بررسی  بخشی از کارکرد مرز مهران که با تلاش های مستمر و علمی نه ماهه مدیریت جدید گمرکات استان حاصل شده ،گویای عمق تاثیر گذاری یک انتصاب تحصصی حساب شده  وبدور از زد وبندهای سیاسی وقبیله ای است ،انتظار می رود مسئولین استان با استمرار چنین شیوه ای در انتصاب مدیران در مناصب مدیریتی تخصصی زمینه ساز تحول جدی در استان شوند:
کد خبر: ۷۶۲۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹ 13 July 2019

تابناک ایلام ::استان ایلام با برخورداری از 430کیلو متر مرز مشترک با کشور عراق ومرز تجاری و بازارچه مرزی ،در کنار سایر مزیت های نسبی ،در واقع یکی از مزیتهای مهم اقتصادی تاثیر گذار در توسعه ای استان وحتی کشور را از آن خود کرده است .

اهتمام ویژه به این پتانسیل عظیم بعنوان اولین خاکریز اقتصادی در شرایطی که کشور با یک جنگ تمام عیار اقتصادی گریبانگیر است -می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی و مالی متنابه را مرتفع نماید . بدون شک در زمانی که کشور با تحریم های بسیار سخت ارزی ونفتی روبرو شده واین موضوع به عنوان مانعی بزرگ در مسیر  ارز آوری کشور قرار گرفته است،اهمیت یک بازارچه قوی مرزی و گمرک هوشمند  بر همگان آشکارتر خواهد شد.

درست یکسال پیش که مدیریت ناصحیح ،غیر علمی عجین شده با نگاههای قبیله گرایانه مدیر پیشین گمرک استان ایلام ،برروند صادرات غیر نفتی از مرز مهران تاثیر منفی گذاشت وبه گفته رییس گمرک ایران ، میزان صادرات از این مرز رابه نصف تقلیل داد ،این رسانه در هشداری به مدیران استانی ،ضرورت تغییر در مدیریت گمرک استان واستفاده از نیرویی دلسوز ،جسور واهل فن که بتواند این مزیت مهم را به نحو مطلوب بالفعل نماید، گوشزد کرد(اینجا بخوانید)

پس از مدت کوتاهی با درک این موضوع از سوی مسئولین استان وپیگیری های استاندار ایلام ،مدیریت گمرک مهران تغییر و نیرویی باتجربه وبومی استان درراس آن گماشته شد که اتفاقا توانست مهمترین دغدغه رسانه ومسولین اقتصادی استان وکشور در حوزه افزایش صادرات غیرنفتی و ارزآوری را برآورده نماید.

امروز با گذشت نزدیک به نه ماه از حضور " روح الله غلامی " در راس گمرکات استان ایلام ،شاهد رشد چندبرابری صادرات در این مرز هستیم ،صادراتی که می تواند در روزگار سخت تحریمهای اقتصادی به میدان آمده وبخش قابل توجهی از ناکامی های اقتصادی کشور در تامین ارزمورد نیاز را جبران نماید .

بررسی  بخشی از کارکرد مرز مهران که با تلاش های مستمر و علمی نه ماهه مدیریت جدید گمرکات استان حاصل شده ،گویای عمق تاثیر گذاری یک انتصاب حساب شده  وبدور از زد وبندهای سیاسی وقبیله ای است ،انتظار می رود مسئولین استان با استمرار چنین شیوه ای در انتصاب مدیران در مناصب مدیریتی تخصصی، زمینه ساز تحول جدی در استان شوند:

*میزان مجموع صادرات از مرز مهران ۴۴۸۳۰۰ تن.  با ارزش دلاری ۲۹۱،۰۸۲،۷۴۰ دلار  که نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی ۴۹ درصد و از لحاظ ارزش دلاری رشدی ۳۳ درصدی را شاهد بوده ایم 
 
*میزان صادرات اظهار شده از مرز مهران ۲۰۸۰۶۴ تن با ۱۹۵،۱۵۶،۰۰۰ دلار که رشد ۸۴ درصدی را شاهد بودیم 
 
*مجموع ترددات مسافرین از مرز مهران ۷۴۵۵۴۸ نفر که رشدی ۱۰ درصدی را پشت سر گذاشته است 
 
*مجموع درآمد ملی و استانی در گمرکات استان ایلام ۲۵،۰۲۶،۸۰۰،۰۰۰ ریال که رشد ۶۰۱ درصدی داشته است 
 
*در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعداد ۳۷ پرونده تشکیل شده  که دارای رشد ۴۲۹ درصدی از لحاظ تعداد پرونده 
و  مبلغ ۴،۳۷۷،۰۰۰،۰۰۰ ریال از لحاظ ریالی رشد ۵۶۷ درصدی را پشت سر گذاشته است .
 
*در حوزه مبارزه با مواد مخدر ؛پس از جلسه مهم در استانداری با استقرار واحد سمگا گمرک در سالن مسافری  ۷ مورد کشف مواد مخدر  و همچنین در امانات پستی دو مورد کشفیات مواد مخدر که به روش ماهرانه ای در بسته چای و یک مورد دیگر اغشته با پارچه  کشف گردیده است .
 
*باسکولهای بیرون محوطه گمرک نصب و راه اندازی گردیدند که موجبات رضایت تجار و ترخیص کاران گردید. 
 
*رتبه اول گمرک مهران از لحاظ تعداد اظهارنامه با ۱۰،۲۰۳ اظهار نامه ، در بین گمرکات مرزی کشور همه اینها بررسی دقیق می شود 
 
*از اول خرداد ماه تا کنون این مرز در بین مرزهای صادراتی به کشور عراق رتبه اول در مجموع صادرات کالا به کشور عراق کسب نموده است
 
*تعداد ۵۰۱۵ اسکن کامیونی انجام شده که با ۲۲ درصد رشد حاکی از کنترل بیشتر استضمن اینکه با ایجاد ارتباطات خوب و کاری با طرف عراقی مشکلات چه بصورت تلفنی چه حضوری بسرعت در گمرک حل می گردد. شاهد این مدعا بسته نشدن مرز به هر دلیلی از طرف عراق میباشد ،
 
*در مبارزه با خروج کالای اساسی طبق بررسی بعمل آمده در بین گمرکات مرزی بیشترین کنترل به عمل می آید و ۱۱ پرونده از اول خرداد با برخورد جدی تر با سرکاروانهای انفرادی تشکیل شده است
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار