مدیرعامل آبفای شیراز اخیراً در یک گفت و گوی رسانه ای اظهار داشت: مهم‌ترین علل افت فشار آب در شیراز مصرف بی‌رویه تعدادی از مشترکان، شروع فصل گرما و راه‌اندازی کولرهای آبی است.
کد خبر: ۷۶۰۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷ 07 July 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:کارشناسان و مسئولان استان فارس بارها تاکید کرده اند که با نصب سایبان روی کولرهای آبی ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود، اگر کولرها در زیر سایبان قرار گیرد ضمن کاهش مصرف انرژی از تابش مستقیم نور خورشید و هدررفت مقدار زیادی آب ناشی از تبخیر جلوگیری می‌کند هر چند این گونه راهکارها موقتی و گذرا است اما در شرایط پر تنش کنونی حداقل می‌تواند شهروندان را از تابستان پرتنش عبور دهد.
علاوه بر این استفاده از کولرهایی به رنگ سفید که بیشترین بازتابش نور را دارد می‌تواند تاثیر زیادی در نحوه مدیریت مصرف آب داشته باشد، همچنین اطمینان از سلامت شناور کولر جهت جلوگیری از سرریز آب، عایق بندی کانال کولر جهت جلوگیری از هدرروی سرما، افزایش راندمان کولر و همچنین عدم استفاده از دور تند کولر همگی مواردی است که دست‌اندرکاران حوزه مدیریت مصرف بر آن تاکید دارند.
از سوی دیگر استفاده از کلیدهای ترموستات و نصب آنها یکی دیگر از روشهای موثر در کاهش مصرف انرژی و آب است. کلیدهای هوشمند این توانایی را دارند که با توجه به اندازه گیری دمای محیط، روشن و خاموش شده و از مصرف بیهوده آب و انرژی جلوگیری کنند.
موضوع مدیریت مصرف یک مساله مهم و حیاتی در سراسر جهان به‌ویژه کشورهایی همچون ایران که با بحران بی آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند شناخته شده و برای این مساله نیز لازم است یک اتحاد همگانی در تمام سطوح صورت بگیرد.
اما واقعیت ماجرا این است که بدون مشارکت مردم و بدون آنکه تک تک ما به عنوان کسانیکه در جامعه شهری زندگی می‌کنیم اگر به آداب شهروندی پایبند نباشیم و خود را در کشتی واحد حس نکنیم و بخواهیم زندگی جزیره ای و مستقل از دیگران در برخورد با معضلات اجتماعی داشته باشیم باز هم نمیتوان امیدی داشت که در شرایط بحران زا جامعه ما از اسیب درامان بماند و آسیب رسیدن به جامعه قطعاً اسیب های فردی به دنبال دارد.
با این پیش فرض باید بگوییم در ساعت های اولیه صبح دلیلی ندارد کولر ها روشن بماند یا اینکه به علت کار نکردن شناورها آب سر رفته از کولرها در ناودان خانه ها و آپارتمان ها جاری شود، در بیشتر موارد و نقاط مختلف کولرها در مواقع روز به دلیل کمبود فشار آب خشک کار می‌کنند و در طول شب با افزایش فشار آب پر می‌شوند و آب از مخزن آن سر می‌رود، آیا نمی توانیم با یک تدبیر کوچک جلوی این معضلات را بگیریم.
معمولاً شناور کولر که کار تنظیم آب ورودی به مخزن را انجام می‌دهد یا تنظیم نیست یا فرسوده است و یا سازنده اش آن را خوب نساخته است و یا مهمتر از همه افرادی که از آن برای خنک شدن استفاده می‌کنند بدون توجه هدر رفت آب کلید پمپ و سپس موتور کولر را می‌زنند.
آنچه در کولرهای آبی واضح است این است که در طراحی آن به موضوع جلوگیری از هدر رفت آب توجه جدی نشده و هدف فقط خنک کردن بوده است.
طی هفته های گذشته شهر صدرا در حاشیه شیراز و برخی از نواحی و مناطق کلان شهر شیراز با افت فشار و قطع آب دست و پنجه نرم می‌کنند، شهروندانی هستند که با داشتن فرد کهنسال و کودک و نوزاد در خانه باید مشکل بی آبی را هم تحمل کنند، شاید باور کردنی نباشد در سالهایی که از جنگ آب حرف می‌زدیم و اختلافاتی که بیشتر به مصرف آب کشاورزی بر می‌گشت اما اینک اختلاف بر سر چگونگی مصرف آب به درون کوچه ها و خانه ها کشیده شده است و صدها نفر را به لحاظ استفاده از موتور پمپ های کشنده آب به جان همسایگان انداخته است.
چرا نباید تشکل های مردمی‌، رسانه ها، نهادهای مدنی، پویش ها و کمپین ها در چنین شرایطی به کمک مردم بیایند و با آگاه سازی عمومی‌، قدمی در راه تحریک حس مشارکت برای بهتر مصرف کردن آب بردارند، اگر همین پویش ها و کمپین ها حداقل بتوانند ۱۰ درصد کولرهای آبی را هم ترمیم کنند یا حداقل یک ساعت از مصرف برق و آب در خانه ها بکاهند قطعاً ما می‌توانستیم تابستان بهتری را تجربه کنیم.

کولرها علت اصلی افت فشار آب در شیراز
مدیرعامل آبفای شیراز اخیراً در یک گفت و گوی رسانه ای اظهار داشت: مهم‌ترین علل افت فشار آب در شیراز مصرف بی‌رویه تعدادی از مشترکان، شروع فصل گرما و راه‌اندازی کولرهای آبی است.
الله‌بخش نظرپور با بیان اینکه وارد شدن کولرهای آبی به مدار، مصرف آب را به‌شدت افزایش می‌دهد، افزود: چنانچه شهروندان توصیه‌های مصرف بهینه آب را رعایت نکنند، امکان افت فشار یا حتی نوبت‌بندی آب نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد مردم شیراز از کولرهای آبی استفاده می‌کنند و هر کولرآبی در شبانه‌روز حدود ۳۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند بنابراین طبیعی است که در اوج گرما برخی از مناطق با افت فشار و یا قطعی آب مواجه شوند.
مدیرعامل آبفای شیراز تصریح کرد: در هر ثانیه بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ لیتر آب وارد شبکه می‌شود، ولی صرفه‌جویی نکردن برخی افراد موجب می‌شود در برخی مناطق افت فشار آب گزارش شود.
نظرپور اظهارداشت: امسال ۴ و ۵ دهم درصد تولید آب نسبت به حداکثر تولید سال گذشته افزایش یافته و این در حالی است که حدود ۸۰ درصد آب شیراز، از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود و خشکسالی‌های دهه اخیر موجب کاهش شدید آب این منابع شده و با وجود بارش‌های اخیر تغییر محسوسی در افزایش آبدهی چاه‌ها نداشته است.
وی گفت: در حال حاضر تعداد مشترکان آبفا شهرستان شیراز ۷۱۰ هزار مشترک ثبت‌شده است.
در هر حال کولرهای آبی، شهرها و روستاهای ما را تسخیر کرده‌اند و طی سالها مشکلات آن همچنان ادامه داشته و ابداعات مختلف به کار رفته مانند سایبان، عایق حرارتی، بزرگ کردن مخزن کولر و نصب تایمر نیز نتوانسته تغیر قابل توجهی در این محصول ایجاد کند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قاسم سجادیان
|
United Kingdom
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
این همه آپارتمان سازی خدمات آب هم میخاد مگر مین زبان بسته چقدراب داره ازبسازوبفروشهای سودجو هزینه مضاعف بگیرید جهت بهبودشبکه ابرسانی
قاسم سجادیان
|
United Kingdom
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
این همه آپارتمان سازی خدمات آب هم میخاد مگر مین زبان بسته چقدراب داره ازبسازوبفروشهای سودجو هزینه مضاعف بگیرید جهت بهبودشبکه ابرسانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار