معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان‌غربی گفت: توسعه عمران شهری نیازمند ایجاد پنجره واحد خدمات شهری است تا براساس آن همه دستگاه‌های مرتبط با یکدیگر همکاری کرده و سرمایه‌گذاری‌ها جذب و شهرها آبادتر شود.
کد خبر: ۷۶۷۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱ 31 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی رضا حسینی صبح امروز در شانزدهمین نشست مدیران سرمایه‌گذاری کلانشهرهای کشور اظهار کرد: شهرداری‌ها امروزه با توجه به گستردگی جوامع و تامین نیازهای بشر وظایف‌های جدیدی را پیدا کرده و در همین راستا تنوع وظایف و سطح انتظارات شهروندان از شهرداری‌ها افزایش یافته است.

وی افزود: قوانین موجود کشور نیازهای شهرداری‌ها را تامین نمی‌کند، برای مثال اگر همزمان با شوراها مردم شهرداری‌ها را هم انتخاب می‌کردند سطح خطرپذیری و عمل به وظیفه توسط شهرداری‌ها در مقایسه با وضعیت فعلی بسیار متفاوت می‌بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: مجموعه شهرداری می‌تواند در توسعه عمران شهری موثر باشد که برای این منظور نیازمند ایجاد پنجره واحد خدمات شهری است تا براساس آن همه دستگاه‌های مرتبط با یکدیگر همکاری کرده، سرمایه‌گذاری‌ها جذب شده و شهرها آبادتر شود.

وی عنوان کرد: مدیریت، خدمات و اقتصاد شهری نیازمند ایجاد یک مدیریت واحد است، برای مثال باید تیم اقتصادی دولتی و تیم اقتصادی شهرداری کنار یکدیگر قرار گرفته و مدیریت واحدی شکل بگیرد.

حسینی تصریح کرد: برای جذب سرمایه‌گذار باید مطالعات و کارهای اولیه انجام شود و پس از آمادگی طرح اولیه نسبت به جذب سرمایه‌گذار اقدام شود.

وی گفت: کلیدی‌ترین بخش مدیریت شهری برای رونق و توسعه شهری مجموعه شهرداری‌ها بوده که این مجموعه می‌تواند برای ایجاد پنجره واحد خدمات شهری پیشقدم شده و تلاش کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان‌غربی گفت: برای به حداقل رساندن چالش‌های شهری باید مدیریت واحدهای شهری وجود داشته، ارائه خدمات از طریق الکترونیکی انجام پذیرد و از همه مهم‌تر اتحاد و همدلی مدیران همه دستگاه‌ها برای رونق و توسعه کشور است.

استقلال درآمدی شهرداری‌ها در گرو سرمایه‌گذاری است

شهردار ارومیه اظهار کرد: اگر شهردارهای بخواهند روی پای خود بایستند باید به سمت سرمایه‌گذاری گام بردارند اما در این ارتباط بین حاکمیت اجرایی تقابلی با مدیریت شهری وجود دارد که تاکنون موجب نشده است تا قوانینی برای سرمایه‌گذاری توسط شهرداری‌ها تصویب شود.

محمد حضرت‌پور با بیان اینکه مشکلات پیش‌روی سرمایه‌گذاری باید حل شود، افزود: برای نمونه شهرداری پاریس ۲۰ هزار مسکن اجتماعی دارد که با اجاره کم به شهروندان تحویل می‌دهد اگر این امکان برای شهرداری‌های ایران نیز وجود داشت در حال حاضر بسیاری از مشکلات شهرداری‌ها حل شده بود.

وی خاطرنشان کرد: قوانین دست و پاگیر و مانع در برابر مدیریت شهری اجازه استقلال مالی به شهرداری‌ها نمی‌دهد در واقع قوانین سد راه شهرداری‌ها به گونه‌ای است که از طرفی اجازه استفاده از منابع مالی دولتی را به شهرداری‌ها نداده و از سویی مانع جذب سرمایه‌گذار در مجموعه مدیریت شهری می‌شود.

شهردار ارومیه تصریح کرد: ۶۰ درصد منابع درآمدی شهرداری‌های اروپایی از طریق سرمایه‌گذاری تامین می‌شود در حالی که شهرداری‌های ایران برای وصول عوارض سوخت و ترافیک سال‌ها انتظار باید بکشند، دولت برای همه بخش‌ها و دستگاه‌ها در سال گذشته هزینه کرد اما برای شهرداری‌ها هیچ هزینه‌ای نکرد.

مداخله دولت در کار شهرداری‌ها سرآغاز ایجاد مشکلات بعدی برای آنها شد

مشاور مجمع کلانشهرهای کشور عنوان کرد: نگرش‌های مثبت بین مدیران خدمات شهری یک نگرش مقطعی و دائمی نیست، شهرداری‌ها در طول ۱۱۰ سال گذشته پس از تشکیل سه قانون داشتند و قانون حاضر یکی از کامل‌ترین قوانین است.

سیدعلی میرنجاتی اضافه کرد: مداخله دولت در کار شهرداری‌ها سرآغاز ایجاد مشکلات بعدی برای شهرداری‌ها شد تا براین اساس اجازه نداد تا شوراها و شهرداری‌ها در حیطه وظایف خود عمل کنند.

وی گفت: در حال حاضر تفکر اینکه شهرداری‌ها مستقل عمل کنند در بین مدیران دولتی وجود ندارد در حالی که در دنیا شهرداری‌ها به دلیل غیردولتی بودن به راحتی برای حل مشکلات‌شان تلاش کرده و آزادی عمل زیادی دارند.

مشاور مجمع کلانشهرهای کشور ادامه داد: مشارکت و سرمایه‌گذاری یک توافق بوده و جذب سرمایه‌گذار در طرح‌های جدید نیازمند یک بازنگری است، امروزه ظرفیت‌های اقتصادی برخی شهرها اشباع شده بنابراین باید سرمایه‌گذاری‌ها به سمت توسعه و زیرساخت‌ها سوق پیدا کنند.

قوانین جدید وظایف و اختیارات شوراها و شهرداری‌ها را محدود می‌کند

عضو شورای شهر ارومیه شیوه‌نامه مالی مشکلات زیادی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند که نیازمند بازنگری است و برای اصلاح این شیوه‌نامه باید مدیران عالی استان‌ها کمک کرده تا این شیوه‌نامه برای اصلاح به محلس برود.

حسین بخشایشی در طول چند ادوار گذشته شورای شهر ارومیه هماهنگی و اتحاد بین شورا و شهرداری بسیار خوب بوده است اما متاسفانه هر ساله تصویب قوانین جدید وظایف و اختیارات شوراها و شهرداری‌ها را محدود می‌کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار