سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان با بیان اینکه ۴۶ درصد زیرساخت ها و تاسیسات آبرسانی روستایی این استان فرسوده است گفت: برای بازسازی و نوسازی این شبکه اعتباری حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال نیاز است اما اعتبار تخصیصی به آبفا روستایی خوزستان سالانه یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است.
کد خبر: ۷۶۶۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲ 29 July 2019

عادل حرباوی با اشاره به وجود مشکلات تامین آب شرب تعدادی از روستاهای خوزستان به ویژه بخش غیزانیه اهواز، شادگان، رغیوه هفتکل، باغملک و رامهرمز بیان کرد: مشکل آبرسانی به بخش غیزانیه اهواز پس از سال ها حل خواهد شد؛ روستاهای بخش غیزانیه به عنوان یکی از بحرانی ترین نقاط خوزستان در بحث آب هستند و سالیان طولانی است از نعمت آب شرب پایدار و بهداشتی بی بهره مانده اند.

وی با اشاره به نیاز به کارگزاری ۱۵ کیلومتر خط انتقال آب برای آبرسانی به بخش غیزانیه گفت: این خط انتقال از تاسیسات آبرسانی روستایی شهید الماسی به صفیره کارگزاری می شود که تاکنون سه کیلومتر آن اجرایی شده است.

حرباوی با بیان اینکه آبرسانی به روستاهای بخش غیزانیه با استفاده از ۱۱ تانکر سیار در حال انجام است، بیان کرد: با بهره برداری از این خط انتقال می توان امیدوار بود که پس از سال ها مشکلات آبرسانی به روستاهای بخش غیزانیه اهواز برای همیشه حل شود.

سرپرست شرکت آبفا روستایی خوزستان در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون مشکل تامین آب شرب روستاهای بخش غیزانیه حل نشده است، گفت: اصلی ترین مشکل در آبفا روستایی خوزستان موضوع تخصیص اعتبارات است، زیرا اعتبارات تخصیص یافته، با هزینه حقوق، پروژه های آبرسانی، تعمیرات و نگهداری و سایر هزینه های مربوط به تانکرهای سیار و ماشین های استیجاری همخوانی ندارد و همواره باعث شده تا شرایط بد مالی دراین مجموعه احساس شود.

وی در ادامه با اشاره به پروژه آبرسانی به روستاهای بخش رغیوه شهرستان هفتکل گفت: این روستاها در منطقه ای قرار دارند که رودخانه، نهر، چاه و یا چشمه ای وجود ندارد و مشکل آبرسانی به این روستاها را دوچندان می کند.

حرباوی افزود: اهالی روستاهای بخش رغیوه برای تامین آب باغات، احشام و مزارع خود نیز دچار مشکل هستند و به همین دلیل از طریق آب توزیع شده توسط آبفا روستایی نیاز روزانه خود را تامین می کنند.

سرپرست آبفا روستایی خوزستان بیان کرد: برای حل مشکل آب روستاهای بخش رغیوه ترمیم خط انتقال آب و افزایش تولید آب در تاسیسات سیدحسن در حال انجام است تا بزودی و برای همیشه مشکل آبرسانی به این روستاها حل شود.

وی همچنین با اشاره به مشکل آبرسانی به روستاهای حومه غربی شهرستان رامهرمز گفت: برای حل این مشکل در ۹ روستای حومه غربی رامهرمز ۱۱ کیلومتر خط انتقال آب کارگزاری خواهد شد که تاکنون بیش ازچهار کیلومتر آن کارگزاری شده است. تا زمان بهره برداری از این تاسیسات، روستاهایی که دچار تنش آبی، افت فشار و یا نوبت بندی هستند، از طریق تانکر سیار آبرسانی می شوند.

سه هزار و ۵۰۰ انشعاب غیر مجاز

حرباوی در پاسخ به مشکلات آبرسانی در برخی روستاهای شهرستان شادگان اظهار داشت: وجود بیش از سه هزار و ۵۰۰ انشعاب غیر مجاز در سطح روستاهای شادگان شاید از اصلی ترین دلایل کم آبی و افت فشار روستاهای پایین دست باشد.

وی افزود: رعایت نکردن الگوی مصرف و استفاده بی رویه برای مصارف غیر شرب از دیگر دلایل کمبود آب در برخی روستاهای شادگان است.

حرباوی ادامه داد: انشعابات غیر مجاز با دستور قضایی و صدور حکم از سوی دادستان شهرستان در حال جمع آوری است و با خاطیان برخورد قضایی نیز خواهد شد؛ همچنین با جمع آوری تعدادی از انشعابات غیر مجاز به قطر یک اینچ مشکل افت فشار آب ۲ روستای عبودی و شاوردی که جزو روستاهای درگیر تنش آبی بودند، حل شد.

سرپرست آبفا روستایی خوزستان با اشاره به خشک شدن چاه های آب تعدادی از روستاهای شهرستان باغملک گفت: یکی از دلایل بروز تنش آبی در ۱۸روستای بارانگرد شهرستان باغملک خشک شدن چاه های آنهاست که برای حل این مشکل پروژه خط انتقال تالار یاس در حال انجام است که ۱۱ روستا را پوشش خواهد داد و هفت روستای دیگر از طریق تاسیسات مال آقا آبرسانی می شوند. گفتنی است تکمیل این پروژه در مدت ۱۰ روز آینده بهره برداری خواهد شد.

حرباوی ادامه داد: بروز سیلاب اخیر و زلزله نیز شرایط را سخت تر کرد که نیاز است دولت برای رفع این مشکلات چاره ای اساسی و همیشگی مد نظر قرار دهد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار