مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از آموزش امسال ۱۵۰۰ کشاورزان کرمانشاهی با معایب سوزاندن پسچر مزارع خبر داد.
کد خبر: ۷۶۲۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶ 14 July 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک و به نقل از سازمان جهاد کشارزی، کوروش مهرابی مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی ترویجی برای آشنایی کشاورزان با معایب آتش زدن پسچر مزارع، گفت: از ابتدای سال تاکنون کلاس‌های آموزشی در این رابطه با حضور ۱۵۰۰ نفر از کشاورزان استان کرمانشاه برگزار شده است.

مهرابی ادامه داد: همچنین مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کارشناسان و مروجان کشاورزی نیز تلاش کرده اند تا آگاهی کشاورزان را در مورد مزایای حفظ کاه و کلش و باقیمانده‌های محصولات کشاورزی در خاک و معایب سوزاندن بقایای گیاهی بر روی تولید، خاک زراعی و محیط زیست بالا برده و نسبت به بکارگیری راهکار‌های جایگزین اقدام کنند.

وی گفت: دلیل اصلی روی آوردن کشاورزان به آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی کنترل آفات و علف‌های هرز، حذف سریع بقایای گیاه قبلی از زمین و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی است اما سوزاندن بقایای گیاهی موجب تخریب بافت و ساختمان خاک  افزایش فرسایش خاک و بالا رفتن مصرف کود‌های شیمیایی و گاهی دامنه آتش به عرصه‌های محیط زیستی و منابع طبیعی هم کشیده می‌شود .

مهرابی در ادامه با اشاره به در برنامه بودن توسعه کشاورزی حفاظتی در کشور و استان کرمانشاه، اظهار کرد: در این نوع کشاورزی، بقایای گیاهی کشت قبلی در زمین باقی می‌ماند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار