سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: تابوت‎های مکشوفه در منطقه جوبجی شهرستان رامهرمز، پس از پایان مستندنگاری و مطالعات علمی استخوان‎ شناسی، به محل امن از پیش تعیین‎شده منتقل شدند.
کد خبر: ۷۶۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸ 22 July 2019

احمدرضا حسینی بروجنی با اشاره به عملیات کاوش نجات‎ بخشی در محوطه تاریخی جوبجی رامهرمز که در راستای اجرای طرح آبرسانی دشت رامهرمز در پاییز و زمستان ۱۳۹۷ انجام شد افزود: در نتیجه کاوش‎ها مشخص شد که این بخش در دوره اشکانی به شکل گورستان استفاده می‎شده است.

او با بیان اینکه در کاوش‎ها که به سرپرستی میثم حسین‎زاده باستان‎شناس اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان صورت گرفت، ۲ عدد تابوت نیز کشف شد ادامه داد: در این زمان عملیات پاکسازی، مستندسازی، مطالعه روی بقایای استخوانی، مرمت و استحکام‎بخشی اولیه تابوت‎ها و استخوان‎ها توسط باستان‎شناسان، استخوان‎شناسان و تیم مرمت‎گران آثار تاریخی حاضر در تیم کاوش با دقت و به صورت کامل انجام شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: به دلیل نیاز به حفظ انسجام و پیوستگی یافته‎های فرهنگی گورستان و نیز پیگیری، تکمیل کاوش میدانی و انجام مطالعات نهایی، در روزهای گذشته پس از مستندنگاری و مطالعات علمی استخوان‎شناسی توسط متخصصان باستان‎شناس و انسان‎شناس و نیز پس از سبک‎سازی، تثبیت، حفاظت، مرمت و بلوک‎برداری تابوت‎ها توسط مرمت‎گران اشیای تاریخی، تدفین‎های تابوتی توسط تیمی از کارشناسان اموال تاریخی اداره ‎کل میراث فرهنگی خوزستان به سرپرستی مجید سروش‎نیا باستان‎شناس اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان در چند مرحله و به تدریج از سطح محوطه باستانی جوبجی رامهرمز به مخازن امن از پیش تعیین‎شده سازمان میراث فرهنگی منتقل و در اختیار محققان قرار گرفت.

حسینی‎بروجنی ادامه داد: این امیدواری وجود دارد تا با اجرای گام به گام برنامه زمان‎بندی پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی برای این بخش از محوطه، مجموع یافته‎ها در محوطه جوبجی پس از تکمیل مطالعات، ساماندهی و به صورت سایت‎موزه‎ای از آثار ارزشمند تاریخی و سنت‎های متنوع تدفین انسانی به علاقمندان معرفی شود.

منطقه جوبجی در رامهرمز در شرق خوزستان محوطه‌ای است که گنجینه معروفی از دل آن توسط باستان شناسان بیرون آمد؛ گنجینه طلایی و مفرغی حاکم ایلامی رامهرمز در روستایی به نام جوبجی در عملیات لوله‌کشی سازمان آب و برق خوزستان در تاریخ ۹ اردیبهشت ۸۶ کشف شد؛ این گنجینه متعلق به ۶۰۰ تا ۷۰۰ پیش از میلاد در تپه باستانی جوبجی تخمین زده شده است.

کار کاوش و نجات‌بخشی در منطقه‌ای جوبجی از پاییز پارسال به همت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی آغاز شد که تیر امسال چند تابوت در این منطقه کشف شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار