ما اضافه شود. پریرا هم با من صحبت کرد هم با مدیریت باشگاه و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد او امروز به تهران سفر می‌کند و همانطور که خودش با من صحبت کرده او فقط برای فولاد بازی خواهد کرد و فقط خواستار مطالباتش است که باشگاه این کار را انجام داده و ان شاالله این بازیکن به جمع ما اضافه خواهد شد.

این روزها شایعات در مورد پژمان منتظری در فولاد خوزستان مطرح شده. آیا شما با این بازیکن صحبت کرده‌اید؟

بعد از دیدار دوستانه تیم ایران و کره یکبار با او صحبت کردم و او گفت شرایط به شکلی نیست که دیگر بخواهد در ایران بماند. حتی منتظری گفت اگر بخواهد در ایران بازی کند قطعا برای فولاد بازی خواهد کرد، هر چند خودم به منتظری گفتم در استقلال بماند و خیلی دوست داشتم آنجا بازی کند چون وی سال‌ها زحمت کشیده اما باید بپذیریم که منتظری را فولاد به فوتبال ایران معرفی کرد و او از اینجا رشد کرده است. اگر او به تیم ما بیاید خوشحال می‌شویم،منتظری صادقانه گفت اگر در خارج از ایران بازی نکنم قطعا به فولاد می‌آیم. در نهایت امیدوارم هر تصمیمی که می‌گیرد موفق باشد چون منتظری  برای فوتبال ایران زحمت کشیده و احترامش برای همه واجب است. 

کمی به خودتان برسیم، چطور شده نکونام مربیگری در همه شهرها را آزمایش می‌کند و از خونه به خونه به نساجی و سپس به جنوب ایران سفر کرده است. چون بعضی مربیان دوست دارند فقط در تهران کار کنند.

در مربیگری این مسائل مهم نیست.من به این کار علاقه داشتم و سعی کردم در این کار آرامش خودم را حفظ کنم. چون مربیگری را دوست داشتم سعی کردم کارم را شروع کنم و به همین خاطر از خونه به خونه بابل کارم را استارت زدم. جا دارد از آن باشگاه تشکر کنم که به من فرصت دادند مربیگری‌ام را شروع کنم. تصور می‌کنم مردم آنجا خیلی راضی بودند و حتی تلاش‌های ما می‌توانست منجر به صعود شود. ولی متاسفانه اتفاقاتی افتاد که من از آن تیم جدا شوم. در نساجی هم واقعا هم شرایط اینگونه بود.

مردم قائم شهر همیشه در قلب من هستند چون آنها حمایتی از من و تیم نساجی کردند که هیچ وقت فراموش نمی‌شود. این حمایت در فوتبال ایران بی‌سابقه بود و خدا را شکر می‌کنم که توانتسم کاری انجام دهم که در ذهن آنها ماندگار شود.در باشگاه فولاد هم امیدوارم به روند رو به رشدم ادامه دهم. کاری که من انجام می‌دهم مربیگری است با یکسری شرایط خاص و امیدوار هستم شرایط برایم فراهم باشد که مربیگری کنم.چون سال‌ها در اروپا زندگی کردم و همه چیز آنها مهیا بوده دوست دارم در این جا هم اینگونه باشد هر چند یکسری ایرادات وجود دارد که البته ما باید کمک کنیم این مشکلات مرتفع شود.

صحبت از نساجی کردید. چه خاطره‌ای از قائم‌شهر و نساجی یا خونه به خونه بابل دارید.

در بابل کسی فکر نمی‌کرد ما موفق شویم چون اولین تجربه مربیگری‌ام بود. ما تیم خوبی ساختیم و ۱۴ هفته بدون شکست بودیم و ۸ هفته هم تیم‌مان گل نخورد. در جام حذفی هم تا فینال پیش رفتیم. همین که شرایط خوبی را در بابل به وجود آورده بودیم برایم یک افتخار بود. جالب بود که تمام بازی‌های ما در ورزشگاه بابل با جمعیتی پر از تماشاگر برگزار می‌شد. من یادم هست در جام حذفی با گسترش فولاد مردم بیرون از استادیوم ماشین‌هایشان را پارک کرده و از روی سقف خودروها بازی را تماشا می‌کردند یا به طور مثال بانوان از لبه‌های دیواری بازی‌ تیم شهرشان را تماشا می‌کردند در مورد قائم شهر هم بگویم مردم این شهر را همیشه در دل و قلبم دارم. در آنجا به معنای واقعی حمایت هوادار را حس کردم و متوجه شدم هوادار واقعی کیست.

مردم قائم شهر نساجی را عاشقانه دوست دارند و پای تیم شان می‌مانند. زمانی که از نساجی جدا شدم شاید خیلی‌ها ناراحت شدند و حتی توقع هم نداشتند اما بعدها مشخص شد حق با من بود چون اتفاقاتی در نیم فصل دوم افتاد که همه متوجه شدند حق با من بوده است. خیلی‌ها هم به من پیغام دادند و مدعی شدند که من کار درستی را انجام دادم. همین باعث خوشحالی است و آنها دیدند من با چه تلاش و پشتکاری برای نساجی زحمت کشیدم.

چرا جواد نکونام که سال‌ها در فوتبال اروپا بازی کرده مثلا مثل وحید هاشمیان یا مهدی مهدوی‌کیا کار مربیگری را از فوتبال اروپا شروع نکرد؟

در فوتبال ایران شرایط اینگونه نیست که شما همه چیز را از پایه شروع کنید. در این فوتبال یک شبه می‌شود یک تیم را قهرمان کنید و یا با دو برد وضعیت تیم‌تان را از پایین به بالا تغییر دهید. بعضی مواقع هم در لیگ برتر ممکن است نتیجه نگیرید و نابود شوید. فوتبال ایران اصلا حساب و کتابی ندارد. شما در اینجا باید طوری نتیجه بگیرید که آن نتایج خودش صحبت کند. در کنار این اتفاقات، ارتباطات هم تاثیر دارد و نکته مهمی محسوب می‌شود. این که شما از کجا شروع می‌کنید یا کجا کار می‌کنید مهم نیست و اهمیت کمتری دارد اما نتیجه‌ گرفتن خیلی مهم است.

یک سؤال شفاف از شما داریم. چرا در فضای مجازی فعالیت زیادی ندارید. آیا چشم‌تان از این فضا ترسیده یا مسئله دیگری است. 

اگر بخواهم روی اتفاقاتی که در فضای مجازی رخ می‌دهد وقت بگذارم یا تمرکز کنم قطعا از کار و هدف خودم دور می‌شوم. حتی سال‌های قبلی که فوتبال بازی می‌کردم دوست نداشتم به فضای مجازی بروم. همان زمان به این نتیجه رسیدم که هر چه به این فضا ورود کنم ذهنم درگیر می‌شود. به خصوص از سال ۹۱ که به استقلال آمدم کلاو خودم را از این شرایط دور کردم و تمام تمرکزم را بر روی کارم گذاشتم و وقتی هم که مربی شدم همین ایده را در ذهنم ایجاد کردم. الان هم که با شما صحبت می‌کنم نه فضای مجازی را می‌خوانم نه داخل آن می‌روم زیرا همانطور که از اسمش پیداست این فضا مجازی است. شاید خیلی‌ها با این فضا کارهایشان را پیش می‌برند ولی من توجهی به این مسائل ندارم. شما مطمئن باشید چیزی را که می‌بینید عین واقعیت است که در بیرون انعکاس پیدا می‌کند و چیز دیگری نیست. بقیه مسائل همه‌اش مجازی و مجازی است. 

شما جزو بازیکنانی هستید که سال‌ها در فوتبال ایران بازی کردیم و سؤالی که به  وجود می‌آید این است آیا از نظر مالی واقعا زندگی بر وفق شما است؟ 

در هر کشوری هر شخصی به اندازه هر کاری که انجام می‌دهد، پول می‌گیرد. میخواهم این را بگویم به قول بلاژوویچ سخت‌ترین کار دنیا فوتبالیست شدن و البته فوتبالیست ماندن است.به نظرم مربیگری هزار پله بالاتر از فوتبالیست شدن است. همه نمی‌توانند فوتبالیست شوند چون همه آن استعداد را ندارند. همه نمی‌توانند فوتبالیست شوند چون شاید یک جایی مصدوم شدند ولی قطعا کسانی که به جای بالا رسیدند مطمئن باشید سختی‌های زیادی کشیدند. من در فوتبال به جاهای بالا رسیدم و خیلی سختی‌هایی کشیدم وقتی الان به آن فکر می‌کنم باورم نمی‌شود آن سختی‌ها را تحمل کردم.

همین الان وقتی دور از خانواده هستم و می‌خواهم اردوی داخلی با تیمم بروم واقعا سخت است چون دور از همسر و فرزندانم هستم.حالا شما تصور کنید که می‌خواهید ۸ سال به اسپانیا بروید. من این سختی را کشیدم در آنجا مصدوم شدم و رباط پایم پاره شد. هیچ کسی را در آنجا نداشتم، زبان بلد نبودم و واقعا سختی‌های زیادی کشیدم. شما تصور کنید الان می‌خواهید به یک کشور غریب بروید و از دوست، خانواده  و خیلی مسائل می‌گذرید ولی رفتن به این شکل واقعا دل و جرات می‌خواهد. شاید خیلی‌ها بگویند اوساسونا ما را هم می‌خواهد و ما هم می‌رویم، بله درست است اما شما باید قبلش فوتبال بازی کرده باشید، در اردوها باشید، از تفریح‌تان زده باشید و باید از خیلی کانال‌ها و تونل‌ها رد شده باشید تازه به اینجا برسید. من فکر می‌کنم فوتبالیست‌ها هر چه لایق‌شان است می‌گیرند و خرده‌ای به آنها وارد نیست. در فوتبال ایران هم مقداری کم لطفی به خاطر حق پخش می‌شود چون دیده‌ام که در اسپانیا همین حق پخش چه تاثیری در درآمد بازیکنان دارد.

شما می‌دانید که ما در جنگ اقتصادی هستیم و مملکت این روزها بحران اقتصادی را پشت سر می‌گذارد.شما به عنوان کسی که مربی فوتبال هستید و طبعا اقوام شما در جامعه حضور دارند شرایط این روزهای کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگر بخواهم در مورد فوتبال بگویم هر سال شرایط بدتر از سال قبل می‌شود. مثلا قرارداد بازیکنان اگر صد میلیون تومان بوده به ۴۰۰ میلیون رسیده است. مثلا این روزها می‌گویند بازیکنان میلیاردی پول می‌گیرند. شاید قبلا می‌شد با این پول‌ها خانه خرید ولی الان دیگر نمی‌شود. الان اگر فوتبالیست‌ها نمی‌توانند خانه بخرند مردم عادی هم این شرایط را دارند. وقتی درآمدها بالاتر می‌رود و هزینه‌ها زیاد می‌شود بازیکنان هم پول‌های بیشتری می‌خواهند. اینها همه به هم بستگی دارد. من فقط امیدوارم شرایط به شکلی پیش برود که مردم بتوانند زندگی راحتی داشته باشند. خواسته مردم از فوتبال به جا و به حق است و من معتقدم باید فرهنگسازی شود و ورزشگاه‌های خوب و امکانات خوب در اختیار آنها بگذاریم.  ما مربیان و بازیکنان هم در این فرهنگسازی کمک کنیم. امیدوار هستم این سختی‌هایی که مردم ما می‌کشند در نهایت به این منجر شود که به آرامش و رفاه کامل برسند. 

در این سال‌ها که مربیگری را شروع کردید همیشه مهدی هاشمی‌نسب کنار شماست. ظاهرا رفاقت شما به سال‌های قبل برمی‌گردد. 

حمید رجبی و مهدی هاشمی‌نسب کنار من هستند. حمید رجبی از همدوره‌ای‌های من است که از سال ۷۴ با تیم ملی جوانان در کنار من حضور داشت و دوستی و رفاقت ما تا الان ادامه دارد. مهدی هاشمی‌نسب هم از دوستان صمیمی من است و به جرات می‌گویم دربی‌بازترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران است. او یکی از بهترین مدافعان وسط فوتبال ایران بود. او از نظر سنی از من بزرگتر است. ولی یادم می‌آید زمانی که من سن کمی داشتم در اردهای تیم ملی روابط خوبی با من داشت و آرزوی من این بود که مربی و بازیکنانی که در دوره او حضور داشتند با من اینگونه گرم بگیرند.

همیشه سعی می‌کردم به او نزدیک شوم که خوشبختانه بعدها با هم صمیمی شدیم. زمانی که هاشمی‌نسب به استقلال رفت چون خانه ما کرج بود با هم به محل تمرین می‌رفتیم و می‌آمدیم چون تمرینات هر دو تیم در ورزشگاه آزادی بود. به همین دلیل رفاقت شکل گرفت تا اینکه وقتی در بابل به او پیشنهاد همکاری دادم بدون آنکه سؤال کند پیشنهاد مالی چقدر است، قبول کرد که با من همکاری کند. هاشمی‌نسب یک انسان بامعرفت است و به فوتبال علاقه دارد. او در این چند سال به من کمک‌های زیادی کرده، شاید بعضی مواقع او اصلا نمی‌خواست بیاید اما من از او خواهش کردم به من کمک کند چون هاشمی‌نسب توانایی‌هایی دارد که حتی بعضی مواقع خود من که سرمربی هستم آن توانایی را نداشته باشم. مطمئنا هاشمی‌نسب همیشه کنار من می‌ماند چون هم من از او شناخت خوبی دارم و هم او به من اطمینان دارد. امیدوارم این رفاقتی که بین ما وجود دارد سال‌ها ادامه دار باشد.

مسئولان باشگاه فولاد امسال از شما چه جایگاهی خواستند آیا شما به آنها قولی داده‌اید. 

خودتان می‌دانید ۵ تیم هستند که انصافا شرایط مالی خوبی دارند و بازیکنان بزرگی گرفته‌اند. ۳-۴ تیم هم وسط جدول هستند و حدودا با ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیون بازیکن می‌گیرند. یکسری تیم‌ها هم هستند که با مبالغ پایین‌تری در حال بستن تیم‌شان هستند. به هر حال آنها هم تیم‌هایی هستند که دوست دارند تیم‌شان به میانه جدول  و رو به بالا صعود کنند. وقتی شرایط در بالای جدول مشخص است قطعا باشگاه توقعش مشخص است چون با عدد و ارقامی که بازیکنان پیشنهاد کردند ما نتوانستیم آنها را جذب کنیم. نه من بلکه هیچ مربی هیچ وقت قول قهرمانی نمی‌دهد. من فقط می‌توانم از این موضوع صحبت کنم که جایگاه سال گذشته‌مان را بهبود ببخشیم و در نیم فصل دوم به ثبات کامل برسیم. مطمئنا در سال آینده با تقویت تیم با ۵ تیم بالای جدول وارد کورس رقابت برای گرفتن سهمیه شویم. 

با توجه به اینکه شما هافبک دفاعی بودید آیا واقعا نگاه ویژه‌ای به بازیکنان این پست در تیم‌تان دارید یا خیر؟

سال گذشته بهترین بازیکنان تیم من هافبک‌های دفاعی‌ام بودند،‌ نه به خاطر پست بلکه به خاطر عملکردی که داشتند. ما اعداد و ارقام را در قالب گروهی ۴ نفره درمی‌آوریم و آنالیز می‌کنیم. دو هافبک دفاعی ما سال گذشته بالاترین نمره را گرفتند که حتی من مصاحبه کردم و گفتم آنها می‌توانند به تیم ملی دعوت شوند که احمد عبدالله‌زاده دعوت شده بود. من روی آن نقطه و پست حساسیت دارم به همین خاطر هم آبشک و هم عبدالله‌زاده جزو بهترین نفرات تیم بودند که در کنار ما حضور داشتند. 

شما محمد بلبلی را هم جذب کردید اما او به استقلال رفت. ماجرای رفتن این بازیکن به استقلال چه بود؟

بلبلی با ما قرارداد بست اما بعد از ما به باشگاه استقلال رفت و با آنجا قرارداد بست. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد اما این مسائل به عهده مدیریت و وکلای باشگاه است. انشالله حق با هر تیمی هم هست به آن تیم برسد. 

شما اشاره کردید که ۵ تیم امسال در بالای جدول مدعی هستند ولی فکر می‌کنید کدام تیم مدعی قهرمانی است؟

قطعا لیگ امسال متفاوت خواهد بود چون تفکرات مربیان هم فرق می‌کند.چند مربی جدید آمده‌اند ولی تا فصل شروع شود و شکل تیم‌ها تغییر کند قطعا زمان می‌برد.اینکه از حالا بگویم کدام تیم مدعی است سخت خواهد بود ولی تیم‌هایی که سال گذشته قوی بودند و امسال خریدهای آنچنانی کردند قطعا قوی‌تر خواهند شد. مطمئنا این تیم‌ها امسال مدعیان اصلی هستند.

ظاهرا بعد از حضور دنیزلی شما با او تماس گرفتید.

به رسم استاد و شاگردی این کار را کردم. دنیزلی یک از بزرگترین مربیان من بود و وظیفه‌ام بود که به او زنگ بزنم. حتی به او گفتم هر کاری داشته باشد برای او انجام می‌دهم با وجود اینکه خودم نزدیک تراکتورسازی بودم ولی خوشحال شدم که دنیزلی به تراکتورسازی رفت. در تماس با این مربی برای او آرزوی موفقیت کردم و یکی دو بار هم با او صحبت کردم. دنیزلی در فوتبال من نقش بسزایی داشت او هم مربی بزرگ و هم انسان بسیار خوبی است. 

آیا جواد نکونام از رویه‌ای که در پیش گرفته راضی است و آیا خانواده‌اش هم از اینکه نکونام در فوتبال حضور دارد و این راه سخت را پیش برده، راضی هستند؟

چون ما در یک خانواده فوتبالی به دنیا آمدیم این چیزها برایمان راحت است ولی برای خانواده‌ام همیشه سخت است. زمان‌هایی شرایط برای همسرم بسیار سخت شده البته حرفه و شرایط من به شکلی است که کمک آنها را هم می‌طلبد. مطمئنا اگر اراده و کمک‌های آنها نبود به موفقیت نمی‌رسیدم. 

سؤالی که برای ما به وجود می‌آید این است که شما هم می‌توانستید مثل خیلی از بازیکنان یا مربیان دیگر فوتبال به آمریکا رفته یا در کشورهای دیگر زندگی کنید. دلیل این موضوع چه بود که این کار را نکردید؟

زمانی که از اسپانیا به ایران آمدم هیچ کسی این موضوع را باور نمی‌کرد چون کاپیتان اوساسونا بودم و ۲ سال دیگر با آنها قرارداد داشتم اما  دوست داشتم در ایران زندگی کنم. من فوق‌العاده انسان احساسی هستم و فکر می‌کنم در کشورم کارهایی است که باید آن را انجام دهم. مطمئنا اگر لیاقت داشته باشم و توانایی در من وجود داشته باشد برای مربیگری به کشورهای دیگر خواهم رفت ولی برای زندگی همین جا را انتخاب کردم.

از پاس خبر دارید؟

بعضی مواقع با آقایان فرکی، شاهرخی و اساتیدی که من شاگردشان بودم صحبت می‌کنم. فقط ذکر خیر پاس می‌شود (با خنده) متاسفانه کاری با این تیم کردند که هر چه فکر می‌کنم به ناراحتی‌هایم اضافه می‌شود. یک کار کاملا غیر حرفه‌ای و غیر اخلاقی برای پاس صورت دادند. شاید باور نکنید امکانات آن زمان باشگاه پاس را در حال حاضر فقط ۵ باشگاه دارند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار