شهردار اهواز با اشاره به تولید 750 تا 800 تن زباله خانگی و 20 تن پسماند عفونی و بیمارستانی در شهر اهواز، گفت: طرح تفکیک از مبدأ پسماند به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و باید با سرعت عمل و انسجام بیشتری آغاز شود.
کد خبر: ۷۶۵۰۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹ 22 July 2019

در نشست شاعری شهردار اهواز و دکتر شیرزادی موسس و مدیر عامل شرکت بازیافت و تولید کود آلی کرمانشاه زمینه های همکاری مشترک بررسی شد.

در این نشست که با حضور سید ناصر موسوی نژاد رییس کمیسیون خدمات شهری و محمد هادی قنوات عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر اهواز برگزار شد، شاعری گفت: حضور سرکار خانم شیرزادی که بیش از 100 مقاله تخصصی علمی در کنفرانس های بین المللی با موضوع بازیافت و پسماند ارائه کرده است و جوایز کشوری و جهانی متعددی در حوزه محیط زیست،کار آفرینی و مطالعات علمی-کاربردی در مدیریت شهری کسب نموده و سال هاست با مدیریت دانش محور،دفن پسماند را در کرمانشاه به حداقل رسانده است برای شهر اهواز یک فرصت مغتنم است.

شاعری خاطر نشان کرد: رویکرد و اراده جدی شهرداری در دوره جدید پاسداشت محیط زیست و کاهش آلاینده هاست، بنابر این فعالیت ها و اقداماتی که چرخه تولید،جمع آوری،حمل و دفن و دفع پسماند در شهرداری اهواز را در بر می گیرد باید با رویکرد جدید هماهنگ شود.

شهردار اهواز با اشاره به تولید 750 تا 800 تن زباله خانگی و 20 تن پسماند عفونی و بیمارستانی در شهر اهواز، تصریح کرد: برنامه ریزی های معاونت خدمات شهری و سازمان پسماند باید با هدف تلاش برای کاهش تولید زباله در مبداء و همچنین کاهش دفن در مقصد، تدوین و اجرا شود.

شاعری افزود: شهروندان اهوازی آشنایی خوبی با مزیت های طرح تفکیک از مبداء پسماند دارند و اجرای این پروژه مهم به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است بنابراین روند اجرایی طرح تفکیک از مبداء پسماند در شهر اهواز بایستی با سرعت عمل و انسجام بیشتری آغاز شود.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس آنالیز فیزیکی صورت گرفته نزدیک به 70 درصد پسماند خانگی در شهر اهواز،زباله تر یا مواد آلی است،از این رو تولید کمپوست می تواند یک ظرفیت مهم برای کاهش دفن و بازیافت زباله باشد، فلذا سازمان مدیریت پسماند باید با استفاده از نظرات کارشناسی،بهره گیری از تجارب روز دنیا و نمونه های موفق در کشور مانند کرمانشاه مقدمات اجرایی تولید کمپوست را فراهم آورد چرا که با تولید کمپوست،60 تا 70 درصد دفن پسماند در اهواز کاهش می یابد.

شاعری بر نقش آموزش های شهروندی در آشنایی شهروندان با مضرات استفاده از پلاستیک،نایلکس و مشتقات پلیمیری،تاکید کرد و گفت: باید به سمت حذف پلاستیک از سبد خرید خانوار حرکت کنیم چرا که در فرآیند دفن مواد ریجکتی به عنوان یک چالش مطرح و مشکلاتی نظیر آتش سوزی مراکز دفن را پدید می آورند.

شهردار اهواز اضافه کرد:با هدف صیانت از سلامت ، بهداشت و محیط زیست عمومی هر چه سریع تر تمهیداتی اندیشیده شود تا هرگونه آتش سوزی در محل دفن صفیره متوقف و این محل دفن مبتنی بر استانداردهای بهداشتی،ساماندهی شود.
شاعری،تصفیه شیرآبه زباله،کاهش گازهای گلخانه ای،تولید کمپوست،استحصال بیوگاز و در صورت لزوم راه اندازی کارخانه های پیرولیز و زباله سوز را از جمله اقداماتی دانست که سازمان پسماند شهرداری در دوره جدید می بایست به آن اهتمام ورزد و در ادامه خطاب به دکتر شیرزادی و حاضرین گفت: امیدوارم تجربه ارزنده شما در کاهش دفن پسماند در کرمانشاه به عنوان الگویی در بخش پسماند مدیریت شهری که منطبق با محیط زیست است، در شهرداری اهواز هم اجرا شود.

در ادامه این نشست دکتر شیرزادی هدف از سفر به اهواز را به اشتراک گذاشتن تجارب و برگزاری دوره های آموزشی دانست تا مدیریت محیط زیست محور در شهرداری اهواز نهادینه شود.

شیرزادی با تقدیر از نگاه علمی شهردار اهواز، توضیح داد: محیط زیست تنها کالایی است که وارداتی است نه صادراتی، محیط زیست را در محل و منطقه باید ساخت،بنابراین معتقدم ظرفیت های بالقوه بسیاری در بخش پسماند شهرداری اهواز وجود دارد که می تواند با برنامه ریزی و فعالیت شبانه روزی بالفعل شود.
گفتنی است در پایان این نشست روش های‌چگونگی فرآیند تفکیک از مبداء، تولید کمپوست و خطوط پردازش، بازیافت و صنایع تبدیلی در کرمانشاه مورد بررسی و وضعیت پسماند شهر اهواز مورد آسیب شناسی قرار گرفت.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار