سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از آغاز مرمت ساباط تاریخی "شعیب رسول" در شهرستان شوشتر خبر داد.
کد خبر: ۷۶۵۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶ 23 July 2019

احمدرضا حسینی‎بروجنی با اعلام این خبر افزود: در استان خوزستان و شهرستان شوشتر به دلیل اقلیم گرم، از دیرباز شاهد استفاده از ساباط یا بنا بر گویش محلی «سعباط» در بافت شهری آن بوده‎ایم.

او در تعریف ساباط عنوان کرد: ساباط‎ها گذرهای سرپوشیده‎ای هستند که توسط افرادی نیکوکار به منظور رفاه رهگذران و همچنین جلوگیری از رانش دیوارهای بلند مشرف به کوچه‎ها ساخته شده‎اند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: در بیشتر شهرهای تاریخی ایران شاهد استفاده از این عنصر معماری هستیم که با اندک تفاوتی نسبت به یکدیگر نظیر استفاده از مصالح محلی و نوع اقلیم این عناصر معماری و شهرسازی ساخته می شوند.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از ساباط‎های خوزستان طی سال‎ها و ماه‎های اخیر توسط اداره‎کل میراث فرهنگی استان مرمت و بازسازی شده‎اند که آخرین آن‎ها ساباط مقدم در محله عبدالله‎بانو می‎باشد .

حسینی با بیان این‎که طی روزهای اخیر، کار بازسازی ساباط شعیب رسول واقع در محله بی‎بی دوخواهران شوشتر نیز آغاز شده است، افزود: این ساباط در زمستان گذشته بر اثر بارندگی آسیب‎هایی به آن وارد شد که خوشبختانه بعد از تأمین اعتبار لازم، کار مرمت آن در دستور کار قرار گرفته و روند کار آن درحال حاضر در دست اقدام است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار