سرکنسول ایران در بصره تاکید کرد:
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره گفت: همکاری‌های علمی میان دانشگاه‌های خوزستان و بصره در حد امضای یک تفاهم‌نامه باقی مانده است و باید به سمت عملی کردن این تفاهم‌نامه‌ها قدم برداریم.
کد خبر: ۷۶۳۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸ 16 July 2019

احمد سیاهپوش در آیین تکریم رییس پیشین دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و معارفه سرپرست این دانشگاه که امروز، ۲۵ تیرماه در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم نظام جمهوری اسلامی، لازم است که تمام قشرهای مختلف اقتصادی و به خصوص قشر دانشجو و آموزش عالی و دانشگاه‌ها به یکدیگر کمک کنیم تا بتوانیم منویات رهبری را در حوزه اقتصاد و تحریم پیش ببریم.

وی افزود: مسلما امروز کشور عراق یکی از کشورهای استراتژیک است و روابط ما با عراق نیز روابطی استراتژیک است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره گفت: استان بصره یکی از استان‌های مهم عراق است و به عنوان پایتخت اقتصادی عراق محسوب می‌شود و با داشتن چهار میلیون جمعیت، حدود سه میلیون و 800 هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کند. بصره 75 درصد نفت عراق را تامین می‌کند و فرودگاهی با ظرفیت روزانه 30 پرواز دارد.

سیاهپوش ادامه داد: بصره مسافت کمی با ایران فاصله دارد و 95 درصد جمعیت آن شیعه هستند که یک امتیاز محسوب می‌شود. نمایندگی جمهوری اسلامی در بصره با صدور روزانه 9 هزار ویزا، این نوید را می‌دهد که در آینده توجه بیشتری به این استان شود و نگاه‌ها اقتصادی‌تر شوند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم از نظر تبادل علمی با بصره رابطه تنگاتنگی داشته باشیم. دانشگاه بصره با داشتن 18 دانشکده، جزو دانشگاه‌های معروف عراق است و 50 درصد پزشکان عراق از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره با اشاره به لزوم توجه بیشتر به ایجاد رابطه علمی میان بصره و خوزستان گفت: در سه سال اخیر حدود 90 عضو هیات علمی و دانشگاهی به بصره آمدند و تفاهم‌نامه‌هایی را نیز امضا کردند اما این تفاهم‌نامه‌ها در حد یک امضا باقی ماندند. با توجه به فرصت‌هایی که در اختیار ما است، بصره برای ما بستر مناسبی است و باید از آن استفاده کنیم.

سیاهپوش ادامه داد: باید تلاش کنیم روابط را افزایش دهیم. در این شرایط اگر نجنبیم، کشورهای دیگری هستند که این کار را انجام ‌دهند. دشمن تمام تمرکز خود را روی بصره و عراق گذاشته است. عربستان و آمریکا تلاش می‌کنند جایگاه ایران را کمرنگ‌تر کنند.

وی گفت: به عنوان نماینده جمهوری اسلامی از همه قشرهای اساتید دانشگاهی و دانشگاه‌های کشور دعوت می‌کنم که در این زمینه همکاری کنند. ما جلسات مختلفی را با دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار کردیم، اما این همکاری‌ها در حد تفاهم‌نامه باقی ماندند. باید به سمت عملی کردن این همکاری‌ها قدم برداریم تا شاهد انتقال فرهنگ و دانش جمهوری اسلامی به عراق باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار