مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان تشریح کرد:
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از آغاز عملیات احداث ۱۶۰۰ واحد مسکونی در خوزستان در قالب طرح اقدام ملی خبر داد
کد خبر: ۷۶۴۸۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸ 22 July 2019

رضا رضایی در خصوص بازدیدهای انجام شده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از استان خوزستان، اظهار کرد: هدف از این سفر بازدید از شهرستان مسجدسلیمان و خسارات ناشی از زلزله در بافت‌های فرسوده و محلات پرخطر شهرستان و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی اهواز بود.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان، استانی حادثه‌خیز به شمار می‌رود، افزود: در خصوص سیلاب‌های اخیر، وزارت راه و شهرسازی با تلاش‌های شبانه‌روزی کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشت.

وی از اخذ تصمیمات مناسبی در سفر معاون مسکن و ساختمان وزارتخانه و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به خوزستان خبر داد و خاطرنشان کرد: در شهر مسجدسلیمان، واحدهای مسکونی فراوانی در بافت‌های فرسوده و در معرض خطر زلزله و همچنین آلودگی نفتی قرار دارند که باید هرچه سریعتر برای آنها تصمیم گیری می شد.

رضایی ادامه داد: با پیشنهادهایی که از سوی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در جلسه مدیریت بحران استان مطرح شد که شامل رفع موانع ساخت و ساز، ازادسازی اراضی دولتی و ارایه تسهیلات وزارتخانه به ساکنان بافت های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی و در معرض خطر بود، امیدواریم بخش عمده‌ای از مشکلات در این خصوص، حل و فصل شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از رایزنی معاون مسکن و ساختمان با وزارت دفاع در خصوص آزادسازی برخی از اراضی خبر داد و گفت: در گفتگوی تلفنی که با فرمانده هوانیروز کشور داشتیم مقرر شد تا هفته جاری، جلسه‌ای مشترک در خصوص رفع مشکلات مسجد سلیمان تشکیل شود.

رضایی با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده در شش پهنه مسجدسلیمان گسترده هستند، از تلاش ملی و استانی برای رفع مشکلات آنها خبر داد و گفت: محلات پشت برج، سی برنج، نمره چهار، نمره هشت، محله شهید داریوش محمدی، محلاتی هستند که درمعرض خطر الودگی نفت و گاز هستند که چنانچه حادثه ای از جمله زلزله در این محلات، رخ دهد ساکنان این مناطق با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

وی ساماندهی و جابه‌جایی سکونتگاه غیررسمی محله منبع آب اهواز را از دیگر مواردی برشمرد که در سفر مسئولان ارشد وزارتخانه به خوزستان در اینباره تصمیم‌گیری شد و عنوان کرد: محله منبع آب در اهواز یکی از سکونتگاه‌های غیررسمی است که در آن ساخت و سازهای غیرایمن وجود دارد و ضوابط فنی در آنها رعایت نشده است. در این باره، تخصیص ۲۵ هکتار از اراضی دولتی به این امر در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از جابه جایی ۸۱۱ واحد مسکونی در سکونتگاه غیررسمی محله منبع آب خبر داد و گفت: چهارهزار واحد مسکونی پرخطر در شهر اهواز وجود دارد که از این تعداد، ۸۱۱ واحد در معرض خطر جدی قرار دارند. عملیات آماده سازی این ۸۱۱ واحد در حال انجام است و پیش‌بینی می‌کنیم تا ظرف یک ماه آینده عملیات آماده‌سازی آنها به اتمام برسد وعملیات ساخت واحدهای مسکونی، آغاز شود.

رضایی بیشترین سهمی که در این نقل و انتقالات انجام خواهد شد متعلق به وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: مقرر شده تا وزارتخانه، زمین و تسهیلات را تخصیص دهد. قرار است به ازای هر واحد مسکونی ۱۰ میلیون تومان بلاعوض و تسهیلات در قالب تبصره ۱۸ بازافرینی شهری در اختیار مردم قرار بگیرد. همچنین، استاندار نیز توافق کرده است تا ۱۰ میلیون تومان وام به صورت بلاعوض به واجدین شرایط تخصیص دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان همچنین در خصوص اقدامات اداره کل راه و شهرسازی در خصوص طرح اقدام ملی در خصوص رونق تولید مسکن در استان خوزستان نیز نکاتی را ارایه کرد و گفت: تاکنون عملیات احداث یکهزار و ۶۰۰ واحد در استان آغاز شده است. همچنین تعداد ۵۰۰ واحد را در گام اول توسط سازمان ملی زمین و مسکن به فراخوان گذاشته ایم. شهریورماه نیز حدود یکهزار واحد مسکونی را به فراخوان می گذاریم تا وعده هایی که در خصوص طرح اقدام ملی داده شده جنبه اجرایی و عملیاتی به خود بگیرد.

رضایی همچنین عنوان کرد: قرار بود تا سال ۷۱ طرح جامع مسجدسلیمان تهیه شود. بعد از بررسی ها، معلوم شد که بخشی از مسجدسلیمان روی چاه های نفت و در حرایم لوله های نفت و گاز قرار گرفته است که بخشی از تصویب طرح جامع مسجدسلیمان به همین دلیل با مشکلاتی مواجه شد.

وی ادامه داد: به دلیل وجود چاه های متعدد نفت ممنوعیت ساخت و ساز در آن مناطق اعلام شد. با شرایطی که ایجاد شده و وزارت نفت بخشی از ملاحظات خود را تغییر داده است قطعا بخشی از زمین ها آزاد خواهد شد و مردم به جای آنکه به صورت غیرقانونی زمین‌ها را ساخت و ساز کنند از معبرهای قانونی به ساخت و ساز اقدام خواهند کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان افزود: بالای ۷۵ هکتار زمین در مسجدسلیمان است که مالکیت آن در اختیار وزارت دفاع و هوانیروز ارتش است که امیدواریم با رایزنی هایی که بین وزارتخانه راه و شهرسازی و وزارت دفاع انجام می شود بتوانیم این زمین ها را در اختیار مردم قرار دهیم تا بتوانند منازل مسکونی خود را در این منطقه بسازند.

رضایی یادآور شد: تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه سال‌ها پیش با وزارت نفت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به امضا رسیده بود که بر اساس آن، وزارت نفت به عنوان تامین کننده منابع مالی، وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی و تامین کننده زمین و همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان مجری طرح حدود یکهزار و ۴۰۰ واحد مسکونی را در شهرک ولیعصر برای مردمی که در پهنه خطر و آلودگی‌های نفت و گاز شرکت ملی نفت بودند قرار بود تخصیص دهد و مردم جابه جا شوند و به این شهرک انتقال پیدا کنند.

رضایی ادامه داد: در فاز اول قرار بود ۵۰۰۰ واحد مسکونی ساخته شود، ولی با توجه به محدودیت‌هایی که وجود داشت عملیات اجرایی حدود یکهزار و ۴۰۰ واحد شروع شد که از این مقدار نیز ۵۰۰ واحد آماده شد و مردم به آن واحدهای مسکونی منتقل شدند. هم اکنون حدود ۹۰۰ واحد از آن تعهد باقیمانده است که نیمه تمام هستند که با تامین اعتبار جدید می توان آن ها را تکمیل کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان افزود: وزارت نفت اعلام کرده مبلغ جدیدی را نمی‌تواند تامین کند و وزارت راه و شهرسازی نیز از سوی دیگر توان پرداخت چنین هزینه ای را ندارد اما در عین حال از آنجایی که واحدهای مسکونی در معرض آلودگی نفت و گاز هستند قرار است منتقل شوند تامین هزینه جابه جایی مردم از این مناطق جزو تکلیف وزارت نفت به شمار می رود که باید انجام شود.

رضایی گفت: با رایزنی‌هایی که انجام شده است احتمال اینکه وزارت نفت قبول و تامین هزینه کند تا ۹۰۰ واحد باقیمانده نیز احداث شوند و مردم به آن واحدهای مسکونی منتقل شوند، وجود دارد.

وی اظهار کرد: در صورتیکه ۲۵ میلیارد تومان منابع تامین شود ۳۵۰ واحد مسکونی از ۹۰۰ واحد باقیمانده که پیشرفت فیزیکی خوبی دارند تکمیل می‌شود و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. همچنین، باقیمانده واحدهای مسکونی که پیشرفت فیزیکی زیر ۷۰ درصد دارند در صورت تامین اعتبار ۹۰ میلیاردتومانی آماده و تحویل مردم مسجدسلیمان می شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار