نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بیش از هفت هزار فرد به بنیاد مسکن مراجعه و گزارش تخریب منازل را ارائه داده اند.
کد خبر: ۷۶۲۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸ 14 July 2019
غلامرضا شریعتی در جلسه ستاد مدیریت بحران مسجدسلیمان که امروز (۲۳ تیرماه) در خصوص آخرین وضعیت زلزله ۵.۷ ریشتری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکریم که در این حادثه تلفات جانی نداشته‌ایم و به لطف الهی افرادی که مصدوم شدند به موقع خدمات درمانی را دریافت کردند که از همه دست‌اندرکاران تشکر می‌کنیم.
 
به گزارش"تابناک" وی افزود: مسجدسلیمان به علت قدمت و فرسودگی،  بافت آلوده و آسیب‌پذیری مناطق، پتانسیل آسیب را داشته است و زلزله مساله را تشدید کرده است که باید از این فرصت جهت بهبود شرایط استفاده شود.
 
استاندار خوزستان گفت: در کشور با بلاهای مختلفی مواجه هستیم. هنوز از سیل رهایی پیدا نکرده‌ایم و کار بازسازی پس از سیل و پرداخت خسارات در حال انجام است. باید زلزله نیز مانند سیل با همدلی و همراهی مدیریت شود.
 
شریعتی تصریح کرد: مذاکراتی با دولتمردان انجام شده است اما ابتدا باید در خصوص میزان خسارات زلزله برآورد لازم انجام شود. بنیاد مسکن در حال ارزیابی خسارات است که پس از تکمیل ارزیابی‌ها، سریعا گزارش آن به دولت ارائه می‌شود تا مصوبه‌ای جهت انجام اقدامات لازم داشته باشیم.
 
وی افزود: خوشبختانه مدیریت بحران و همه دستگاه‌ها وارد کار شدند و اقدامات لازم را انجام دادند. با توجه به این شرایط باید حتی منابع استانی را به سمت این منطقه گسیل دهیم.  یکی از مصوبات این جلسه، احداث این مدارس در شهرستان مسجدسلیمان است و در صورت لزوم اعتبارات شهرستان‌های دیگر برای احداث این مدارس جابه‌جا می‌شود.
 
استاندار خوزستان گفت: در حال حاضر تحصیل دانش‌آموزان در سال جدید جزو اولویت‌ها است و باید شرایط تحصیل برای دانش‌آموزان فراهم شود و نمی‌شود دانش‌آموزان در مکان‌های خطرساز تحصیل کنند.
 
شریعتی بیان کرد: همچنین اداراتی که تخریبی هستند باید سریعا مکانی را اجاره کنند یا اگر دستگاه دولتی، ساختمان مازاد قابلی استفاده دارد، در اختیار اداره قرار دهند تا ساختمان اداره احداث و حداقل خدمات به مردم ارائه شود.
 
وی تصریح کرد: همچنین باید شرایط جهت اسکان موقت فراهم شود و باید این موضوع در شهرستان حل شود.
 
استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم همراهی سایر دستگاه‌های ذیربط، بیان کرد: نباید امکاناتی در دست برخی دستگاه‌ها باشد و دریغ کنند و زلزله‌ای رخ دهد و اتفاق ناگواری پیش بیاید.
 
شریعتی عنوان کرد: فعلا باید شرایط حفظ شود و بهبود یابد تا تصمیم اصلی و شرایط پایداری برای این منازل اخذ شود اما تا برآورد انجام شود نمی‌توانیم تصمیمی بگیریم.
 
وی با بیان اینکه کنترل بیماری‌های واگیر در سیل کار بسیار سنگینی بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه اکنون برخی از زلزله‌زدگان در سالن‌های ورزشی یا اماکن دیگر قرار دارند و به صورت جمعی زندگی می‌کنند، باید مجموعه بهداشت و درمان مانند سیل مراقبت لازم را انجام دهد و تیم‌های بهداشت و درمان مستقر شوند زیرا احتمال وقوع بیماری‌های روده‌ای وجود دارد.
 
استاندار خوزستان گفت: شدت زلزله کمتر از سیل اخیر است اما ممکن است کم‌توجهی ما عواقبی ایجاد کند که توجیه نداشته باشند و باید مسئولین حساسیت لازم را داشته باشند. 
 
وی ادامه داد: بنیاد مسکن باید سریعا برآوردهای دقیق و کارشناسی و قابل دفاع را تکمیل کنند تا بتوانیم موارد مورد نیاز را پیگیری کنیم. 
 
شریعتی گفت: همچنین بررسی امکان زیست‌پذیری و سکونت در شش منطقه آلوده مصوب شده و باید اجرایی شود.
 
وی تصریح کرد: بحث استقرار کانکس در مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب نتایج خوبی نداشت و در سیل تاکید کردند که کانکس در اختیار سیل‌زدگان قرار ندهیم. با این وجود با توجه به اینکه راه حل دیگری نداشتیم، با مسئولیت خودم حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کانکس در اختیار سیل‌زدگان قرار دادم.
 
همچنین علی خدادادی اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع زلزله در شهرستان مسجدسلیمان، تیم‌های مختلفی به این شهرستان اعزام شد.

وی افزود: هرچند خسارت های جانی در این شهرستان نداشتیم ولی خطر پذیری در زلزله های با شدت کمتر برای این شهرستان افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان تصریح کرد: باید ضمن آمادگی لازم برای مقابله با زلزله های بعدی، اطلاع رسانی‌های لازم همراه با آموزش های تخصصی برای مردم شهرستان داشته باشیم.

خدادادی گفت: شهرستان مسجدسلیمان که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته و در برخی مناطق از محرومیت‌های مفرطی رنج می‌برد، نیازمند توجه بیشتر و یک همت و عزم ملی است.

وی تصریح کرد: نشت نفت و گاز با توجه به تغییر بافت زمین در شهرستان مسجدسلیمان از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گرفته و اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

علی قربانی  مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس خوزستان اظهار کرد: بعد از وقوع زلزله تا این لحظه ۱۳ مدرسه سنگی دچار آسیب شده و حدود ۹۰ کلاس درس تخریب و نیازمند بازسازی مجدد هستند.

وی افزود: سه مدرسه نیازمند مقاوم سازی و ۱۰ مدرسه نیازمند تعمیرات هستند.

مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس خوزستان تصریح کرد: ۲۵ میلیارد تومان پروژه برای شهرستان مسجدسلیمان تعریف شده که تاکنون اجرایی نشده است.

قربانی گفت: برای مناطق روستایی چهار پروژه نوسازی مدارس شهرستان مسجدسلیمان شروع به کار کرده است.

وی اضافه کرد: در استان خوزستان ۱۳ منطقه با وضعیت حساس وجود دارد که برای بازسازی آنها به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس خوزستان بیان کرد: این اعتبار کلان در حالی مورد نیاز است که کل بودجه نوسازی مدارس استان خوزستان تنها ۲۵ میلیارد تومان تعیین شده است.

وی افزود: تا چند روز آینده هیئتی از سوی سازمان نوسازی مدارس کشور به شهرستان مسجدسلیمان اعزام و اعتبارات ویژه برای بازسازی و نوسازی مدارس این شهرستان در نظر گرفته شود.

قربانی گفت: مدارسی که حتی دیوارها و اماکن آنها تنها ترک برداشته اند، هر لحظه شاید با زلزله ای با ریشتری به مراتب کمتر از زلزله قبلی تخریب شوند.

مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس خوزستان خبرداد: طرح تخریب، نوسازی و بازسازی مدارس شهرستان مسجدسلیمان تدوین شده که در گروه بعدی به استانداری خوزستان ارائه می‌شود.

در ادامه محمد جواد اشرفی اظهار کرد: پس از وقوع زلزله همکاران نسبت به نمونه گیری از بافت های مختلف اقدام لازم صورت گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه ۶ منطقه این شهر در سال ۷۹ به عنوان مناطق آلوده به نفت اعلام شده بودند که گسل های فعالی هم دارند، فعال شدن آنها در زلزله اخیر باید مورد توجه ویژه قرار می‌گرفت.

مدیرکل محیط زیست خوزستان تصریح کرد: باید ریسک پذیری در این ۶ منطقه به صورت مجزا مورد بازبینی قرار بگیرد چون ممکن است شکاف های زمین در این مناطق خطر ساز شوند.

اشرفی گفت: همچنین طرح جامع آلودگی هوا در مسجدسلیمان مورد ارزیابی قرار بگیرد.

علی عسکر ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان اظهار کرد: امروز شرایط ویژه‌ای در استان داریم که گرمای هوا آن را متمایز می کند؛ بنابراین امکان اضطراری برای رفاه مردم مناسب نیست.

وی افزود: منازل در بستر ناامن یعنی بافت فرسوده قرار گرفته اند و در چنین وضعیتی شرایط زندگی مردم دشوار است.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بیش از هفت هزار فرد به بنیاد مسکن مراجعه و گزارش تخریب منازل را ارائه داده اند.

ظاهری گفت: شهر در جایگاهی قرار دارد که توسعه آن طور که باید و شاید در آن تحقق نیافته است.

وی ادامه داد: ۸۵ هکتار زمین مستعد در اختیار ارتش قرار دارد ولی مردم به اجبار در دره ها فعالیت و زندگی می کنند.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بین ۲۲ تا ۲۳ اداره از زلزله آسیب دیده اند و حدود چهار مورد آنها تحت هیچ شرایطی امکان حضور ندارند.

ظاهری گفت: ۱۶ مدرسه شهرستان در حال حاضر آماده ریزش هستند که فرزندان مردم امکان حضور در چنین اماکنی را ندارند.

وی افزود: امکانات تجهیزات لازم برای مدیریت این فضا در شهرستان مسجدسلیمان وجود ندارد و از استاندار خوزستان تقاضای حمایت مستقیم شهرستان مسجدسلیمان را داریم.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در صورت امکان از استاندار تقاضا داریم با هیئت دولت رایزنی لازم را انجام و برای کمک به مسجدسلیمان یک تکلیف و تعهد ایجاد کند.

ظاهری ادامه داد: اداره کل بنیاد مسکن تا مدت ها باید پاسخگوی مردم شهرستان مسجدسلیمان باشند چون خانه‌های آنها از زلزله آسیب جدی دیده است.

وی تصریح کرد: مدیریت بحران باید تمام منابع اعتباری زلزله شهرستان مسجدسلیمان را در مرحله اول برای حل معضل اسکان مردم به کار بگیرد.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود اینکه شرایط لجستیکی خوبی نداشتیم اما حضور مدیران و پیگیری‌ها خصوصاً حضور ویژه استاندار خیلی خوب بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار