سازمان حفاظت از محیط زیست خوزستان درحالی سهم صنایع از آلودگی هوا را 70 درصد اعلام کرده که بخش‌ عمده آن مربوط به فلرهای نفتی است اما شرکت نفت به افکار عمومی و اخطاریه‌های سازمان امور مالیاتی برای پرداخت عوارض آلایندگی هیچ اعتنایی ندارد.
کد خبر: ۷۶۸۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹ 03 August 2019

حدود 250 حلقه چاه نفت فعال در اهواز وجود دارد که روزانه نزدیک به یک میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند که ماحصل این تولید، آلودگی هوا و پر شدن ریه‌های شهروندان اهوازی از دود حاصل از فلرهای نفتی است.

محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت از محیط از زیست خوزستان چهارشنبه 9 مردادماه در گفت‌وگویی تلویزیونی، اظهار کرد: ۷۰ درصد آلودگی شهرهای خوزستان مربوط صنایع و کارخانه‌جات است و ۲۸ درصد آلودگی نیز مربوط به خودروها و ۲ درصد مربوط به مصارف خانگی است.

مدیر کل سابق حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در سال گذشته گفت: 85 درصد از سهم آلودگی از بخش صنعت در هوای اهواز توسط فلرهای نفتی صورت می‌گیرد.

پرداخت عوارض آلایندگی یک قانون لازم الاجرا است

ماده 123 قانون برنامه پنجم توسعه و نیز بند 3 ماده 6 برنامه ششم توسعه ،مواد قانونی هستند که اشاره مستقیم به پرداخت حق آلایندگی برای شهرستان ها و مناطقی است که از فعالیت تاسیسات و صنایع،متاثر و آلوده می شوند را دارد.

براساس تبصره 1 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز واحدهای تولیدی که آلاینده محیط زیست محسوب می شوند مشمول دستورالعمل اجرای قانون پرداخت عوارض آلایندگی هستند.

دهن کجی شرکت نفت به اخطاریه امور مالیاتی

سازمان امور مالیاتی در سال گذشته با صدور دو نامه جداگانه به شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون و شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون بدهی این شرکت‌ها از محل عوارض الایندگی در سال 93 را اعلام نمود و مهلت ده روزه ای برای پرداخت آنها تعیین کرد.

طبق نامه های صادره، بدهی شرکت‌های کارون و مارون که از 5 سال قبل پرداخت نشده به ترتیب 726 میلیارد و 397 میلیارد تومان است و این مبالغ تنها مربوط به سال 93 است و شرکت نفت طبق قانون موظف به پرداخت عوارض سال‌های بعد از 93 نیز است.

دست اندازی نفت در مسیر توسعه

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در 26 اسفندماه 97 درباره حق آلایندگی اظهار کرد: پرداخت سهم آلایندگی، حق اهواز و مناطق مختلف استان است و وزارت نفت باید خود را با این حق قانونی هماهنگ کند؛ مدتی از قانون غفلت شد و از سال 95 مجدداً پیگیری کردیم که در نهایت به صدور رأی نهایی برای پراداخت حق آلایندگی انجامید و قطعاً همه ملزم به رعایت قانون و رأی نهایی صادر شده هستند.

وی افزود: شهرداری اهواز پیگیری لازم را در این مدت داشته و پرداخت حق آلایندگی از سوی وزارت نفت به پروژه قطارشهری اهواز، شاید تنها راه نجات متروی اهواز باشد؛ در سفر وزیر نفت به استان مذاکراتی در این خصوص داشتم و عنوان کردم هر پروژه‌ای که وزارت نفت برای اهواز و استان تایید کند که سهم حق آلایندگی به آن پروژه پرداخت شود، قبول می‌کنیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: در حال حاضر هر جا که برای توسعه شهر اهواز ورود می‌کنیم، شرکت ملی مناطق نفت خیز اعلام می‌کند که در محدوده آن‌ها قرار دارد ولی حداقل باید هزینه توسعه به نحوی از سوی وزارت نفت پرداخت شود که برای پیگیری آن اهتمام زیادی وجود دارد.

صنایع آلاینده خوزستان، نقش خود را در بخش درمان ایفا کنند

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان نیز چندی پیش خواستار باز شدن بیمارستان‌های نفت به روی عموم مردم خوزستان شد و گفت: صنایع آلاینده برای جامعه بیماری‌زا هستند و باید سهم خود را در بخش درمان استان خوزستان بپردازند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار