سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به محقق نشدن تعهدات وزارت نیرو در طرح علاج بخشی و کاهش آلودگی رودخانه کارون گفت: در صورت عدم ارائه برنامه مدون برای جلوگیری از تخلیه فاضلاب شهری به رودخانه کارون ظرف یک ماه آینده، شرکت آب و فاضلاب اهواز به مراجع قضایی معرفی می شود.
کد خبر: ۷۶۰۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳ 06 July 2019
محمدجواد اشرفی در جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون که امروز (15 تیرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به اقدامات شرکت آب و فاضلاب اهواز در خصوص ساماندهی فاضلاب‌های شهری اظهار کرد: در جلسه گذشته مصوب شده بود که شرکت آب و فاضلاب اهواز اقدامات خود در این راستا را ظرف مدت یک هفته ارائه کند اما متاسفانه این شرکت در این زمینه گزارشی ارائه نکرده است.
 
به گزارش"تابناک" وی افزود: توضیحاتی که شرکت آب و فاضلاب اهواز  امروز در خصوص ساماندهی فاضلاب‌های شهری ارائه کرد، همیشگی است در حالی که باید شاهد اقدام عملیاتی در این زمینه باشیم.
 
سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: اداره حفاظت محیط زیست، حافظ منافع زیست‌محیطی مردم است و نمی‌توانیم در این زمینه سکوت کنیم. علیه مدیریت آب و فاضلاب اهواز اقدام قضایی خواهیم کرد زیرا تاکنون هیچ اقدام موثری در زمینه ساماندهی فاضلاب‌های شهری اهواز انجام نشده است. عدم اقدام موثر در این زمینه بیشتر بی‌توجهی است تا بی‌اعتباری.
 
وی گفت: مقرر شده بود که پنج نقطه بحرانی که آلودگی زیادی وارد کارون می‌کنند ساماندهی شوند که اگر ظرف یک ماه آینده  در این زمینه برنامه‌ریزی نشود، شرکت آب و فاضلاب اهواز را به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد.
 
اشرفی عنوان کرد: سال‌هاست که در اهواز در این زمینه صحبت می‌شود و همه از نبود اعتبار صحبت می‌کنند اما در این میان سلامت مردم تهدید می‌شود. اگر شرکت آب و فاضلاب اهواز نمی‌تواند در این زمینه کار کند به مردم اعلام کند تا هم مردم متوجه شوند و هم دستگاه دیگری متولی کار شود.
 
وی تصریح کرد: مقرر شده بود پنج تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در نیمه نخست امسال به بهره‌برداری برسد اما به نظر می‌رسد شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیز مانند اهواز کار می‌کند.
 
سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: متاسفانه دستگاه‌هایی که مرتبط با آلودگی هستند همه موضوعات خود را مربوط به تحریم‌ها اعلام می‌کنند.
 
اشرفی در خصوص لایروبی و نی‌زدایی رودخانه کارون بیان کرد: با توجه به گزارش سازمان آب و برق خوزستان، وضعیت در زمینه لایروبی رودخانه کارون هم ناامید کننده است در حالی که پیش از این آغاز لایروبی کارون رسانه‌ای شده است.
 
وی با بیان اینکه بحث نی‌زدایی با لایروبی متفاوت است، خاطرنشان کرد: نی‌زدایی مربوط به حاشیه رودخانه و ساحل رودخانه است که محل توقف مردم محسوب می‌شود. 
 
وی افزود: باید مشخص شود که نی‌زدایی را باید شهرداری انجام دهد یا سازمان آب و برق خوزستان تا کار عملیاتی آن آغاز شود.
 
اشرفی گفت: رودخانه کارون به عنوان منبع حیات اقتصادی شهری، می‌تواند برای شهرداری درآمدزا باشد. مردم زمانی که مشاهده می‌کنند شهر در دست شهرداری است انتظار دارند شهرداری نیز در این زمینه کار کند نه اینکه دنبال آیین‌نامه و بخشنامه باشد تا کاری نکند. بحث نی‌زدایی رودخانه کارون باید با هزینه مشترک سازمان آب و برق خوزستان و شهرداری اهواز انجام شود.
 
معاون فنی شرکت آب و فاضلاب اهواز در ادامه این نشست، دلیل اجرایی نشدن تصفیه خانه فاضلاب اهواز را کمبود اعتبار عنوان کرد و گفت: در سال ۹۶ در حدود ۳۱۰ میلیارد ریال و در سال ۹۷ در حدود ۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار تصویب شده اما هیچ پولی به شرکت آبفا تخصیص داده نشده است.

محسن کریمی تاکید کرد: در سال جاری نیز هیچ اعتباری برای ساماندهی چهار نقطه بحرانی تخلیه فاضلاب به کارون تخصیص داده نشده است.

وی با اشاره به لزوم اجرای ۲۸ کیلومتر کلکتور تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز، افزود: تصفیه خانه غرب اهواز نیز در زمینه فاینانس با کشور چین دچار مشکل شده که وزارت اقتصاد در حال مذاکره است.

کریمی نبود اعتبار را واقعیتی در بخش فاضلاب دانست و گفت: در تلاش برای استفاده از فاینانس داخلی و خارجی برای احداث ایستگاه‌های پمپاژ و کلکتورهای تصفیه خانه هستیم اما تا کنون به نتیجه نرسیده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست، خواستار پیگیری برای اختصاص اعتبار لازم برای لایروبی کارون شد و گفت: اعتبار این سازمان برای رودخانه کارون در سال جاری ۷۰ میلیارد ریال است، که به هیچ عنوان برای لایروبی و نی زدایی کافی نیست.

سید ابراهیم حسینی افزود: حجم رسوب در سیل اخیر ۱۴ میلیون مترمکعب در کارون در محدوده شهر اهواز بوده که برای لایروبی آن ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به اولویت بندی لایروبی کارون در اهواز با هدف بهبود منظر و توزیع جریان مناسب، اظهار داشت: اولویت نخست حد فاصل پل هفتم تا پل پنجم اهواز است که شامل یک میلیون و ۳۴۰ هزار مترمکعب رسوب است و برای برداشتن آن ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

به گفته در جلساتی که با حضور استاندار برگزار شد، مقرر شد عملیات لایروبی با اعتبارات فعلی آغاز شود.

حسینی با اشاره به آغاز لایروبی در محدوده پل سفید و پل سیاه اهواز، تاکید کرد: در صورت تخصیص اعتبارات امسال، ۴۵ میلیارد ریال برای کارون در اهواز و ۲۵ میلیارد ریال برای کارون در خرمشهر هزینه می‌شود اما آنچه مسلم است با این اعتبارات اندک هیچ کاری نمی‌توان انجام داد و نیاز است که اختصاص اعتبار بیشتر پیگیری شود.

وی همچنین حجم نی زدایی در کارون را ۴۲۴ هزار مترمکعب عنوان کرد و گفت: این حجم نی زدایی حد فاصل پل سوم تا پل پنجم نیاز به ۸۴ میلیارد ریال اعتبار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار