برای نخستین بار در کشور
برای نخستین بار در کشور طرح مديريت پسماند حفاری به روش بيولوژيک در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با موفقیت اجرا شد.
کد خبر: ۷۶۵۱۲۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰ 22 July 2019

صفرعلی رئیسی معاون حفاری مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان این خبر اظهار کرد: این طرح که در راستای حفظ و صيانت از منابع طبيعی و محيط زيست به طور آزمایشی در حفاری یکی از چاه‌های میدان نفت‌سفید و در منطقه حفاظت شده زیستی به اجرا در آمد، نتایج موفقیت آمیزی داشته است.

وی افزود: اجرای این طرح در كاهش آلودگی‌های ناشی از پسماند حفاری و صرفه حاصل از بازيافت خاک، آب و مواد مورد استفاده در حفاری به طور چشمگير موثر بوده و می‌توان این روش را در حفاری‌های آینده بویژه در سایر مناطق حفاظت شده مورد استفاده قرار داد.

رئیسی تصریح کرد: پسماندهای حفاری عمدتاً حاصل فعالیت‌های عملیات حفاری شامل سیالات حفاری مازاد بعد از استفاده و‌ کنده‌های حفاری از اعماق زمین و آب‌های ناشی از شستشو و خنک سازی دستگاه‌های حفاری است که به لحاظ فیزیکی به دو دسته جامدات و مایعات تقسیم می‌شوند و برای مدیریت و کنترل آن‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود.

وی افزود: در روش مديريت پسماند حفاری به روش بيولوژيک و‌ کمپوستینگ، این پسماندها جداگانه مدیریت می‌شود. جامدات به روش زیستی (کمپوست سازی) و مایعات بسته به کیفیت اولیه خود به سه روش شیمیایی، جاذب‌های زیستی و تبخیر- میعان، بازیافت می‌شوند.

رئیسی خاطرنشان کرد: از مزایای این روش این است که پس از اجرای آن هیچ گونه آلودگی در محل بر جای نمی‌ماند به گونه‌ای که محل انباشت پسماندهای حفاری قابلیت کشت گیاه را خواهد داشت. همچنین با اجرای این روش 55 تا 70 هزار بشکه آب به چرخه دستگاه حفاری بازگردانی و مورد استفاده مجدد در عملیات قرار می‌گیرد.

معاون حفاری مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، بهداشت محیط، صرفه‌جویی در مصرف سیمان و سیلیکات سدیم، کاهش هزینه حمل جامدات و صرفه‌جویی در تهیه و حمل نمک و عدم نیاز به محل دفن کنده‌ها را از دیگر مزایای این روش نوین عنوان کرد که با تکیه بر دانش و تخصص بومی و توان داخلی حاصل شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار