با حضور آقازاده استاندار مرکزی نشست کارگروه برنامه مدیریت جامع تالاب میقان اراک در محل استانداری برگزار شد.
کد خبر: ۷۶۷۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱ 30 July 2019

زندیه وکیلی  معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: صنعت گردشگری در تالاب میقان اراک نیازمند تعریف جامع است و هر اقدام گردشگری در این کانون زیستگاهی باید به گونه ای باشد که آسیب و پیامد مخربی نزند.

وی افزود: گردشگری شکل خاص و تعریف ویژه ای ندارد بنابراین باید  نیاز گردشگران در منطقه  به خوبی دیده شود و این مهم منوط به  طرح جامع و همه جانبه نگر است.

وی اظهار داشت: سند بالا دستی طرح تالاب میقان اراک به تصویب ملی و استانی رسیده است که در آن تکالیف همه ذینفعان از جمله محیط زیست، آب منطقه ای، جوامع محلی و منابع طبیعی دیده شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت:  بارندگی مطلوب امسال استقبال گردشگران از تالاب میقان را افزایش داداما مسایلی وجود داشت که بهره برداری در این خصوص حداکثری نبود.

زندیه وکیلی افزود: گردشگری تالاب میقان نقشه راه هدفمند می خواهد تا هر فعالیت به صورت تعریف شده و با کمترین زیان دنبال شود و  ظرفیت اکولوژیک تالاب به خوبی رعایت شود.

وی اظهار داشت: زونبندی دقیق یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید پایه گردشگری تالاب میقان باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: برای داشتن راه دسترسی، آب آشامیدنی و بهره مندی از زیبایی های تالاب در پرنده نگری نیاز است که  مشاور مطالعه عمیقی انجام دهد تا توازن منطقه برهم نخورد.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی گفت: جنوب شرق تالاب با وجود پر آب بودن در ترددهای انجام شده بیشترین فرسایش را داشته است.

محمدی افزود: احتمال آسیب به گونه های گیاهی منطقه وجود دارد و در نمونه گیری که از آب تالاب صورت گرفته  برخی از گونه های گیاهی تحمل آب موجود را ندارند.

وی اظهار داشت: غلظت آب تالاب به دلیل نوع تغذیه مصنوعی از پساب  افزایش یافته است و شکنندگی و حساسیت خاک بالا رفته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی گفت: ۲۰ سال است که از ورود دام به منطقه با هدف حفظ اکوسیستم موجود جلوگیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: گردشگری به هیچ وجه  تهدید نیست بلکه باید این فرصت را به صورت ضابطه مند پرورش داد و از مزایای متعدد آن بهره مند شد.

وی  افزود: تالاب میقان مامن پرندگان مهاجر و بومی است که به عنوان یکی از جذابیت های این زیستگاه باید مد نظر قرار گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار