پدیده کم آبی و بی آبی در کلان شهر شیراز و برخی شهرهای دیگر فارس که از اواخر خرداد ۹۸ نمودهای بیشتری داشت و در ماه نخست تابستان و تاکنون( هفته نخست مرداد۹۸) تداوم یافت و موجب گلایه هایی شد که مسئولان مربوط درباره دلایل آن اطلاع رسانی دقیقی نکردند و نگفتند شاید فرسودگی شبکه آبرسانی یکی از دلایل این کم آبی باشد.
کد خبر: ۷۶۶۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 28 July 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:اگر چه مسئولان شرکت آب و فاضلاب شیراز در زمینه فرسودگی شبکه های آبرسانی و ارتباط آن با کم آبی امسال، اطلاع رسانی چندانی نکردند اما معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس معتقد است: فرسودگی شبکه و همچنین وجود اشتراک‌های غیر مجاز باعث هدر رفت ۲۵ درصد از آب تولیدی در استان می شود.

محمود رضایی یکشنبه در جمع خبرنگاران در شیراز ادامه داد که بر همین اساس، اصلاح شبکه های انتقال و شناسایی و جلوگیری از برداشت غیرمجاز در استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به میزان بالای مصرف آب در کشور و استان فارس در مقایسه با میانگین جهانی ضرورت بهره گیری از فناوری‌های نوین و حرکت به سمت مدیریت صحیح مصرف آب را یادآور شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اعلام کرد که هم اینک برای تامین آب آشامیدنی و مصارف خانگی در شیراز آبی با حجم شش و نیم متر مکعب در ثانیه وارد سیستم آبرسانی این کلانشهر می شود که این آب از ۱۸۲ حلقه چاه و یک خط انتقال از سد درودزن تامین می‌شود.

نوید بهره برداری و اتصال خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شبکه آب مصرفی شیراز در سخنان این مقام نیز متبلور شد؛ همانگونه که پیشتر هم درباره آن نویدهایی داده شده بود.

هنگامی که کلنگ آغاز عملیات خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درودزن در سال ۱۳۹۰ به زمین زده شد، این حرف هم زده شد که این خط سال ۱۳۹۴ به بهره برداری می رسد.

چهارسال پس از آن نیز حرف از بهره برداری از این خط دوم زده شد که در سفر خرداد ماه ۹۸ وزیر نیرو به شیراز بود و گفته شد خط دوم انتقال آب از سد دروزدن به شیراز در دهه فجر امسال (۹۸)به بهره برداری می رسد.

رضایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت که سرانه مصرف جهانی آب در یک شبانه روز بین ۵۰ تا ۷۵ لیتر است که این میزان در کشورمان ۱۳۰ لیتر است و کشورمان را در رده کشورهای پرمصرف آب قرار داده است.

راه چاره را این مقام چنین بیان کرد:‌ با مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و آشامیدنی می‌توان با غلبه بر رویکرد مصرف بی‌رویه آب و بهره ‌برداری مناسب از سرمایه ‌گذاری‌های کلان در بخش ذخیره، برداشت و انتقال آب به شکوفایی هر چه بیشتر صنعت، تجارت، کشاورزی و رفاه اجتماعی کمک کرد.

وی همچنین گفت که باید با بهره‌گیری از مبحث اقتصاد آب، سرمایه ‌گذاران بخش خصوصی را تشویق به برنامه ریزی در عرصه تصفیه پساب‌های شهری و فروش آب‌های تصفیه شده به شهرداری‌ها یا واحدهای صنعتی، خدماتی، کشاورزی و باغداری کنیم.

تکمیل تصفیه خانه شرق شهر صدرا و احداث تصفیه خانه غرب این شهر، ساماندهی پساب‌های شهرک سلطان ‌آباد شیراز و رفع بوی نامطبوع حاصل از فاضلاب این منطقه نیز از برنامه‌های مهم در حوزه سلامت شهری است که به گفته رضایی با جدیت پیگیری می‌شود.

از دیدگاه این مقام، دیگر طرح های اولویت ‌دار حوزه آب در استان شامل تصفیه خانه شهرک صنعتی شیراز و شهرک های صنعتی لارستان، فیروزآباد، جهرم و کازرون است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار