استاندار خوزستان با اشاره به ارائه طرح مطالعاتی تاثیرات عوامل اقتصادی و اجتماعی بر شیوع بیماری اوتیسم بیان کرد: در بحث اوتیسم نیز ورود کرده‌ایم و مدرسه تخصصی اوتیسم خوزستان در حال احداث است که باید تکمیل شود.
کد خبر: ۷۶۴۸۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰ 22 July 2019

غلامرضا شریعتی در جلسه شورای اجتماعی خوزستان اظهار کرد: همه تلاش ما این بوده که برنامه های فرهنگی، منحصر به افرادی که توان و تمکن مالی دارند نباشد و جنبه عمومی پیدا کند.

به گزارش"تابناک" وی با اشاره به کاهش آمار آسیب های اجتماعی در استان و نقش اقدامات مداخله ای در آن افزود: نقش اقدامات مداخله ای در کاهش آسیب های اجتماعی موثر است و این اقدامات باید مستمر باشد و ادامه پیدا کند.

استاندار خوزستان بیان کرد: اعتبارات بخش اجتماعی استان طی دو سال گذشته افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده و طرح هایی مثل کودکان بازمانده از تحصیل و توسعه جوامع تحصیلی و دفاتر تسهیل گری به واسطه آن اجرا شده است.

شریعتی گفت: اگر اعتبارات کم است باید با برنامه ریزی و اولویت بندی مصرف شود و مشخص کنیم که نقشه راه ما در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی چیست و می خواهیم از کجا به کجا برسیم.

وی افزود: شورای اجتماعی استان باید در زمینه های مختلف فعالیت و همه آسیب های اجتماعی را تحت پوشش خود بگیرد.

استاندار خوزستان بیان کرد: در بخش شهری شهرداری ها متولی امور اجتماعی و فرهنگی در شهر هستند و باید کمک و شرایط را برای برنامه ریزی های اجتماعی مهیا کنند.

شریعتی گفت: از زمانی که مقام معظم رهبری شخصاً به بحث های حوزه اجتماعی ورود کرده اند، تحرکی تازه ایجاد شده و نفس گرمی در کشور و استان‌ها دمیده شده است.

وی با اشاره به کاهش آمار غرق شدگی در شوشتر اضافه کرد: تعداد غرق شدگان در شهرستان شوشتر نسبت به دزفول با کاهش بیشتری مواجه بوده است که نشان می‌دهد مداخلات موثرتری در شوشتر صورت گرفته است.

استاندار خوزستان با اشاره مناطق ساحلی مخاطره آمیز به منظور شنا و استفاده عمومی، عنوان کرد: مناطقی که خطر آفرین هستند یا باید برای استفاده مردم اصلاح شوند و یا تبدیل به منطقه ممنوعه شوند.

شریعتی گفت: از امکانات شهرستان دزفول برای بهبود شرایط شناگاه ها استفاده کنید.

وی به بیماری اوتیسم اشاره کرد و یادآور: مسئله اوتیسم کل یک خانواده را زمین گیر می کند، اوتیسم یک بیماری نیست بلکه طیف یک بیماری است.

شریعتی گفت: مدرسه تخصصی اوتیسم با تمامی لوازم مورد نیاز در کیان آباد شهر اهواز با تاکید بر رعایت تمامی استاندارد های لازم در حال احداث است.

استاندار خوزستان اضافه کرد: ژن درمانی در کشور ما نیز پیشرفت های خیلی خوبی داشته است و در اهواز نیز برنامه ریزی های لازم با دانشگاه علوم پزشکی به منظور تقویت این شرکت ها انجام شده است.

همچنین محمدصادق کریمی‌کیا در این جلسه با اشاره به برخی آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: طی دو سال اخیر شورای اجتماعی کشور به موضوع آسیب‌های اجتماعی به ویژه خودکشی ورود کرده است.
 
وی با بیان اینکه خوزستان نیازمند امیدبخشی است، گفت: اقداماتی که در این زمینه در برخی شهرستان‌ها به صورت پایلوت انجام شده، بسیار موفقیت‌آمیز بوده که باید این اقدامات به صورت مستمر ادامه یابد.
 
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با اشاره به وضعیت غرق‌شدگی در استان بیان کرد: متاسفانه از سال 93 تا 96 خوزستان مقام نخست در آمار غرق‌شدگان در کشور را داشت اما با اقدامات انجام شده آمار غرق‌شدگان از 196 نفر در سال 96 به 100 نفر در سال 97 رسید و شاهد کاهش 26 درصدی در این زمینه بوده‌ایم.
 
کریمی‌کیا ادامه داد: با توجه به شرایط سیلاب و وجود رودخانه‌های پرآب و کانال‌های آبیاری در خوزستان، از ابتدای سال جاری تاکنون 48 نفر بر اثر غرق‌شدگی جان باخته‌اند. با توجه به این شرایط در ادامه تابستان نیز باید شاهد این وضعیت باشیم.
 
وی گفت: این آمار غرق‌شدگی می‌طلبد تا موضوع در شورای اجتماعی مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شود. در این زمینه اعتباراتی از منابع استانی برای گتوند و حمیدیه اختصاص یافته و جذب شده است اما علی‌رغم اینکه شهرستان‌های شوشتر و دزفول طرح‌های خود را ارائه داده‌اند، تاکنون اعتباری برای این شهرستان‌ها جذب نشده است.
 
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان عنوان کرد: با توجه به وجود سد در بالادست دزفول، سرد بودن آب و برخی عوامل دیگر،‌ شرایط در این شهرستان نگران‌کننده است. همچنین 80 تا 90 درصد غرق‌شدگان در دزفول غیربومی هستند و اطلاعاتی از منطقه ندارند.
 
وی بیان کرد: شهرداری دزفول در این زمینه خوب عمل نکرده است این در حالی است که در برخی مکان‌ها، تنها نصب علائم هشداردهنده مانند اینکه در این منطقه‌ 10 نفر غرق شده‌اند، بسیار تاثیرگذار است.
 
کریمی‌کیا ادامه داد: شناگرهای حرفه‌ای کشور در منطقه چال کندی به دلیل شرایط محیطی آن جرات شنا کردن ندارند بنابراین شرایط دزفول با شهرستان‌های دیگر متفاوت است. باید در ادامه تابستان آمار مغروقین را کنترل کنیم زیرا ادامه افزایش مغروقین در دزفول افکار عمومی را جریحه‌دار می‌کند.
 
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان تاکید کرد: در دزفول و شوشتر به طرح ویژه‌ای جهت کنترل غرق‌شدگی نیاز داریم. در محدوده شهری دزفول و شوشتر باید تلاش بیشتری شود و حداقل گشت ساحلی راه‌اندازی شود.
 
وی افزود: گاهی در منطقه علی‌کله می‌بینید که همزمان پنج شش نفر برای شنا حضور دارند و باید پایگاه امداد و نجات هلال احمر در این منطقه فعال‌تر شود.
 
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان عنوان کرد: غرق‌شدگی در دیگر مناطق استان به عوامل دیگری از جمله عدم رعایت ایمنی در مناطق تفریحی برمی‌گردد.
 
کریمی‌کیا با اشاره به نوع بازنمایی خوزستان در افکار عمومی کشور بیان کرد: با انتشار خبرهای منفی استان بسیار آسیب می‌بینیم؛ در دو هفته اخیر دو اتفاق موجب شد افکار عمومی نسبت به خوزستان تحت تاثیر قرار بگیرد که یکی از آن‌ها ربوده شدن یک زن در خیابان و دومی نزاع دسته‌جمعی در شوش بود.
 
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان تصریح کرد: در کنار این اخبار منفی باید خبرهای مثبت نیز منعکس شوند. در خوزستان نیز اتفاقات خوبی داریم مانند برگزاری کنسرت سالار عقیلی در اهواز و حضور 10 هزار نفر در یک فضای عمومی و همچنین برگزاری جشن پایانی بورس تحصیلی دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار که برخی از این اتفاقات بوده‌اند.
 
کریمی‌کیا گفت: 25 شهریورماه نیز نمایشگاه دستاوردهای حوزه‌های اجتماعی در کشور برگزار خواهد شد که باید طرح‌های ویژه این حوزه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شود.
 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان همچنین گفت: در یک دهه گذشته در خوزستان یک هزار و ۵۰۰ نفر غرق شده‌اند که شوشتر، دزفول، ایذه و لالی بیشترین آمار غرق شدگان را دارا هستند.

وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها با اعتبارات فعلی ممکن نیست، افزود: با توجه به طولانی بودن سواحل، فرهنگسازی می‌تواند مؤثر باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز با تاکید بر فرهنگ سازی برای کاهش آمار غریق در استان اظهار داشت: با توجه به وسعت منابع آبی امکان انجام اقدامات فیزیکی در همه آنها وجود ندارد.

وی افزود: در شرایط کنونی باید تکیه بر اعتبارات دولتی کاسته و از سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده شود.

شهردار شوشتر نیز در این نشست آمار غریق در این شهر را در سال جاری پنج نفر عنوان کرد و گفت: در سال گذشته ۲۵۶ نفر در این شهر غرق شده‌اند که ۱۱ نفر از آنها منجر به فوت شده است.

عباس اسکندری‌نیا افزود: از ۱۸۰ هکتار ساحل رودخانه در این شهر، ۸۰ هکتار نیاز به ایمن سازی شود که عمده غریق‌ها در این محدوده رخ داده است.

به گفته وی سه ایستگاه امداد و نجات، امسال به ۶ ایستگاه تبدیل شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار