با این وجود مهم‌ترین موضوع، سلامت مواد تراریخته است. براساس اطلاعات موجود سالانه 5 میلیارد دلار محصولات تراریخته به کشور وارد می‌شود و تاکنون فقط 3 محصول تراژنی یا تراریخته شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و ذرت در ایران مجوز مصرف دارند و هیچ محصول یا فرآورده دستکاری ژنتیک شده دیگری در بازار کشور وجود ندارد.
کد خبر: ۷۶۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱ 30 July 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: توسعه و کشت محصولات ارگانیک به دلیل کمبود منابع آب و خاک در سطح جهانی محدود شده اما در مقابل محصولات تراریخته وارد شده است. ورود محصولات تراریخته در بازار مصرف موضوعی است که شاهد آن هستیم و در ویترین فروشگاه‌ها جا باز کرده است.

به گفته علی اکبری، نماینده مردم در شیراز در مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون برنامه ششم توسعه شرط ورود محصولات تراریخته براین مبنا است که محصول تراریخته در مبدا تولید نیز مصرف شود و این در حالی است که نمی‌توان منکر مصرف محصولات تراریخته در کشور شد، زیرا برخی از نهاد‌ه‌های دامی تراریخته است.

اکبری با بیان اینکه خشکسالی و کم آبی مانع اساسی توسعه و کشت محصولات ارگانیک در کشور است تصریح کرد: شکی نیست که تولید محصولات ارگانیک نقش به سزایی در افزایش سرانه سلامت جامعه دارند اما شرایط اقلیمی جامعه مانع بزرگی برای تولید محصولات ارگانیک در حوزه صنعت کشاورزی تلقی می‌شود.

با این وجود مهم‌ترین موضوع، سلامت مواد تراریخته است. براساس اطلاعات موجود سالانه 5 میلیارد دلار محصولات تراریخته به کشور وارد می‌شود و تاکنون فقط 3 محصول تراژنی یا تراریخته شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و ذرت در ایران مجوز مصرف دارند و هیچ محصول یا فرآورده دستکاری ژنتیک شده دیگری در بازار کشور وجود ندارد.

شرط مصرف مواد تراریخته در کشور مبدا

معاون غذا و داروی علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه مصرف مواد تراریخته وجود دارد؛ تصریح کرد: مصرف مواد تراریخته به این معنی نیست که ایراد اساسی دارد و قابل مصرف نیست. محمد جواد خشنود اضافه کرد: در این مورد محصولاتی را اجازه می‌دهیم وارد بازار کشور شود که خود محصول در کشور مبدا استفاده شود و سلامت آن تضمین باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این در آزمایشگاه بر روی این محصولات آزمایش صورت می‌گیرد. خشنود همچنین درباره سرطان‌زا بودن محصولات تراریخته عنوان کرد: درصورتی که بر روی این محصولات آزمایش شود و با شرط اینکه در کشور مبدا مصرف شود در این حالت بر سلامتی اثرگذار نیست و سرطان‌زا نیستند.

به گفته وی درعین حال باید بر روی این محصولات مشخص شود که چه محصولاتی تراریخته هستند. معاون غذا و دارو علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه حتما باید بر روی محصولات ذکر شود که فرآورده‌ها تراریخته است خاطرنشان کرد: اگر محصولی وارد بازار شد باید با عنوان تراریخته باشد در غیر این صورت تخلف است و اجازه ورود به بازار نمی‌دهیم.

 

خشنود با این بیان که «‌اگر محصولات تراریخته تولید نشود محصولات تولیدی جوابگو و تامین کننده امنیت غذایی نیست» بر اجتناب ناپذیر بودن این مسئله صحه گذاشت.

هیچ برنامه‌ای برای تولید محصول تراریخته نداریم

مصرف برخی محصولات نهایی با ماده اولیه تراریخته درحالی است که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هیچ مجوز کشتی برای این نوع دانه‌ها به جز در موارد محدود تحقیقاتی در کشور داده نشده است.

حسین پژمان، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه محصول تراریخته‌ای در کشور تولید نمی‌شود، عنوان کرد: آنچه مسلم است در وزارت جهاد کشاورزی طرحی برای تولید و تکثیر محصولات تراریخته وجود ندارد و هیچ محصول تراریخته‌ای در کشور تولید نمی‌شود.

به گفته پژمان در برخی محصولات مانند برنج این طرح به صورت تحقیقاتی و در شرایط کنترل شده انجام شد اما کاملا به صورت تحقیقاتی بوده و در سطح مزرعه و باغ نبوده است.

وی افزود: هیچ برنامه‌ای برای تولید محصولات تراریخته در کشور نداریم و اگر قرار بر تولید آن باشد شورای ایمنی و زیستی باید مجوز بدهند تا تحقیقات انجام شود و اگر ایرادی نداشت اجرایی شود.

به گفته پژمان تاکنون هیچ بذری با عنوان تراریخته استفاده نشده است و آنچه که در تولید بر عهده ما است از هیچ مجوزی برای استفاده از بذرهای تراریخته استفاده نشده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار