مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان با اشاره به واگذاری تعدادی از واحدهای مسکونی بافت تاریخی نیوساید اهواز به بخش خصوصی گفت: بر اساس قوانین مربوطه و با توجه به الزامات حفظ، مرمت و نگهداری اینگونه بافت‌ها تاکید می‌شود که هرگونه تغییر در آن برخوردهای قانونی را در پی دارد.
کد خبر: ۷۶۰۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵ 06 July 2019

سید حکمت اله موسوی با بیان اینکه تعداد ۱۵۰ واحد مسکونی منازل شرکت لوله سازی واقع در بافت نیوساید اهواز بدون اطلاع و اخذ مجوزهای لازم به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: شرکت لوله سازی اهواز برای تأمین نیاز مالی خود از طریق تسهیلات بانک ملی، سند ملکی این منازل را به عنوان وثیقه معرفی کرده بود.

وی ادامه داد: بعد از اینکه مطالبات این بانک از سوی لوله سازی اهواز وصول نشد از طریق اجراییه ثبت اداره ثبت اسناد استان اقدامات قانونی برای تملک این واحدها در محدوده تاریخی نیوساید اهواز انجام شد.

موسوی با اشاره به دستورالعمل‌های رایج بانکی که باید فوراً املاک در اختیار را واگذار کنند، گفت: طبیعتاً اینگونه املاک هزینه‌های نگهداری بسیار زیادی دارند و با توجه به ضرورت تبدیل اموال به سرمایه تأمین چرخه پولی بانک‌ها معمولاً این واحدها را واگذار می‌کنند.

این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان یادآورد شد: ما در جریان قطعی شدن این واگذاری قرار نگرفته‌ایم اما ظاهراً این واحدها تحت عنوان اجاره به شرط تملیک به یک شرکت خصوصی واگذار شده است.

عضو شورای برنامه ریزی استان ادامه داد: در همین راستا واحدهای مسکونی از ساکنین تخلیه شده‌اند اما باید توجه داشت ما به عنوان میراث فرهنگی الزام داریم که بافت تاریخی را نگهداری کنیم و بر همین اساس به راه و شهرسازی استان این محدوده‌ها را اطلاع داده‌ایم و اعلام شده که حریم یاد شده از نظر این اداره کل ارزشمند است و امکان هیچ‌گونه تغییر کاربری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: خریداران این املاک باید مطلع می‌شدند که این بافت‌ها دارای ضوابط خاص برای حفظ و نگهداری هستند و اجازه هیچ‌گونه تخریب، تجمیع طبقات، سطح اشغال، تغییر کاربری‌ها و یا از بین بردن باغات، دیواره‌های طبیعی و شمشادی، فضای سبز و معابر را ندارند.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت پرداخت جریمه هرگونه تخریب و تغییر کاربری، مجازات‌های قانونی دیگر متوجه افراد خاطی نخواهد بود، گفت: به هیچ وجه این موضوع امکان ندارد و دستگاه قضائی با جدیت برخورد می‌کند و افراد متخلف به شدت مجازات خواهند شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان به ابلاغ طرح جامع اهواز در اردیبهشت ماه امسال اشاره کرد و گفت: در این طرح بافت‌های فرسوده لکه گذاری شده‌اند و به عنوان بافت معاصر با ارزش، پرونده‌های ثبت ملی آنها تدوین شده و بنابر این اجازه نمی‌دهیم که بافت بنا دچار آسیب شود و در این زمینه اعضای کمیسیون ماده پنج شهرسازی و معماری همراهی‌های لازم را برای جلوگیری از هرگونه آسیب به بافت‌های با ارزش را دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار