کد خبر: ۷۶۰۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴ 09 July 2019

 

واعظی خواستار همکاری قوا برای رفع مشکلات شد!

در ماه رمضان بود بود که حسن روحانی در چند دیدار، خواهان اختیارات بیشتر برای اداره کشور شد. پس از نشر سخنان روحانی در رسانه‌ها، برخی از فعالان سیاسی این تقاضا را خالی از وجه دانستند و آن را بهانه‌ جدید روحانی برای ناکارآمدی دولتش دانستند.

اکنون و پس از گذشت یک ماه، روزنامه ایران که ارگان دولت است به سراغ محمود واعظی رفته و از او درباره این سخنان روحانی پرسیده است. واعظی با بیان اینکه اصل باید قانون اساسی و اجرای کامل آن باشد، اظهارکرد: وقتی شرایط کشور به گونه‌ای است که فشارها بیش از گذشته و زیاد است، طبیعتاً باید میزان همکاری‌ها و هماهنگی‌ها بیشتر باشد، از جمله اینکه اظهارنظرهایی که قوای دیگر مطرح می‌کنند، نباید به گونه‌ای باشد که برای قوای دیگر مانع ایجاد کند. لذا نظر آقای رئیس جمهوری بیشتر ناظر بر این است که در این شرایط، بیش از هر زمان دیگری می‌طلبد که هماهنگی میان قوای مختلف نزدیک‌تر بوده و همکاری‌ها بیشتر باشد.

واعظی گفت: منظور رئیس جمهوری این نیست که قانون اساسی قدرت کمی به رئیس جمهوری داده است، ایشان قبول دارد که قانون اساسی قدرت رئیس جمهوری را تعیین کرده است، از این‌رو ایشان هم بیشتر از آنچه که قانون اساسی برای رئیس جمهوری تعیین کرده است، نمی‌خواهد. ایشان معتقد است در شرایطی که تا این اندازه با فشارهای خارجی و محدودیت‌های داخلی، مثلاً در زمینه بودجه مواجه هستیم، باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم.

در این زمینه باید از محمود واعظی پرسید منظور ایشان از اینکه «اظهارنظرهایی که قوای دیگر مطرح می‌کنند، نباید به گونه‌ای باشد که برای قوای دیگر مانع ایجاد کند» چیست؟ آیا ایشان انتظار دارند قوای دیگر، وظایف نظارتی‌شان را در قبال دولت انجام ندهند؟

در اینکه همه قوا و نهادهای کشور در شرایط کنونی باید به یکدیگر کمک کنند تا شرایط اقتصادی بهبود یابد، هیچ شکی نیست و شورای هماهنگی سران قوا هم به همین جهت تشکیل شده است؛ اما این همکاری نباید باعث زیرپا گذاشتن قانون شود. قانون، وظایف نظارتی برای برخی قوا در نظر گرفته است و این نظارت، مطابق قانون باید انجام شود.

به نظر می‌رسد با تشکیل شورای هماهنگی سران قوا بهترین راه برای همکاری سایر قوا با دولت صورت پذیرفته و دیگر بهانه‌ای برای کمبود اختیارات قابل قبول نیست.

***

سردرگمی و اختلافات درونی اصلاح‌طلبان

عملکرد دولت، مجلس و شورای شهری که با حمایت اصلاح‌طلبان بر سر کار آمده‌اند تا اینجای کار، ضعیف بوده است.امری که عموم اصلاح‌طلبان به آن معترف‌اند.

مصطفی کواکبیان در برنامه‌ای تلویزیونی گفته است:‌ زمانی ما برای حمایت از روحانی شب و روز نداشتیم اما رویمان نمی‌شود بگوییم حمایت کردیم‌، ما با اصلاح طلبی که بخواهد لزوما با دولت زلفش گره بخورد لازم نیست هماهنگ باشیم.

وی با بیان اینکه ما به عملکرد فراکسیون امید ایراد داریم، افزود: اصلاح طلبان ممکن است به عملکرد فراکسیون امید ایراد داشته باشند اما اصلی ترین ایراد این است که از اول افرادی در لیست آوردیم که با عکس سلفی گرفتند اما زنبیل‌شان را جای دیگری گذاشتند، پنجاه وچند نفر بودند که به عارف رای ندادند. ۱۵۷ نفر در لیست ما بودند که در مرحله اول آقای عارف برای ریاست مجلس ۳ رای آورد از این ۵۰ نفر کجا رفتند مشکل ما اینجاست.

کواکبیان خاطرنشان کرد: مجلس خود آنگونه که باید در راس امور باشد نیست،ما که تعارف نداریم گاهی به ما می‌گفت می‌گویند ما خانه‌تکانی خواهیم کرد پس از مجلس چه کردید؟ حق مردم است بنده هم اینجا اعتراف می کنم ما آن حرف هایی را که زدیم نتوانستیم عملیاتی کنیم.

این ضعف عملکرد باعث شده است اصلاح‌طلبان دچار نوعی سردرگمی برای انتخابات پیشِ‌رو شوند. روزنامه شرق در گزارشی با مرور اظهارات مختلف و بعضا متناقض اصلاح‌طلبان درباره انتخابات نوشته است: «آنچه اکنون از پسِ این حجم از نظرات متفاوت به دست می‌آید، این است که تا این لحظه که فقط چند ماه تا انتخابات مجلس باقی مانده است، هیچ رویکرد دقیق، عینی و اجرائی درباره انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان وجود ندارد و گرچه برخی باور دارند که اصلاحات همچنان به‌درستی از سرمایه اجتماعی خود بهره بجوید، اما اصلاحات در گرفتاری کشمکش‌ها و شاید ناامیدی‌ها عملا آرام‌آرام خود را از صحنه انتخابات کنار می‌کشد، باز هم نه کنار‌کشیدنی از جنس دیدگاه حجاریان بلکه از پسِ دعواهای درون‌جناحی میان‌حزبی.بنابراین شاید بخش مهمی از مشکلات جریان اصلاحات فقط معطوف به نوع نگاه شورای نگهبان به نیروهای اصلاح‌طلب نباشد؛ بلکه از اختلافاتی نشئت می‌گیرد که باید حل شود.»

اختلافاتی که شرق به آن اشاره کرده است از سنخ اختلافاتی است که برای گروه‌هایی که قدرت را در دست دارند رخ می‌دهد. این اختلافات در ماجرای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به‌خوبی نمود پیدا کرده است.

محسن رهامی از فعالان اصلاح‌طلب و از اعضای شورای سیاستگذاری در گفت‌وگو با ایران اظهار کرده است: «در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نماینده­ های آقای خاتمی و آقای عارف حضور ندارند؛ می‌خواستند خلأ حضور اشخاص مؤثر برطرف شود. انتقادی که برخی از دوستان به شورای عالی سیاستگذاری وارد می‌دانند و به همین دلیل حاضر نیستند در آن حضور پیدا کنند همین است؛ می­‌گویند این اشخاص حقیقی یا نماینده حزبند که باید با تابلوی حزب بیایند، اگر عضو حزب نیستند، باید حزب تشکیل بدهند. به گفته این افراد، شخص حقیقی نمی‌تواند با رأی مساوی کنار دبیرکل یک حزب قرار بگیرد. در واقع جبهه جدید یک مفر و نام قانونی برای شورای سیاستگذاری است…

الان سید هادی خامنه ­ای، آقای کرباسچی، آقای کواکبیان، آقای کمالی و آقای مرعشی به دلایل یاد شده به جلسات شورای عالی سیاستگذاری نمی‌آیند. به همین دلیل[عملکرد ضعیف شورای شهر] هم برخی از آنها که قبلاً به جلسات شورای سیاستگذاری می‌آمدند، الان اصلاً حاضر نیستند همکاری کنند. آن موقع حتی اگر خودشان نمی‌آمدند، نماینده‌ای می‌فرستادند؛ مثل آقای هادی خامنه ­ای و آقای کمالی و آقای کرباسچی. مثلاً کارگزاران آقای مرعشی را می‌فرستاد، بعد آقای طاهر‌نژاد را فرستاد و الان هیچ کس را نمی‌فرستد…

گفت‌و‌گوهایی داشتیم؛ چند جلسه نیز با دبیران کل احزاب داشتیم. اگر انشعاب شود، به ضرر همه ماست. متأسفانه الان اختلافات به بیرون درز کرده است و قضیه آقای نجفی باعث شد که اختلافات به بیرون درز کند.»

***

انتقاد باهنر از سعید حجاریان

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا در نشستی خبری با بیان اینکه قاعدتاً ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات آتی به اسم جمنا نخواهد بود، تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم که ائتلاف بزرگ‌تری را تشکیل دهیم اما این مسئله به معنای کنار گذاشتن جمنا، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب و جبهه متحد نیست، در انتخابات آینده با یک اسم جدیدی در عرصه حضور پیدا می‌کنیم.

باهنر در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیت الله مصباح یزدی اخیراً گفته است که به اصلح رأی دهید حتی اگر آن فرد اصلاح طلب باشد، اظهار داشت: بنده چنین سخنی را نشنیده ام و قاعدتاً او حتماً توضیحات بعدی را خودشان در این باره خواهند داد و این مسئله را تبیین می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

باهنر: با نظریه آیت‌الله مصباح موافق نیستیم/ ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات آتی به اسم جمنا نخواهد بود

وی افزود: البته آیت الله مصباح یزدی قبلاً هم گفته بودند از اصلح حمایت کنید حتی اگر آن فرد رأی نیاورد که ما با این نظریه موافق نیستیم و معتقدیم باید از کسی در انتخابات حمایت کنیم که صلاحیت لازم و امکان رأی آوری داشته باشد چرا که انتخابات و فعالیت سیاسی منوط به نتیجه است و ما صالح مقبول را به اصلح غیرمقبول در انتخابات ترجیح می‌دهیم و از کسی حمایت می‌کنیم که امکان رأی آوری داشته باشد.

باهنر همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد دو نگاه مختلف در جریان اصلاحات درباره انتخابات آتی شکل گرفته است که یک جریان را نبوی مدیریت می‌کند و بر حضور پرشور تأکید می‌کند و در مقابل حجاریان بحث حضور مشروط را مطرح می‌کند، گفت: بنده تصور می‌کنم که این مسئله صرفاً یک تقسیم کار است و قرار شده است که یک نفر اصلاح طلب تند و یک نفر اصلاح طلب نرم شود.

وی افزود: افرادی در تیپ حجاریان و در دولت اصلاحات معتقد به تحریم، استعفا و هنجارشکنی بودند اما پس از مدتی این افراد رسماً اعلام کردند که اصلاح طلبان هم اگر مطالبه‌ای دارند باید پای صندوق‌های رأی بروند و حتی رسانه‌های خارجی هم این مسئله را مطرح کردند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری اظهار داشت: هیچکس پس از انقلاب از تحریم سودی نبرده است بلکه موقعیت و فرصت‌های خود را از دست داده‌اند و اگر این افراد، امروز بحث حضور مشروط را مطرح می‌کنند، موضوعی تکراری و نخ نما است.

***

تعریف و تمجیدکیهان از گاندو

روزنامه کیهان با تمجید از سریال گاندو نوشت: هنوز مدت زیادی از پخش سریال تلویزیونی «گاندو» سپری نشده که داد و هوار و فغان برخی از شبکه‌های رسانه‌ای زنجیره‌ای در خارج کشور به هوا رفته و فریاد تحریف تاریخ و شخصیت‌های تاریخی، فضاهای اینترنتی را پر کرده است.

سریال تلویزیونی «گاندو» علیرغم زمان طولانی انفعال رسانه ملی در قبال وقایع مهم تاریخی و به خصوص اتفاقات اخیر کشور، اگرچه دیر اما به روی آنتن رفته تا بلکه همه آن کاستی را جبران نماید. سریالی که به بخشی از مهم‌ترین ماجراهای جاسوسی چند دهه اخیر در ایران و بلکه در خاورمیانه می‌پردازد. ماجرایی که بابت تمام شدنش، دولت اوباما اعلام کرد ۱/۷ میلیارد دلار پول نقد به ایران پرداخت کرده است!

سریال «گاندو» به ماجرای جاسوسی جیسون رضاییان می‌پردازد، یکی از سرجاسوسانی که تا بیخ گوش بالاترین مقام اجرایی کشور نفوذ کرده بود به طوری که ادعا کرد، حتی طعم آدامس او را می‌داند! و در این سریال بسیاری از ناگفته‌های پرونده او برای اولین بار افشاء می‌شود، از حکم صریح اوباما برای انتصابش به سفارت آمریکا در ایران (پس از سقوط نظام جمهوری اسلامی)! تا ارتباطات بین‌المللی‌اش در گستره‌ای به وسعت چین تا اروپا و آمریکا تا روابطش با جاسوسان محیط زیست و… و تا فداکاری‌های سربازان گمنام امام زمان(عج) و ‌اشراف‌شان بر فعالیت‌های جاسوسان بین‌المللی که تا نزدیک رئیس‌موساد نفوذ کرده و تصاویر آنها را بدست آورده بودند.

در مطلبی که وب سایت رادیو زمانه (وابسته به سرویس اطلاعاتی هلند و سازمان CIA) درباره این سریال نوشته، آمده است:

«… تلاش برای تخریب جیسون رضائیان اما کاملاً آشکار است. رضائیان (خبرنگار واشنگتن‌پست در تهران) پنج سال قبل در ایران به اتهام نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های «ضد تحریمی ایران» از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌ای ایران بازداشت شد و بر اساس توافق هسته‌ای در چارچوب مبادله زندانیان ۲۶ دی ۱۳۹۴ آزاد شد.در مجموعه تلویزیونی «گاندو»، رضائیان (با نام مایکل هاشمیان) به عنوان یک جاسوس بسیار خبره و کارکشته سازمان سیا با خویی پرخاشگر و زن‌باره که از هیچ جنایتی هم رویگردان نیست معرفی می‌شود…»

از امثال این خبرها و تحلیل‌ها معلوم می‌شود که سریال «گاندو» به هدف زده است! اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که علی‌رغم همه محاسن سریال «گاندو»؛ نمایش تصاویر بازیگران زن ایرانی به کلاه‌گیس و یا بدون حجاب به نوعی نقض قوانین به حساب می‌آید.

***

پرویز فتاح از کمیته امداد رفتنی شد؟

انصاف‌نیوز نوشت: «شنیده‌ی انصاف نیز حاکی از این است که پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان شده است. محمد سعیدی کیا از ۳۱ تیرماه ۹۳ یعنی پنج سال پیش تاکنون ریاست این بنیاد را برعهده داشت. محمدباقر قالیباف نیز یکی از گزینه‌هایی بود که بارها در رسانه‌ها برای ریاست احتمالی او گمانه‌زنی شده بود. فتاح تاکنون رییس کمیته‌ی امداد امام خمینی بود.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار