رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول تاکید کرد:
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: احداث پاسگاه محیط بانی در مناطق شکار ممنوع هفت تنان و آبشار شوی دزفول از مهمترین مطالبات در حوزه محیط زیستی این شهرستان است.
کد خبر: ۷۶۴۸۱۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵ 22 July 2019

مصطفی استاد چینی گر اظهار کرد: آبشار شوی تنها اثر طبیعی - ملی استان خوزستان است که فاصله بسیار زیادی با مرکز شهر دزفول دارد؛ بنابراین این منطقه بکر گردشگری برای حفاظت و نگهداری مستلزم احداث یک پاسگاه محیط بانی با برخورداری از تمام امکانات و تجهیزات است.

وی افزود: به دنبال رایزنی با برخی ادارات شهرستان از جمله امور عشایر هستیم تا از امکانات این ادارات برای ایجاد یک مکان با تجهیزات بعنوان پاسگاه محیط بانی در آبشار شوی استفاده شود چرا که حفاظت و تأمین امنیت این منطقه گردشگری به ویژه از نظر زیست محیطی یک امر مهم و ضروری محسوب می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول تصریح کرد: آبشار شوی دزفول علاوه بر نیاز به پاسگاه محیط بانی به جذب نیرو در این زمینه نیز احتیاج دارد که پیگیری در راستای تحقق این مهم در دستور کار اداره محیط زیست دزفول است.

استاد چینی گر در ادامه احداث یک پاسگاه محیط بانی مجهز در منطقه شکارممنوع هفت تنان را دیگر مطالبه این اداره برشمرد و گفت: منطقه هفت تنان از بکرترین مناطق جنگل‌های زاگرس بوده که زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری از جمله پلنگ و خرس می‌باشد.

وی توضیح داد: در منطقه شکارممنوع هفت تنان یک کانکس و فنس تحت عنوان پاسگاه محیط بانی مستقر است اما با توجه به گستردگی جغرافیایی و اهمیت زیست محیطی و گردشگری منطقه هفت تنان، این مکان فعلی کافی نیست و احداث ساختمان و تأمین تمامی تجهیزات از مهمترین درخواست‌های اداره محیط زیست از مجموعه بالا دستی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با اشاره به مشکلات اقتصادی و کمبود اعتبارات که طی سال‌های اخیر گریبانگیر تمام دستگاه‌ها و ادارات شده، یادآور شد: در این سال‌ها متولیان تخصیص اعتبارات عمدتاً تاکید بر تکمیل پروژه‌های نیمهکاره دارند و اعتبارات را نیز بر همین اساس توزیع می‌کنند در حالیکه احداث دو پاسگاه محیط بانی در منطقه شکارممنوع هفت تنان و آبشار شوی از طرح‌های جدید محسوب می‌شود.

استاد چینی گر، خواستار مساعدت و اهتمام اداره کل محیط زیست خوزستان نسبت به احداث پاسگاه محیط بانی در این مناطق شد و گفت: تعدد و گستردگی جغرافیایی مناطق گردشگری - زیست محیطی، حفاظت شده و شکارممنوع در دزفول موجب شده تا محیط زیست این شهرستان یک محیط زیست ویژه باشد؛ بنابراین لازم است توجه به رفع کمبودها و تأمین امکانات برای حفاظت و حراست از این مناطق نیز به صورت ویژه در دستور کار مجموعه‌های بالادست قرار بگیرد.

وی در ادامه قلعه شاداب را دیگر منطقه شکارممنوع در دزفول برشمرد و افزود: این منطقه بکر با پنج هزار هکتار وسعت، از پاسگاه محیط بانی و تجهیزات مورد نیاز برخوردار است و کمبود چندانی ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر مهر، کوه هفت تنان (هفتنون) دزفول یکی از کوه‌های ایران است که با ارتفاع حدود یک هزار و ۸۰۰ متر از سطح دریا در بخش سردشت شهرستان دزفول واقع شده است.

این کوه از گذشته‌های دور یکی از اکوسیستم‌های ارزشمند زاگرس میانی در شمال خوزستان بوده و زیستگاه جانورانی همچون کل و بز ایرانی، خرس، پلنگ و رویشگاه بلوط ایرانی، بادام، کلخنگ، بنه و … می‌باشد.

کوه هفتنان (هفت تنون) یکی از کوه‌هایی است که در ایام مختلف سال به خصوص بعد از بارندگی از شهر دزفول مشخص است و بر زیبایی‌های این شهر می‌افزاید.

در نزدیکی این کوه روستای بوالحسن واقع شده است و دژ محمد علی خان نیز در روبروی این کوه قرار دارد.

این کوه در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر دزفول واقع شده و تا پای کوه جاده مناسب وجود دارد از این روی برای برنامه‌های گلگشتی و یک روزه مناسب می‌باشد.

پیکره هفت تنان را ضخامتی عظیم ازسنگ های آهکی لایه لایه تشکیل می‌دهد که واجد فسیل‌های دریایی دوران کهن است. این سنگ‌ها درحدود هشتادمیلیون سال پیش در ژرفای دریایی موسوم به تتیس تشکیل شده است و سپس تحت تأثیر نیروهای عظیم زمین ساختی چین خوردگی پیداکرده ونهایتا به شکل کنونی ظاهرشده اند.

آبشار شوی دزفول نیز به عنوان یکی از ظرفیت‌های ملی این شهرستان با ارتفاع ۸۵ متر و عرض ۷۰ متر و بین کوه‌های سالن و اسفندیاری قرار دارد. این آبشار با توجه به عرض و ارتفاع خود بزرگترین آبشار خاورمیانه لقب گرفته است و یکی از زیباترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود.

آبشار شوی دزفول در سال ۱۳۹۳ به عنوان سی و پنجمین اثر طبیعی ملی و اولین اثر ملی خوزستان توسط هیئت دولت برگزیده شد.

این آبشار در تمام ایام سال به ویژه فصل بهار و تابستان پذیرای خیل عظیم گردشگران و تورهای گردشگری است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار