معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: فقر آبی در این استان از مرز شرایط بحرانی عبور کرده و در وضعیت فاجعه قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۶۷۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳ 30 July 2019

‌به گزارش تابناک تهران؛ شهرام عدالتی روز سه‌شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا یکی از مهمترین چالش‌های مهم پیش روی استان تهران بر اساس سند آمایش سرزمین (سند توسعه براساس بررسی فرصت،ها، تهدیدها، امکانات و کمبودها) را مساله آب اعلام و خاطرنشان کرد:‌ ما به خاطر تأمین آب ساکنان استان تهران به سوی تمام استان‌های دیگر چنگ انداخته‌ایم.

وی یادآور شد: تهران پنج سد برای تأمین آب دارد که سه مورد از آنها عملاً خارج از محدوده سیاسی و جغرافیایی این استان هستند.

فشار رشد جمعیت در استان تهران و پیرامون آن

عدالتی اظهارداشت: واقعیت دیگر این است که علاوه بر خود استان تهران رشد جمعیت در پیرامون این استان نیز بسیار بالاست که نشان می‌دهد فشار روزافزونی بر حوزه آبریز این استان وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: در یک روند ۱۰ ساله این فشار مضاعف به منابع آبی، این استان را با مشکل مواجه می‌کند.

سهم کشاورزی از مصرف آب

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از علل مواجهه با چنین شرایطی برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی برای فعالیت‌های کشاورزی است؛ استفاده از روش غرقابی برای آبیاری محصولات این بخش به‌شدت به آبخوان‌های استان فشار وارد می‌کند.

عدالتی با بیان اینکه از سوی دیگر شاهد افزایش مضاعف چاه‌های غیرمجاز در سطح استان تهران هستیم ادامه داد: باید از کنتورهای هوشمند برای کنترل چاه‌های مجاز و حساس‌سازی مردم نسبت به تخلف در برداشت از منابع زیرزمینی اقدام کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: این برداشت‌های بی‌رویه موجب شده است تا دشت‌های این استان به‌ویژه ورامین و دماوند به مخاطره بیفتند.

وی در خصوص اقدامات لازم برای جلوگیری از تداوم این شرایط نیز اضافه کرد: بیشترین حجم منابع آبی این استان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که لازم است در این حوزه علاوه بر استفاده از کنتورهای هوشمند برای چاه‌ها از روش‌های آبیاری نوین و اصلاح الگوی کشت استفاده کرد.

فرهنگ‌سازی بین مردم و مسئولان

عدالتی بر لزوم فرهنگ‌سازی گسترده در میان مردم و مسئولان به منظور حساس‌سازی همگانی در خصوص منابع آبی تاکید کرد و افزود: فرهنگ عمومی در حساسیت نسبت به مصرف بهینه منابع آبی باید ایجاد شود و آنان هر نوع تخلفی در این زمینه را برای حفظ منافع ملی به مراجع مربوطه اطلاع دهند.

جای خالی پساب تصفیه شده

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: یکی دیگر از اقدامات مؤثر در این زمینه استفاده از پساب تصفیه شده محسوب می‌شود، ۱۴ میلیون نفر در محدوده این استان زندگی می‌کنند اما فاضلاب و پساب این میزان جمعیت را نتوانسته‌ایم به‌خوبی ساماندهی کنیم و اکنون آب‌های نامتعارف در جنوب تهران به یک پدیده زیست‌محیطی تبدیل شده است.

وی خواستار داشتن نگاه بلندمدت نسبت به مسائل و پدیده‌های مهم از جمله تامین و مصرف آب شد و اظهارداشت: در اغلب کشورهای جهان آب آشامیدنی از بهداشت و آبیاری تفکیک شده اما در ایران چنین مسأله‌ای هنوز رخ نداده است.

عدالتی با بیان اینکه در ایران ما در مورد اقتصاد آب فکر درستی نکرده‌ایم و آب گران قیمتی در دست مردم است، گفت: استفاده از سیستم تفکیکی در دنیا تجربه شده است و می‌تواند در بلندمدت به مدیریت منابع آبی کمک کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران گفت: در آمایش سرزمین درگیر مسائل کوتاه‌مدت نیستیم که بتوان بازتاب برخی رفتارها و مشکلات را در بازه زمانی کوتاهی دید.

وی با بیان اینکه بازتاب برخی رفتارها در بلندمدت مشاهده می‌شود و به‌تدریج رسوب می‌کند تا خود را به شکل یک پدیده مشکل‌زا نشان دهد، تاکید کرد: تقابل دو بینش کوتاه و بلندمدت نسبت به مسائل بسیاری از چالش‌ها را دامن خواهد زد.

عدالتی تصریح کرد: اگر امروز در آمایش سرزمین نسبت به مسأله‌ای اعتراض داریم، زاییده همان تصمیم‌ها و بی توجهی‌هایی است که در گذشته نشان داده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: باید ملاک، مبنا و معیار نظام تصمیم‌گیری ما معلوم شود، اینکه دور هم بنشینیم و به زعم خودمان فکر کنیم تصمیم درستی می‌گیریم اتفاق صحیحی نیست و تصمیم‌گیری شهودی و لحظه‌ای براساس تحلیل ذهنی تبعاتی بسیار سوء می‌تواند داشته باشد.

به گزارش ایرنا نخستین چالش از چالش‌های ۱۶ گانه پیش روی استان تهران، مشکل آب اعلام شده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا نیز پیش از این اعلام کرده بود که وضعیت منابع زیرزمینی آب در استان تهران وخیم است و چاره‌ای غیر از استفاده از بازچرخانی آب مصرفی در این استان نداریم.

صحبت از وضعیت منابع آبی استان تهران در حالی است که به گفته مسئولان آب و فاضلاب (آبفا) امسال شاهد رشد ۴.۵ درصدی مصرف آب شرب در استان هستیم؛‌ موضوعی که این مسئولان علت آن را بارش های امسال عنوان و تاکید می‌کنند که بارش ها اگرچه در تغذیه سدها تاثیر داشته اما منابع زیرزمینی را که تغذیه نکرده و صرفه جویی باید در اولویت باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار