کارگروه شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان
سید مهدی حسینی زاده : در خصوص وضعیت آب وفاضلاب استان از سوی مردم مورد سوال قرار می‌گیرم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص اهواز باید نگاه و رویکرد جدی داشته باشند چون این کار به تنهایی از عده استان بر نمی‌آید و نیاز به اقدام اساسی از سطح ملی دارد.
کد خبر: ۷۶۳۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸ 15 July 2019

غلامرضا شریعتی پیش از ظهر امروز در سومین کارگروه شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان به حضور نیافتن متولیان اصلی سلامت در این نشست اشاره و اظهار کرد: حضور نیافتن آب و فاضلاب، محیط‌زیست، شهرداری اهواز و دستگاه‌های دیگری که نقش مهمی در شورای سلامت و تأمین‌کننده زیرساخت‌های سلامت هستند، را نمی‌پذیرم.

به گزارش"تابناک" وی ادامه داد: اگر روسای این دستگاه‌ها بخواهند با این روش ادامه دهند و در جلسه بعدی حضور پیدا نکنند با نامه کتبی به وزرای مربوطه، عذرشان را می‌خواهم و این تذکر آخر است.

شریعتی در ادامه به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص هرس درختان کونوکارپوس در اهواز اشاره کرد و گفت: باید ادارات و شهرداری‌ها خود را برای بارش‌های آینده آماده و منتظر آمار هواشناسی نباشند و هرس درختان هرچه سریع‌تر انجام پذیرد.

وی اضافه کرد: اداره کل امور شهری استانداری خوزستان به تمام فرمانداران شهرستان‌های خوزستان مخصوصاً آبادان و تمام دستگاه‌ها دستور هرس این درخت را ابلاغ و به صورت جدی پیگیری کنند.

استاندار خوزستان، لایروبی و آهک کشی روباز را کار ساده‌ای دانست و تصریح کرد: سیلاب ۹۸ لایروب رودخانه‌ها بوده چرا که در سال‌های گذشته اصلاً لایروبی نشده‌اند.

وی در این جلسه به برخی فرمانداران که در لایروبی و آهک کشی عملکرد ضعیفی داشتند، تذکر داد و افزود: لایروبی مناطق غرب اهواز بسیار درصد پایینی دارد و باید به شهرداران این مناطق تذکر داده شود و ماه آینده گزارش متفاوتی را ارائه دهند و اگر مسئولی اهمیت به این موضوع نداد باید عزل شوند.

شریعتی در ادامه به آب شرب روستای خلیفه حیدر شوش اشاره و تشریح کرد: اینکه این روستا با فاصله کم از رودخانه هنوز آب شرب ندارد را باید ناکارآمدی مدیریت آب و فاضلاب روستایی دانست و باید تا یک هفته آینده پلان کاری خود را ارائه دهد.

استاندار خوزستان در پایان به سگ‌های ولگرد و میزان گزش‌ها اشاره و بیان کرد: طبق شرع، انسان در اولویت است؛ بنابراین باید تدابیری برای سگ‌های ولگرد اندیشیده و گزش‌ها از بین بروند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص بسته خدمات پایه سلامت کارکنان دولت گفت: اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان تشکیل شورای ارتقای سلامت و برگزاری یک جلسه آموزشی، شرکت آب و فاضلاب روستایی سازمان محیط زیست برگزاری جلسه آموزشی، شرکت مخابرات تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و برگزاری یک جلسه آموزشی و سازمان صنعت و معدن و تجارت تدوین برنامه عملیاتی (اولیه) را در برنامه‌های خود داشته‌اند.

سید مهدی حسینی زاده ادامه داد: در خصوص وضعیت آب وفاضلاب استان از سوی مردم مورد سوال قرار می‌گیرم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص اهواز باید نگاه و رویکرد جدی داشته باشند چون این کار به تنهایی از عده استان بر نمی‌آید و نیاز به اقدام اساسی از سطح ملی دارد.

وی در خصوص مصوبه زیرساخت سامانه‌های اینترنتی در حوزه سلامت گفت: در گذشته برای طرح تحول سلامت بر اساس جمعیت اعتبار تخصیص می‌یافت اما در حال حاضر این کار بر اساس عملکرد صورت می‌گیرد و به علت مشکلات اینترنتی ثبت عملکرد در سامانه سیب (سیستم یکپارجه بهداشت) با مشکل مواجه است که به تخصیص اعتبارات و خدمات دهی به مردم لطمه می‌زند.

حسینی زاده همچنین با اشاره به آمار گزش دراستان اظهار داشت: در سال ۹۶، هشت هزار مورد گزیدگی داشتیم و ۲۴ میلیارد تومان هزینه سرباری برای حوزه سلامت به همراه آورد و با توجه به افزایش حیوانات ولگرد بدون صاحب در سه ماهه اول ۹۷، ۲ هزار و ۳۷۸ مورد گزیدگی و در مدت مشابه امسال ۲ هزار و ۸۱۸ مورد گزارش شد که اقدامات مثبتی باید ازجانب شهرداری‌ها انجام شود.

همچنین دکتر ایرج نظری با اشاره به اجرای طرح ملی کنترل فشار خون اظهار کرد: این برنامه جهت کاهش فشار خون افراد بالای 30 سال، بیماران کلیوی و مادران باردار در سطح کشور اجرا شد. در این طرح هدف‌گذاری شده بود که فشار خون 50 درصد جمعیت گروه هدف اندازه‌گیری شود که خوشبختانه در مجموع استان خوزستان،‌ فشار خون 90 درصد گروه هدف پایش شده است و این اقدام نشان از همکاری خوب مردم است.

وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی دستگاه‌های ذیربط  جهت هرس درختان کنوکارپوس، تصریح کرد: نگرانی ما از این است که بارندگی زودتر رخ دهد. متاسفانه در این جلسه مدیرکل سازمان هواشناسی خوزستان حضور نداشت تا گزارشی ارائه دهد که آیا بارندگی زودتر رخ می‌دهد یا خیر تا اگر بارندگی زودتر رخ دهد، هرس درختان نیز تسریع یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برخی از ادارات که محدوده اداری بزرگی دارند باید جهت هرس کنوکارپوس اقدام کنند اما متاسفانه برخی ادارات یا دستگاه‌ها مانند دانشگاه شهید چمران اقدامات خوبی در این راستا انجام نمی‌دهند.

نظری بیان کرد: علی‌رغم اینکه ثابت شده است که هرس درختان در کاهش ایجاد مشکلات تنفسی بعد از بارندگی فصل پاییز تاثیرگذار است اما همچنان می‌بینیم برخی دستگاه‌ها در این راستا اقدام خوبی انجام نمی‌دهند. 

وی عنوان کرد: بارها اعلام کردیم که درختان کنوکارپوس زیبایی‌هایی در شهر و استان ایجاد کرده‌اند اما عوارضی نیز در پی داشته‌اند که اگر هرس درختان کنوکارپوس انجام شود، مشکل رفع می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در مصوبات قبلی شورای سلامت سال 97، 48 مصوبه داشتیم که 70 درصد آن انجام و 30 درصد باید پیگیری شود که امروز این موارد بررسی شدند. یکی از مصوبات، بحث تاسیسات آبرسانی زبید دبات و خلیفه حیدر است که پس از سال‌ها همچنان مشکل آن رفع نشده است.

وی افزود: یکی از مصوبات دیگر وضعیت کشتارگاه صنعتی بهبهان است که همچنان با عدم پیشرفت باقی مانده است.

معاون امور شهری استانداری خوزستان نیز دراین نشست گفت: از ابتدای شهریور ماه تا مهرماه فصل هرس درختان کونوکارپوساست و امسال برنامه آموزشی برای کارشناسان فضای سبز شهرداری و برنامه عملیاتی برای هرس کاران به منظور اجرای اصولی در نظر گرفته شده است.

علی قارونی با اشاره به هرس ۶۱ درصد درختان کونوکارپوس در سال گذشته افزود: هر ۱۵ روز یک بار وضعیت مورد پایش قرار می‌گیرد و گزارش مستند ارائه می‌شود.

مدیر کل امور روستایی استانداری خوزستان نیز با اشاره به اینکه ۲۰ هزار و ۹۷۸ اصله درخت در روستاها وجود دارد در خصوص اهمیت هرس درختان کونوکارپوس در روستاها گفت: در راستای اجرای مصوبات شورای سلامت و امنیت غذایی و تاکید استاندار به حساسیت موضوع برنامه ریزی برای هرس این درختان به منظور پیشگیری از بروز مشکلات تنفسی نقشه راه برای دهیاری‌ها پیش بینی شده است.

عبدالله حسینی اضافه کرد: با توجه به گستردگی بعد محیطی روستاهای خوزستان با برنامه ریزی روستا به روستا با استفاده از ظرفیت دهیاری و شوراها در راستای کنترل بیماری‌های تنفسی هرس درختان کونوکارپوس اقدام می‌شود.

وی همچنین با اشاره به لزوم کنترل استفاده از مواد شیمیایی در کشاورزی استان ادامه داد: براین اساس لازم است ۲ نشست شورای سلامت در خصوص امنیت غذایی برگزار شود؛ امنیت غذایی اولویت شورای سلامت است; به عنوان مثال داخل گوجه فرنگی سفید اما قشر خارجی آن قرمز است که این نشاندهنده افراط در کاربرد مواد شیمیایی در محصولات کشاورزی است، این روند می‌تواند به یک فاجعه در استان و حتی کشور منجر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار