استاندار خوزستان خواستار فعالیت رسمی و مجدد پارکبان‌ها در سطح کلانشهر اهواز شده است.
کد خبر: ۷۶۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰ 22 July 2019

ماه‌ها است که دریافت پول جای پارک از رانندگان در کوچه و خیابان‌های اهواز باث ناراحتی و اعتراض مردم شده است، اعتراضی که مسؤولان شورای ترافیک بر آن صحه می‌گذارند و معتقدند که فعالیت پارک‌بان‌ها در جای جای کلانشهر اهواز غیرقانونی است.

هرچند پارکبانان به صورت غیرقانونی اقدام به دریافت وجه از خودروها می‌کنند اما پیگیری این موضوع از سوی شهرداری و پلیس نتیجه‌ای نداشته و هیچ پاسخی به اعتراض مردم داده نمی‌شود. اخیراً استاندار خوزستان در شورای ترافیک استان خواستار اجرایی شدن طرح پارک بان در اهواز شده بود.

اجرای طرح پارکبان در اهواز از مردادماه

غلامرضا شریعتی در این باره گفته است: همه نهادها جهت اجرای این طرح باید همکاری لازم را داشته باشند. با توجه به اینکه طرح پارکبان در اهواز دیرتر از برخی استان‌های دیگر اجرا شده، باید از به‌روزترین طرح‌ها باشد و در مردادماه اجرایی شود.

وی بیان می‌کند: طرح پارکبان وارد فاز اجرایی و عملیاتی شده و خوشبختانه قرارداد آن منعقد شده است.

یکی از شهروندان اهوازی در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: بارها برای پارک خودرو مجبور به پرداخت وجه نقد به پارک‌بان‌ها شده‌ام اما آنها هیچ تضمینی درباره امنیت خودرو به من نمی‌دهند و هزینه پرداخت شده را فقط مربوط به جای پارک می‌دانند.

شریف حمادی می‌افزاید:: این موضوع را از سوی پلیس پیگیر شدم اما آنها تلویحاً به من می‌گویند که هرچند فعالیت این پارک‌بان‌ها غیرقانونی است اما منجر به کاهش سرقت خودروها شده و موافق حضور قانونی آنها در خیابان هستیم.

وی بیان می‌کند: وقتی پارک‌بان هیچ تضمینی درباره عدم سرقت خودرو به من نمی‌دهد حتی درباره حوادث احتمالی مانند برخورد خودروهای دیگر با خودروی بنده نمی‌دهد، چرا من باید برای یک جای پارک به آنها پول بدهم؟ نمی‌دانم منطق استفاده از پارک بان در خیابان‌ها چیست.

پارکبان‌ها در همه کلانشهرهای جهان فعالیت می‌کنند

پارکبان‌ها در همه شهرها و کلانشهرهای پیشرفته جهان هم فعالیت می‌کنند و این مسئله مربوط به اهواز و یا ایران نیست اما نحوه اجرای این طرح‌ها در شهرهای پیشرفته با طرح‌های اجرا شده در اهواز متفاوت است. یک کارشناس مسائل راه و ترابری در این باره می‌گوید: شهرهای پیشرفته‌ای مانند آمستردام برای گسترش فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی خودروها در سطح شهر، هزینه‌های سنگینی برای پارکینگ‌ها و پارک‌های حاشیه‌ای دریافت می‌کنند.

علی یزدانی می‌افزاید: هزینه‌های سنگین پارکینگ و پارک‌های حاشیه‌ای سبب می‌شود که مردم آمستردام به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی روی بیاورند اما مدیریت شهری آمستردام همگام با افزایش هزینه‌های پارک خودرو، اقدام به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی خود کرده است که شلوغی خطوط مترو و حرکت دقیق قطارها یکی از این نمونه‌ها است.

وی بیان می‌کند: در آمستردام به دلیل شرایط آب و هوایی، مردم به استفاده از دوچرخه‌ها روی آورده‌اند که آمارهای حوزه ترافیک این شهر نشان می‌دهد استفاده مردم از دوچرخه سال به سال افزایش پیدا کرده است اما همین مسئله نشان می‌دهد که هر طرح خوب اجرا شده در شهرهای پیشرفته مناسب اجرا در کلانشهری مانند اهواز نیست چرا که مردم برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

این کارشناس مسائل ترافیک عنوان می‌کند: توسعه کلانشهر اهواز به دلیل قرار گرفتن در دو سمت رودخانه به صورت طولی انجام شده و همین مسئله ساماندهی حمل و نقل عمومی را با مشکل مواجه کرده است برای همین مسؤولان مدیریت شهری تأکیدی بر کاهش استفاده از خوردوهای شخصی نمی‌کنند و مشکل اساسی در بحث جای پارک در اهواز از همین نقطه آغاز می‌شود.

وی به کمبود پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی در شهر اهواز اشاره می‌کند و می‌گوید: همین کمبودها سبب شده که مردم در سفر به نقاط پرتردد شهر با مشکل کمبود جای پارک مواجه شوند و مجبورند خودروی خود را در خیابان رها کنند. همین مسئله سبب افزایش سرقت خودروها در کلانشهر اهواز شده و به همین دلیل نیاز به وجود پارک بان از همین‌ جا آغاز می‌شود.

درآمد پارکبان‌ها صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود

یزدانی اظهار می‌کند: بحث استفاده از پارکبان‌ها برای ساماندهی جای پارک خودروها از دوران شورای سوم آغاز شد اما اغلب تجربه‌ها در این زمینه شکست خورد برای همین این طرح به صورت نصفه و نیمه رها شد.

وی ادامه می‌دهد: اجرایی شدن طرح پارکبان در اهواز زمانی موفق می‌شود که هزینه دریافت جای پارک از خودروها کاهش یابد و مسؤولیت پذیری شرکت‌های فعال در این حوزه افزایش یابد تا شهروندان برای پرداخت هزینه جای پارک رضایت داشته باشند.

وی می‌افزاید: مسئله دوم توسعه پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر اهواز است که باید به صورت موازی دنبال شود تا در سال‌های آینده مردم خودروهای خود را در نقاط امن پارک کنند.

این کارشناس ترافیک عنوان می‌کند: خیابان‌های محدوده طرح پارکبان هم باید به صورت دقیق مشخص شوند تا شهروندان هزینه‌های اضافی پرداخت نکنند و پلیس و شهرداری باید با افزایش نظارت بر فعالیت پارکبان‌ها موجب افزایش رضایتمندی مردم شود.

یزدانی اظهار می‌کند: البته شورای ترافیک خوزستان برای اجرای این طرح باید هدفی مانند ساماندهی پارک خودروها و کاهش ترافیک را دنبال کند نه اینکه این طرح صرفاً برای کاهش سرقت خودروها اجرا شود چرا که در صورت نبود اولویت بندی بین اهداف نارضایتی شهروندان افزایش پیدا می‌کند.

تعداد خیابان‌های محدوده طرح پارکبان به شهروندان اعلام می‌شود

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: در پنجمین دوره شورای شهر اهواز جلسات منظمی در این باره برگزار شده تا هم حق شهروندان ضایع نشود و هم اینکه پارک خودروها در حاشیه‌ خیابان‌های شهر اهواز ساماندهی پیدا کند.

رحیم کعب عمیر می‌افزاید: به همین منظور جلسات منظمی با مجری طرح پارکبان شیراز برگزار شد تا از تجربیات این طرح در سایر کلانشهرها بهره ببریم و همچنین با سفر به کلانشهرهای دیگر از تجربیات آنها در این زمینه استفاده کردیم تا بتوانیم بهترین شیوه اجرایی شدن آن را در اهواز دنبال کنیم.

وی می‌افزاید: در شورای ترافیک خوزستان با اجرای طرح پارکبان موافقت شده و ما در حال برگزاری جلسات نهایی آن هستیم تا تعداد خیابان‌های محدوده طرح پارکبان مشخص شود تا به صورت رسمی به شهروندان اعلام شود.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار