رییس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش خوزستان به چند هزار نیروی انسانی نیاز دارد، گفت: با این وجود ما نیروی خرید خدمات آموزشی را نمی‌پذیریم زیرا نمی‌توانیم آینده دانش‌آموزان ‌مان را به دست یک پیمانکار بسپاریم و به جای این کار ترجیح می‌دهیم کلاس‌ها خالی بماند.
کد خبر: ۷۶۶۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷ 25 July 2019

سید مهدی رفیعی دهکردی در بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز که امروز، پنج‌شنبه (۳ مردادماه) در اهواز برگزار شد، ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه، اظهار کرد: همه ما بر این باور هستیم که موفقیت یک جامعه و کشور از دانش و دانایی نشات می‌گیرد. 

به گزارش"تابناک" وی افزود: بدون شک گذرگاه این دانش و دانایی مدارس ما هستند‌. خوزستان دارای یک میلیون و ۹۰۰ هزار دانش‌آموز است و آموزش و پرورش خوزستان در مجموع پنج هزار و ۷۰۹ نیروی انسانی دارد. همچنین ۱۱ هزار و ۵۵۴ مدرسه در قالب ۵۰ هزار و ۶۴۰ کلاس درس در استان داریم. 

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: مجموع تراکم دانش‌آموزی ما در سه مقطع تحصیلی، ۲۳,۷ درصد است. ۳۱ درصد از مجموع دانش‌آموزان ما نیز در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کنند و بقیه دانش‌آموزان ما در رشته‌های نظری مشغول به تحصیل هستند. 

رفیعی دهکردی تصریح کرد: در آموزش و پرورش خوزستان در حال حاضر با چند مشکل مواجه هستیم؛ یکی از مشکلات ما مساله کمبود نیروی انسانی است که این مساله را با تمهیداتی که در نظر می‌گیریم به حداقل خواهیم رساند. البته بخشی از مشکلات ما در حوزه نیروی انسانی از طریق استان قابل حل نیست. لازم است مشکل کمبود نیروی انسانی در استان به عنوان یک مساله ملی دیده شود. 

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش استان حدود ۱۶ هزار نفر کمبود نیروی انسانی داریم که بخشی از این نیاز را با استفاده از نیروی‌های حق‌التدریس و اضافه کار حل کرده‌ایم.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در استان ۱۰ هزار کلاس درس کمبود داریم که با احتساب مدارس و کلاس‌های تخریبی، ۱۰ هزار کلاس دیگر نیز به این آمار اضافه می‌شود. 

رفیعی دهکردی افزود: پیشنهاد ما این است که یک ستاد با حضور وزیر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل شود تا چند استان به عنوان استان‌های معین آموزش و پرورش استان به مدت پنج تا ده سال در نظر گرفته شوند تا به این ترتیب مشکلات استان حل شود. 

وی گفت: چالش دیگر استان که می‌توان به عنوان یک فرصت به آن نگاه کرد، مساله مدیریت آموزشگاهی است. سند تحول بنیادین محور کار را بر مدارس قرار داده است. مدیریت مدارس می‌تواند مشکلات ما را حل کند. امیدوارم بخش نیروی انسانی و آموزش این نیروی انسانی جدی گرفته شود.

قاسم ساعدی رییس مجمع نمایندگان خوزستان افزود: اگر قرار بر استفاده از نیروهای خرید خدمات آموزشی باشد همان بهتر که کلاس های درس در مهر و آبانماه به علت نبود معلم تعطیل باشند.

وی اظهار داشت: خوزستان حدود ۲ میلیون دانش آموز دارد اما همچنان شاهد کمبودهای بسیاری در حوزه آموزش و پرورش این استان هستیم درواقع خوزستان درصد کمی از شاخص های آموزش و پرورش را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش آیینه سیاسی همه دولت ها است بیان کرد: خوزستان دارای مشکلاتی همچون ریزگردها، سیل و چالش های دیگر است اما در کنار آن با مشکل دیگری نظیر کمبود معلن نیز مواجه است و ۲ ماه ابتدایی سال تحصیلی برخی کلاس ها معلم ندارند.

به گفته ساعدی درحال حاضر کمبود نیروی آموزشی را می توان از طریق جذب نیروهای پیش دبستانی جبران کرد.

وی درخصوص آمار بالای درخواست مهاجرت معلمان از خوزستان افزود: تعیین لایحه ای از سوی دولت (با پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش) برای مناطق مرزی و کم برخودار به منظور جلوگیری از مهاجرت معلمان قطعا تاثیرگذار است.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان با انتقاد از وضعیت نامناسب مدارس روستایی در خوزستان گفت:هنوز در برخی از روستاهای اهواز مدارس متوسطه اول و دوم برای تحصیل دختران وجود ندارد.

در ادامه عبدالنبی دفتری اظهارکرد: در خوزستان خیر پنج ماهه تا بیش از صد سال و خیر پیرمرد و پیرزن داریم. خدا را شاکریم که فرهنگ‌سازی در زمینه خیرین مدرسه‌ساز در استان انجام شد و خیرین به ما اعتماد کردند.

وی افزود: زمانی بود که ما به خانه‌های خیرین می‌رفتیم اما حالا به واسطه اعتماد آن ها، این خیرین هستند که به سراغ ما می آیند. خوزستان در حوزه خیرین مدرسه‌ساز در کشور یکی از استان‌های برتر کشور است.

رییس مجمع خیرین مدرسه‌ساز خوزستان گفت: خوزستان، استانی است که هشت سال جنگ داشته است. زمانی که سایر استان‌ها با هزینه کمی ساخت و ساز خود را انجام می‌دادند، ما نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم. در گذشته ما استان شانزدهم کشور بودیم اما با اقداماتی که انجام شد، حالا جزو سه استان برتر کشور هستیم.

دفتری تصریح کرد: خوزستان مشکلات زیادی دارد. اگر همتی باشد و اوراق بهاداری که به پیمانکاران داده شده است را به پول نقد تبدیل کنیم و به پیمانکاران دهیم، این افراد دلگرمی بیشتری برای همکاری خواهند داشت. در حال حاضر اغلب پروژه‌هایی که به مناقصه می‌روند، به دلیل ای نکه به پیمانکاران اوراق بهادار داده می‌شود، کمتر از این مناقصه‌ها استقبال می‌شود. اگر مقداری از این اوراق به پول نقد تبدیل شود، می‌تواند یک دلگرمی در کار ایجاد کند.

در این مراسم همچنین زیبا صالح‌پور، رییس مجمع بانوان خیرین مدرسه‌ساز، عمل خیرین را به گونه‌ای توصیف کرد که زبان و کلام یارای پاسخ به آن را ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار