کد خبر: ۷۶۵۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹ 24 July 2019

هنرمند اهوازی اجرا کننده پرفورمنس "دور باطل " در محوطه بیرونی موزه هنرهای معاصر اهواز می گوید این پرفورمنس تلاشی اعتراضی نسبت به تعطیلی موزه هنرهای معاصر اهواز و نمادی از مردن موزه است تا نشان دهد که این مکان به طور کلی اهمیت خود را در نگاه مسولان از دست داده است.

بیتا حسنی عصر سه شنبه در حاشیه این پرفورمنس اظهار داشت: از یک ماه پیش برای برگزاری اینپرفورمنس یک روزه برنامه‌ریزی آغاز شد که هدف اصلی آن اعتراض به انفعال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نسبت به شرایط فعلی موزه هنرهای معاصر اهواز و انجمن هنرهای تجسمی است.

وی با بیان اینکه در واقع در این پرفورمنس، ما اعلام کردیم به عزای این موزه نشسته‌ایم و برای آن عزاداری نمادین برگزار کردیم، ادامه داد: مبنای تشکیل انجمن هنرهای تجسمی نجات موزه از حالت انفعال بود اما همه اینها به فراموشی سپرده شد لذا تصمیم گرفتیم حرکت اعتراضی نسبت به این انفعال داشته باشیم.

این هنرمند ادامه داد: هر چه بیشتر می‌گذشت مسئولان غیرمستقیم و تلویحی به ما می‌گفتند موزه را باید فراموش کنید تا روند قضائی آن طی شود و اکنون سال به سال می‌گذرد اما اتفاق جدیدی نمی‌افتد.

وی ادامه داد: موزه هنرهای معاصر خوزستان جایگاه هنرمندان و عرضه آثار هنری فاخر بوده است اما الان همه اینها از بین رفته است.

حسنی گفت: کاری که در این پرفورمنس به اجرا درآمد این بود که نوارها و روبان‌های مشکی دور تا دور ساختمان موزه پیچیده شدند به این معنا که تمامی تلاش‌های ما در این مدت چرخیدن در یک دور باطل بوده است، زیرا ما هنرمندان تجسمی بارها برای نجات موزه دور هم جمع شدیم، اعتراض کردیم و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان وعده داد اما بعد از مدتی این موضوع مسکوت می‌ماند.

این هنرمند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همچنین انجمن هنرهای تجسمی را مسئول این ناامیدی در هنرمندان تجسمی خوزستان عنوان کرد و گفت: انجمن هنرهای تجسمی که بنا بود موزه را نجات دهد امروز فقط به محفلی دوستانه تبدیل شده که با عنوان اصلی خود فاصله بسیار دارد.

ما بیداریم و به موزه فکر می‌کنیم

وی بیان کرد: این پرفورمنس یک حرکت یا اجرا برای خودنمایی نیست بلکه تلنگری است که مسئولان و دیگر هنرمندان بدانند ما خواب نیستیم و همچنان پیگیر فعال کردن فضای کار هنری در موزه به عنوان تنها امکان فرهنگی هنری کلانشهر اهواز هستیم.

پرفورمنس یک روزه "دور باطل" عصر سه شنبه در محوطه بیرونی موزه هنرهای معاصر اهواز توسط بیتا حسنی و مریم حسینی اجرا شد.

موزه هنرهای معاصر اهواز در ۲ طبقه و پنج گالری در سال ۱۳۸۸ گشایش یافت این موزه شهریور ۹۴ در قراردادی هفت ساله به بخش خصوصی واگذار شد که واگذاری آن واکنش و اعتراض بسیاری از هنرمندان را در پی داشت.

هنرمندان اهوازی می‌گویند از زمان واگذاری این موزه به بخش خصوصی تاکنون هنرمندان تجسمی موفق به برگزاری برنامه‌های خود در این مکان نشده‌اند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار