اما امروز در کمتر از سه هفته از اتخاذ تصمیمات پیش گفته شده  از سوی تیم اقتصادی کشوری در راستای توسعه استان ،با گسیل برخی از مدیران مرتبط استان به مرکز برای پیگیری مصوبات جلسه مورد اشاره ،شاهد روشن شدن اولین چراغ از مسئولین کشوری حضور یافته در ایلام هستیم ،چراغی که می تواند روشنی بخش راه توسعه استان قلمداد شود .
کد خبر: ۷۶۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰ 29 July 2019

تابناک ایلام::نوزدهم ماه گذشته بود که با پیگیری ها ودعوت استاندار ایلام، هیاتی مرکب از مسئولین چند دستگاه اقتصادی موثر ملی راهی استان ایلام شد تا ضمن بررسی راههای رقع موانع پیشرفت وترقی استان، با تکیه بر  ظرفیت های مهم  اقتصادی موجود تصمیمات راهگشایی را برای نیل به اهداف توسعه ای مورد انتظار مردم استان اتخاذ نمایند .

این هیات مهم اقتصادی با حضور دو روزه در ایلام ،از نزدیک در جریان مسایل ومشکلات استان در حوزه های مختلف قرار گرفته وبا شرکت در جلسه اقتصاد مقاومتی ،وتصویب طرح هایی همچون  احداث بزرگراه ،راههای ارتباطی و تکمیل بیمارستان 376تختخوابه ایلام  ،چشم انداز روشنی در پیش روی مردم استان ترسیم نمودند.

 در همان روز و روزهای پس از آن شاهد تحلیل و تفسیرهای گوناگونی از حضور این تیم موثر اقتصادی در استان در فضای رسانه ای بودیم ،تحلیل وتفسیر هایی با چاشنی نگرانی از عدم استفاده بهینه وهدفمند از فرصت استثنایی بوجود آمده در استان که نشات گرفته از سرانجام نامشخص  هزاران مصوبه و وعده اجرای طرح هایی از این دست از سوی مسئولین کشوری در استان بود. 

همان موقع در خبری تحلیلی که دراین رسانه منتشر شد ،حضور تیم اقتصادی مرکب از مدیران موثر اقتصادی کشور را  فرصتی گرانبها برای بررسی وضعیت استان ،ظرفیتهای توسعه ای آن ،موانع موجود در مسیر رشد وترقی به حساب آوردیم ،فرصتی که با تلاش های استاندار ایلام وبا دورنمای رفع محرومیت استان  معرفی شد.

بیشتر بدانید

میزبانی از مدیران اقتصادی کشور گامی رو به جلو در راستای محرومیت زدایی استان ایلام

بدنبال همین موضوع بود که مصرانه به مدیران استان گوشزد نمودیم که لازمه به ثمر نشستن این مصوبات وایجاد تحرک در توسعه استان، پیگیری مجدانه ومسئولانه در راستای بالفعل سازی تصمیمات اقتصادی اتخاذ شده در جلسه هیات اقتصادی ملی در ایلام است . موضوعی که به طور جد در جلسات متعدد از سوی استاندار محترم ایلام بعنوان یک مطالبه جدی از مدیران دستگاههای مرتبط در استان مطرح شد .

چرا که ریشه نگرانی از رها شدن و یا محقق نشدن مصوبات جلسه فوق از کم تحرکی ،بی برنامگی ،بیخیالی و جمود فکری برخی مدیران دستگاههای مرتبط در استان نشات گرفته بود ،ویژگی های ضد توسعه ای در مدیرانی که ثابت کرده اند در بزنگاههای مهم قادر به تبیین فرصت های توسعه ای استان و بیان مطالبات خود نبوده اند .از اینرو انتظار رفت با تجدید نظر در شیوه کاری ورفتاری خود و با صرفنظر از داشته ها و گزارش اقدامات خود ،به صورت علمی ومنطقی با تبیین ظرفیتها وفرصتهای اقتصادی استان وهمچنین موانع و مشکلات موجود در مسیر بالفعل سازی این ظرفیتها ، راه رابرای  سرمایه گذاری ورفع موانع توسعه ای استان به کمک تیم اقتصادی حاضر دراستان هموار نمایند.

اما امروز در کمتر از سه هفته از اتخاذ تصمیمات پیش گفته شده  از سوی تیم اقتصادی کشوری ، با گسیل برخی از مدیران مرتبط استان به مرکز برای پیگیری مصوبات جلسه مورد اشاره از سوی استاندار ایلام ،شاهد روشن شدن اولین چراغ از جانب مسئولین کشوری حضور یافته در ایلام هستیم ،چراغی که می تواند روشنی بخش راه توسعه استان قلمداد شود .

چرا که قاسم سلیمانی دشتکی ظهر امروز دوشنبه ۷ مرداد ماه در حاشیه نشست پيگيري مصوبات سفر تيم اقتصادي به ايلام در خصوص تامين مالي پروژه هاي زيربنايي استان از جمله آزادراه محور پل زال - مورموري- دهلران- چيلات ، از اتصال شبکه آزاد راهی کشور به شبکه حمل و نقل عراق خبر داد و گفته است ؛" آزادراه پل زال - مورموری- دهلران- چیلات- نجف اشرف به طول ۱۲۶ کیلومتر بعنوان حلقه اتصال دهنده شبکه آزاد راه های کشور به شبکه حمل و نقل کشور عراق و شهر نجف ساخته می شود"

به گفته استاندار ایلام ؛همچنین در این نشست مهم توافق شد ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نسبت به انعقاد تفاهم نامه تامین مالی پروژه با سرمایه گذار منتخب از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور اقدام کند.با اشاره به اعلام بانک های ملی، ملت، پارسیان و سپه مبنی بر سرمایه گذاری در احداث پروژه مذکور هرکدام به میزان ۱۰ درصد و جمعا به میزان ۴۰ درصد از مبلغ برآورد کل سرمایه گذاری گفت؛ مصوب شد کنسرسیومی متشکل از بانک های مذکور با مدیریت بانک ملی تشکیل و اقدامات لازم در این خصوص به عمل آید.

بر این اساس سرمایه گذار منتخب نیز عهده دار تامین ۳۰ درصد از مجموع هزینه های سرمایه گذاری آزاد راه و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز نسبت به تامین ۳۰ درصد دیگر از مجموع هزینه های سرمایه گذاری از محل ردیف اعتباری ایجاد شده در قانون بودجه سنواتی و یا سایر منابع مصوب اقدام خواهند نمود.

 ایجاد زیر ساختهای ارتباطی همچون بزرگراه وآزاد راه یکی از مهمترین شاخص های توسعه ای هر منطقه به حساب می آیند ،شاخصی موثر که استان ایلام بدلیل محروم شدن از آن وبا وجود مزیتهای مهم اقتصادی نتوانسته است از زیر سایه سنگین واژه توسعه نیافتگی ومحرمیت خلاصی یابد.

بی گمان تصویب واجرایی شدن  این پروژه عظیم اقتصادی وتوسعه ای که اعتبار تخصیص یافته به آن 5برابر اعتبارات عمرانی استان ارزیابی شده است ،می تواند از یک سو با اتصال استان ایلام به شریانهای اصلی ارتباطی کشور ،قطار توسعه استان را بر روی ریل قرار داده واز سویی با اتصال آن به نجف اشرف ،استان را در مسیر اصلی شاه راه ارتباطی بین المللی قرار دهد .مسیری ترانزیتی که آینده ای روشن در پیش روی استان وحتی کشور ترسیم خواهد کرد.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار