خاموشی پردیس سینمایی باغ کتاب پایتخت در روزهای گذشته، اختلافاتی را روشن و نمایان کرد که به نظر می‌رسد می‌توانست موضوع بهتر مدیریت شود و کار به اینجا و حداقل دلخوری و نارضایتی شهروندان نکشد.
کد خبر: ۷۶۵۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳ 23 July 2019

به گزارش تابناک تهران؛ قطع برق در حالی که شهروندان بلیت سینمای این مکان را از قبل خریده بودند خبر از ناهماهنگی و اختلافی می‌داد که داخل یک مجموعه فرهنگی شکل گرفته بود.

نارضایتی شهروندان در نتیجه این رویداد و اختلافات به مسئولان و شورای صنفی نمایش نیز کشیده شد و البته در اظهار اخیر مدیرعامل این مجموعه آمده که اختلاف‌ها این هفته حل می‌شود.

باغ کتاب کجاست؟

مجموعه باغ کتاب تهران زیر نظر سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران واقع در بزرگراه شهید حقانی (غرب به شرق)، از شرق با کتابخانه ملی ایران، از شمال شرقی با فرهنگستان‌های علوم و زبان و ادبیات فارسی، از شمال غربی با باغ هنر و از غرب با باغ‌ موزه دفاع مقدس در ارتباط است.

احداث این مجموعه سال ۱۳۸۳ در قالب محل دائمی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مطرح و با تغییراتی در دولت‌های بعد به عنوان مجموعه فرهنگی مدنظر قرار گرفت؛ کلنگ احداث آن سال ۱۳۸۶ به زمین خورد و در دوره مدیریت شهری گذشته به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری ساخته شد و سرانجام سال ۱۳۹۶ با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
وسعت این مجموعه فرهنگی ۱۱۰ هزار مترمربع است که ۶۵ هزار مترمربع آن ساختمان نمایشگاهی، تالارهای همایش و اداری است و مابقی آن را فضای سبز و یک دریاچه مصنوعی تشکیل می‌دهد.

مجموعه باغ کتاب شامل کتابفروشی‌های کودک و نوجوان، فروشگاه نوشت‌افزار، اسباب بازی و محصولات فرهنگی، باغ علم کودک، باغ علم نوجوان، باشگاه رباتیک، مرکز رویدادهای علمی، فروشگاه محصولات فرهنگی بزرگسال، پردیس سینما و گالری هنر است.

عقبه مشکل پردیس سینمایی

پردیس سینمایی باغ کتاب تهران از بزرگ‌ترین پردیس‌های سینمایی کشور دارای ۱۰ سالن نمایش مجهز با گنجایش یکهزار و ۳۰۰ نفر است که امکان پخش و اجرای چندین فیلم و تئاتر به‌طور همزمان را فراهم کرده است.

آنطور که گزارش شده، این پردیس طی مناقصه‌ای توسط شرکت سازه هنر افق ساخته شده است که این شرکت بعد از تأسیس و افتتاح سالن و زمان تحویل آن به شهرداری متوجه می‌شود شهرداری بودجه‌ای برای پرداخت هزینه ندارد، بنابراین طی توافقی مقرر می‌شود شرکت مذکور تا سال ۱۴۰۰ اداره سالن‌های سینمایی را در اختیار بگیرد و بعد از آن تمدید این توافق‌نامه قابل مذاکره باشد.

پس از گذشت ۲ سال از اداره سالن‌های سینمایی باغ کتاب توسط بخش خصوصی گویی مسئولان باغ کتاب خواهان فعالیت این پردیس سینمایی در زیرمجموعه باغ کتاب هستند زیرا

نایب‌رئیس هیأت مدیره باغ کتاب تهران چهارم تیر امسال در نشست خبری اظهارداشت: در جلسه اخیر هیأت امنای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران موضوع واگذاری این مرکز به سازمان و مؤسسه نشر شهر با مختصاتی که برای آن در نظر گرفته بود، به صورت قانونی انجام شد.

مهدی رمضانی گفت: تا پیش از این، باغ کتاب با تأیید شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر و اعضای هیأت امنا به منظور بهره‌برداری در اختیار مؤسسه نشر شهر قرار گرفته بود که با این تصمیم تازه این مساله جنبه رسمی‌تر پیدا کرد و به صورت متمرکز تحت مدیریت مؤسسه نشر شهر و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار گرفت.

وی افزود: البته مساله پردیس‌های سینمایی باغ کتاب از این موضوع مستثنی است و بهره‌برداری از آن توسط مجموعه‌ای غیر از ما صورت می‌گیرد که امیدواریم این روند نیز به‌زودی و پس از پایان قرارداد سرمایه‌گذار بخش خصوصی اصلاح شود.

با توجه به قرارداد منعقد شده اداره پردیس سینمایی باغ کتاب تا ۲ سال دیگر برعهده بخش خصوصی است و در میان اختلاف ساعت کاری پردیس سینمایی با دیگر بخش‌های این مجموعه، مشکلاتی را ایجاد کرده است.

جزییات خاموشی و درگیری ها

ساعت کاری مجموعه باغ کتاب ساعت ۹ تا ۲۳ و پنجشنبه‌ها، جمعه ها و اعیاد تا ساعت ۲۴ تعیین شده است.

براساس قانون فروش بلیت در سالن‌های سینمایی که مدیریت آن با سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است نیز به صراحت آمده سینماها می‌توانند تا ساعت ۲۳:۵۹ بلیت فروشی انجام دهند و از ساعت ۲۴ به بعد فروختن بلیت عنوان سانس فوق‌العاده می‌گیرد که تنها سینماهای داری مجوز می‌توانند بلیت بفروشند و پردیس سینمایی باغ کتاب نیز شامل این قانون می‌شود.

شامگاه چهارشنبه ۱۹ تیر، در حالی که برای سانس‌های پایانی شب بلیت فروشی انجام شده بود پردیس سینمایی باغ کتاب در ساعات پایانی کار دچار خاموشی موقت شد و نارضایتی شهروندان را در پی داشت؛ اتفاقی که توسط رسانه ها عجیب تعبیر شد.

مخاطبان سینما در پردیس باغ کتاب بعد از تماشای فیلم و پایان سانس وقتی قصد خروج از مجموعه را داشتند با درهای بسته و چراغ‌های خاموش مواجه شدند که عنوان شد ساعت کار مجموعه به پایان رسیده و طبق دستور در ورودی اصلی بسته شده است و ماجرای آن شب با مشاجره‌ای میان تعدادی مخاطبان و نیروی حراست به اتمام رسید.

این موضوع واکنش شورای صنفی نمایش را هم در پی داشت و این شورا اعلام کرد رعایت قانون و احترام به مخاطبان سینما، خواسته شورای صنفی نمایش است که باید حفظ شود و در صورت بروز هرگونه مسائل امنیتی، ذی نفعان باید پاسخگو باشند.

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش با بیان اینکه در این پردیس گزارش شده که پیش از موعد مقرر، درها بسته و چراغ‌ها خاموش شده است، اظهارداشت: از آنجاکه عملکرد سینماها در چارچوب قوانین و مقررات وزارت ارشاد تبیین می‌شود در این باره مستندات مکتوب به سازمان سینمایی ارائه شده است.

مدیرعامل باغ کتاب تهران در این باره اعلام کرد: ۲۲ تیر دیگر مشکلی برای مخاطبان سینمایی این مجموعه پیش نمی‌آید چون فیلمی در آن ساعت اکران نخواهد شد.

محسن جلالی‌فراهانی گفت: تمامی بخش‌های باغ کتاب به صورت یکپارچه قبل از پایان ساعت کاری باغ کتاب (یعنی ۱۲ شب) بسته خواهند شد.

این درحالی بود که شامگاه ۲۲ تیر بار دیگر مشکلاتی برای مخاطبان ایجاد شد، پس از ساعت ۲۴ سخنان مدیرعامل باغ کتاب عملی شد و با دستور وی درهای ورودی و خروجی مجموعه بسته و این اقدام به تنش میان مخاطبان و نیروهای حراستی باغ کتاب انجامید.

در بحث میان مخاطبان و نیروهای حراستی باغ کتاب عنوان شد که همانطور که از در اصلی وارد شده‌اند باید از همان در نیز خارج شوند و نیروهای حراست مجموعه نیز مادام تاکید می‌کردند طبق دستور داده شده از ۱۲ شب به بعد درهای مجموعه بسته می شود و باید از خروجی‌های اضطرار مخاطبان خارج شوند که همین موضوع شدت درگیری‌های لفظی را به دنبال داشت و حتی برخی مخاطبان اقدام به فیلمبرداری از نوع برخورد نیروهای حراست باغ کتاب کردند.

در نهایت به مخاطبان اعلام شد که از پله‌های برقی خاموش مجموعه بالا بروند و از طبقه فوقانی مجموعه باغ کتاب خارج شوند که با توجه به وضعیت جسمانی تعدادی از مخاطبان و همراه داشتن کودک خردسال اعلام چنین موضوع عجیبی بار دیگر به تنش انجامید و در نهایت با دخالت مدیر پردیس سینمایی و همراهی مسئول نیروهای حراست مجموعه مخاطبان از یکی از درهای طبقه همکف به بیرون هدایت شدند.

اظهارات اوحدی

سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ۲۳ تیر در نشست خبری درباره خاموشی پردیس سینمایی پس از ساعت ۲۲ و مشکلات پیش آمده، اظهارداشت: مجموعه باغ کتاب با ۵۰ هزار مترمربع ۹ سالن سینما دارد که ۹۵ درصد این مجموعه فرهنگی و با رویکرد علمی آموزشی است، براساس قوانینی ساعات کار مجموعه و سالن‌های سینمایی اعلام شده است.

وی گفت: انتقاداتی به باغ کتاب وارد شد، ۴۹ هزار مترمربع را فضای فرهنگی، کتاب و تجهیزات است که باید ساعت ۲۴ تعطیل شود و سالن‌های سینما تا ساعت ۲ بامداد فعال باشند.

اوحدی افزود: یک مسأله‌ای در خانواده‌ای مطرح می‌شود، صدای آن نباید به بیرون برود، موضوع قابل حل است.

وی بیان کرد: مسئولان پردیس سینمایی باغ کتاب پایبند قانون هستند، نشستی خواهیم داشت و موضوع حل خواهد شد.

آیا اختلاف حل می‌شود؟

۲۹ تیر مدیرعامل باغ کتاب تهران نیز در این باره اظهارداشت: اختلاف مدیران «باغ کتاب» و «پردیس سینمایی» این هفته حل می‌شود و وضعیت تردد تماشاگران دوباره به حالت اول برمی‌گردد.

جلالی فراهانی گفت: مستأجر سینمای باغ کتاب از ابتدا مذاکره منطقی را رها کرد اما پس از اتفاقات اخیر درخواست برگزاری جلسه و مذاکره کرد که اولین جلسه آن برگزار شد.

وی ابراز امیدواری کرد طی مذاکره‌های آتی این اختلاف‌نظر زودتر حل شود و شیوه کار در پردیس سینمایی به شکل قبل ادامه پیدا کند.

مدیرعامل باغ کتاب تهران درباره مشکلاتی که هفته گذشته برای تماشاگران نوبت شب پردیس سینمایی این مجموعه پیش آمد، افزود: مشکل اصلی این بود که ما مسیرهای خروج مردم از سالن‌ها را تغییر دادیم و با اینکه از قبل هم اعلام کرده بودیم پردیس سینمایی برای ساعت ۲۴ دیگر به مردم بلیت نفروشد اما سینما متأسفانه این کار را انجام داد که این موضوع مشکلاتی به دنبال داشت.

وی بیان کرد: ما با وجود این کارشکنی، همان شب به مسئولان سینما اعلام کردیم مسیر تردد مردم را از دری که مشخص کرده بودیم قرار دهند که این کار را نکردند و با هدایت مردم به سمت در اصلی از آنها فیلم و عکس تهیه کردند.

جلالی فراهانی گفت: مشکل اصلی هم به این بر می‌گردد که مستأجر سینما باید شارژ مربوط به استفاده خود از خدمات عمومی و نگهداری باغ کتاب را پرداخت کند اما این اتفاق نیفتاده و در حال حل مشکل هستیم.

کارشناسان در این زمینه انتقادهای فراوانی کردند بویژه باتمرکز بر اینکه این اظهارات مدیر باغ کتاب بویژه زمانی که تصریح دارد به مدیران پردیس گفته اند بلیت نفروشند و آنان با این مطالبه که قانون اجازه فروش را داده، بلیت فروشی کرده اند، هردو مجموعه می‌دانسته‌اند که شهروندانی خواهند بود که درصورت فروش بلیت، بلیت سینما را می‌خرند و در این کشاکش درگیری داخلی بین دو مجموعه از یک نهاد فرهنگی، قرار خواهند گرفت.

مساله ای که رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز از آن گلایه و تاکید کرده که مسائل داخلی باید داخل همان مجموعه حل می شد و به این شکل بروز پیدا نمی کرد زیرا وقتی نهادهای فرهنگی خود، کارکردی فرهنگی در رفتارهایشان نداشته باشند دیگر چطور می خواهند این مسائل را از دیگر بخش های جامعه مطالبه کنند یا فرهنگ ساز باشند؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار